خبرگزاری کار ایران

داوود محمدی مطرح کرد:

معلمان معترض در دولت قبل با چوب و چماق مواجه می‌شدند/ آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

معلمان معترض در دولت قبل با چوب و چماق مواجه می‌شدند/  آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
کد خبر : ۴۸۴۴۸۶

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان گفت: در دولت‌قبل معلمان زمانی که اعتراض می‌کردند با چوب و چماق مواجه می‌شدند اما در این دوره مسائل خود را مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود محمدی در نشستی که به منظور فرارسیدن هفته معلم برگزار شد، اظهار داشت: انجمن اسلامی معلمان همزمان با انقلاب تاسیس شد و موسسان اولیه آن شهیدان‌رجایی و باهنر بودند. هدف سامان‌دهی مسائل تعلیم و تربیت و آماده‌سازی نیروی انسانی بود.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی آموزش و پرورش پس از نظام طاغوت به عهده این شهیدان و دیگر موسسان انجمن بود، افزود: ما در سراسر کشور دارای دفتر هستیم و فعالیت داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه این انجمن دارای اساسنامه و پروانه رسمی از وزارت کشور است، خاطرنشان کرد: افرادی که در انجمن اسلامی معلمان فعال‌اند پایه فکری‌شان مبانی اسلامی اعتقادی است. ما در دو حوزه تعلیم و تربیت و مسائل سیاسی و صنفی فعالیت داریم و تشکلی در کشور به لحاظ تعداد و شعبه در ایران همانند این انجمن نداریم.

محمدی با اشاره به اینکه ما در تمام مقاطع به‌خصوص در مواقع انتخابات حضور و مشارکت داریم و بعد از سال 76 مشی خود را  مشی اصلاح‌طلبی قرار دادیم، بیان کرد: ما همواره معتقد به آزادی مطبوعات و آزادی‌بیان هستیم. از طرفی در یک جامعه مدنی همواره باید احزاب حضور داشته باشند و در بحث جامعه مدنی همواره به وجود احزاب قوی توصیه داشته‌ایم و به معلمان توصیه کردیم در تشکل ها حضور داشته باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه انجمن‌اسلامی ایران همواره دنبال معیشت معلمان از ابتدای انقلاب بوده، عنوان کرد: هرجا که لازم بوده انجمن بیانیه داده و جایی‌که لازم بوده اعتراض کرده است. در مقاطعی که معلمان ما اعتراضی داشتند، تعدادی را بازداشت کردند. یکی از معلمان فعال ما آقای باغانی در تبعیدند و آقای عبدی در زندان. ما اعتراض‌ها را بارها نسبت به این موضوع مطرح کردیم. بیانیه‌هایی که انجمن داده حاکی است که احساس مسولیت دارد.

دبیرکل انجمن اسلامی افزود: انجمن هم ملاقات‌هایی با وزیر وقت آموزش و پرورش داشته و اعتراضاتی را به آقای فانی مطرح کردیم. ده‌ها جلسه با فانی داشتیم و به جاهای خوبی رسیدیم. این نکته نیز قابل ذکر است که آقای فانی وزیر ناموفقی نبود و  خواسته‌های معلمان در دوره مدیریت ایشان محقق نشد.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: درباره صندوق ذخیره فرهنگیان هم اعتراضات خود را مطرح کردیم و ده‌ها جلسه با آقای فانی داشتیم. در مجلس هم گروه تحقیق و تفحص در حال انجام مطالعات است که توسط سخنگوی کمیته نتایج به‌زودی اعلام می‌شود. از زمان وزیر جدید هم مسئولان صندوق تغییر کرده‌اند و تحرک جدیدی در صندوق ایجاد شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با تاکید بر اینکه در دولت‌روحانی فضا برای فعالیت تشکل‌های صنفی بازتر و بهتر شده، خاطرنشان کرد: در دولت قبل معلمان زمانی که اعتراض می‌کردند با چوب و چماق مواجه می‌شدند اما در این دوره در وزارتخانه مرتب با تشکل‌ها جلساتی داشتند و مسائل خود را مطرح می‌کردند. دغدغه ما صرفا مسائل معیشتی نیست و بالاتر از آن به منزلت آنها توجه داریم.

محمدی ادامه داد: متولیان امر، آموزش و پرورش را همچنان مسئله اصلی کشور نمی‌دانند و ما در مجلس تلاش می‌کنیم سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش یابد. در بودجه جدید این اتفاق تا حدودی رخ داد و سعی کردیم وضعیت بودجه را بهبود بخشیم اما با توجه به مشکلات اقتصادی کشور بیش از این نتوانست کمکی به افزایش سهم بودجه آن کند.

محمدی تاکید کرد: معتقدیم باید مندرجات سند تحول بنیادین اجرایی شود، مصوبات خوبی در این‌خصوص داشته‌ایم و مهم آن است که این قوانین عملیاتی شوند.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران با بیان اینکه از ابتدای انقلاب بحث دولتی یا خصوصی بودن انقلاب مطرح بوده، عنوان کرد: آیا دستگاه تعلیم و تربیت را دولت باید به تنهایی اداره کند یا مردم هم در آن مشارکت کنند؟ در اینکه آموزش و پرورش حوزه حاکمیتی است بحثی نیست اما آیا می‌توان مردم را مشارکت داد؟ در این‌خصوص دو دیدگاه وجود دارد؛ گروه اول بر مشارکتی‌بودن و گروه دوم بر حاکمیتی‌بودن صرف آموزش و پرورش معتقدند. به شخصه معتقدم مردم باید در این امر مشارکت کنند.

وی همچنین درباره درآمدزایی در آموزش و پرورش گفت: در کمیسیون آموزش یکی از مباحث مطرح شده این بود که دانشگاه‌ها باید درآمدزایی داشته باشند، کما اینکه در بسیاری از کشورها این‌گونه است. در آموزش و پرورش هم می‌توان این کار را کرد. در این‌خصوص قوانینی وجود دارد اما انجام آن نیازمند یک شهامت است. افراد کمتر به این موضوع تن می‌دهند زیرا مقاومت‌هایی در این‌خصوص وجود دارد اما به هرحال قوانین در این خصوص موجود است و خلاء قانونی نداریم.

حسن خلیل‌آبادی سخنگوی انجمن اسلامی معلمان نیز در پاسخ به اینکه چرا آموزش و پرورش اغلب از کمبود وزرا و مدیران قوی رنج برده، گفت: باید به آسیب‌شناسی انقلاب برگردیم. تحول اساسی در هر جامعه تا به ثباتی برسد شاید سال‌ها و دهه‌ها به‌طول بیانجامد. از سوی دیگر نتوانستیم با تحولات جهانی همراه شویم. تاکنون با نظرخواهی تشکل‌ها چند وزیر برای آموزش و پرورش معرفی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه دولت و آموزش‌و‌پرورش موظف به اجرای سند تحول هستند، گفت: در مدارس ما به بهداشت روان و روحی دانش‌آموزان چقدر توجه می‌شود؟ ما با کمبود مشاوران تحصیلی مواجه هستیم. اجرای نظام 6-6-3 در دولت قبل بدون هیچ ساز و کاری برنامه‌ریزی و اجرا شد و در واقع در زمان مناسبی اجرا نشد. همچنین به‌طور مثال ایجاد مدارس قرآنی ایجاد شد که البته ماهیت خوب بود اما  اینکه صرفا به دلیل حرکات نمایشی باشد، خوب نیست. حداقل باید به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا می‌شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز