خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه چمران:

اساتید باتجربه، دانشگاه شهید چمران اهواز را ترک کردند/تجهیزات پاسخگوی نیازها نیست

اساتید باتجربه، دانشگاه شهید چمران اهواز را ترک کردند/تجهیزات پاسخگوی نیازها نیست
کد خبر : ۴۷۷۳۱۳

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برخی دلایل خارج شدن این دانشگاه از جمع دانشگاه های برتر گفت: استادان باتجربه و متخصص این دانشگاه به‌ویژه استادان غیربومی دانشگاه را ترک کردند.

به گزارش ایلنا، غلامحسین خواجه در نشست با هیات ‌رئیسه دانشگاه با اعضای  هیات‌علمی، با ارائه گزارشی از وضعیت این دانشگاه، گفت: چرا این دانشگاه از کاروان به‌اصطلاح دانشگاه های برتر کشور خارج‌ شده است. تجربه من و آنچه در یک سال گذشته به آن رسیده‌ایم مجموعه‌ای از مسائلی است که به برخی از آن اشاره می‌کنم.

فرصت تجهیز دانشگاه گرفته شد

وی ادامه داد: در دوران هشت سال دفاع مقدس بنا بر ضرورت مشارکت دانشگاه در جنگ نه‌تنها فرصت توسعه و تجهیز از این دانشگاه گرفته شد که بسیاری از تأسیسات زیربنایی وقت دانشگاه در آن دوران هم مستهلک شد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: این در حالی بود که دانشگاه‌های هم‌تراز دانشگاه شهید چمران اهواز به رشد و توسعه و تجهیز خود ادامه می‌دادند و به عبارتی برنامه‌های خود را اجرا می‌کردند .

خواجه عنوان کرد: در دوره پرفرازونشیب جنگ بنا به هر دلیلی فرصت از دست‌رفته دانشگاه برای توسعه فضای فیزیکی و زیرساخت‌های آسیب‌دیده و جدید جبران نشد و شاید بیشتر هم‌وغم مسئولان دانشگاه صرف بازسازی فضاهای آسیب‌دیده شد.

ترک دانشگاه توسط اساتید باتجربه

وی گفت: جمع زیادی از بهترین استادان باتجربه و متخصص این دانشگاه به‌ویژه استادان غیربومی دانشگاه که بسیاری از آن‌ها از بورسیه‌های دانشگاه و تازه بازگشته از خارج بودند دانشگاه را ترک کردند. عده‌ای به خارج از کشور، عده‌ای به دانشگاه‌های دیگر و عده‌ای هم ترک خدمت و درنهایت اخراج شدند و این‌ها سرمایه‌هایی بود که ناخواسته دانشگاه از وجودشان محروم شد.

حق و حقوق دانشگاه داده نشد

خواجه افزود: برای جبران این چند مورد اشاره شده امتیاز، اعتبار و فرصت ویژه که متفاوت با دانشگاه‌های دیگر باشد در اختیار این دانشگاه قرار داده نشد. پس از جنگ قطعاً اعتباراتی که باید صرف احداث فضاهای جدید و توسعه دانشگاه می‌شد صرف بازسازی فضاهای آسیب‌دیده دانشگاه شد، بنابراین عقب‌افتادگی‌های هشت‌ساله جنگ سال‌هاست که به سال دیگر منتقل می‌شود و همچنان هشت سال از دانشگاه‌های دیگر عقب هستیم. این است که ما ادعا می‌کنیم حق‌وحقوق این دانشگاه داده نشده است.

دانشگاه باید برنامه‌ریزی و هدف داشته باشد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دانشگاه بدون برنامه قطعاً به دام روزمرگی می‌افتد، گفت: اگر برنامه‌ریزی وجود داشته اما پای بندی به آن وجود نداشته باشد، مانند دانشگاه بدون برنامه خواهد بود. قطعاً دانشگاه باید برنامه‌ریزی و هدف داشته باشد و در جهت تحقق اهداف تعیین‌شده حرکت کند و برنامه‌ریزی نیز باید بر پایه اسناد توسعه کشور، منطقه و استان و با توجه به تحولات منطقه‌ای تدوین شود و اهداف ملی، منطقه‌ای، محلی و بین‌المللی در آن لحاظ شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، با طرح سؤالاتی اظهار کرد: آیا دانشگاه ما تاکنون بر این اساس و برنامه حرکت کرده است؟ آیا دانشگاه شهید چمران اهواز متناسب با ظرفیت‌های توسعه‌ای استان گام برداشته و بر می‌دارد؟ اگر این‌گونه بوده است پاسخگوی نیاز صنعت به‌طورکلی و صنعت نفت، گاز، پتروشیمی استان هستیم و چه حرفی برای گفتن داریم؟ در سایر صنایع، محیط‌زیست، شیلات، باستان‌شناسی، گردشگری و... کدام نیاز استان را پاسخگو هستیم؟

عدم توسعه دانشگاه مناسب با ظرفیت استان

وی عنوان کرد: عدم توسعه دانشگاه مناسب با ظرفیت استان، یکی از نقاط ضعف اساسی دانشگاه است. قناعت به داشته‌های فعلی و غفلت از ظرفیت‌های فراوان دانشگاه شهید چمران اهواز به بهانه‌های مختلف آسیب‌های جدی به دانشگاه وارد کرده است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه مقایسه دانشگاه شهید چمران اهواز با دانشگاه‌های نوپا، بیانگر غفلت صورت گرفته در مورد این دانشگاه است، گفت: هیچ دانشگاهی در سطح استان ظرفیت و زیرساخت دانشگاه ۶۰ ساله شهید چمران اهواز را برای توسعه و پاسخگویی به نیازهای آموزشی و پژوهشی استان را ندارد. همچنین تجربه ۳۰ساله ما نشان می‌دهند هیچ‌یک از دانشگاه‌های شهرستانی اثرگذاری دانشگاه شهید چمران اهواز را در تعامل با سازمان‌ها و صنایع ازنظر پژوهشی، آموزشی و ... ندارد.

اجرای قوانین و مقررات دانشگاه به تنبیه تعبیر می‌شود

وی بیان کرد: امروز متأسفانه اجرای قوانین و مقررات که تضمین‌کننده تحرک و پویایی دانشگاه می‌تواند باشد به تنبیه تعبیر می‌شود و به‌محض اینکه آیین‌نامه‌ای اجرا و یا قرار است اجرا شود بلافاصله کلمه تنبیه برای انحراف اذهان اشاعه داده می‌شود، البته که نباید از تشویق غفلت کرد اما اجرای قانون، تنبیه نیست.

مدیران دانشگاه باید از فاز روزمرگی در اجرای قوانین فاصله بگیرند

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: مدیران و مسئولان دانشگاه باید از فاز روزمرگی و بی‌تفاوتی و محافظه‌کاری در اجرای قوانین فاصله بگیرند و گرنه با روند فعلی نباید انتظار داشت دانشگاه به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

خواجه اظهار کرد: در برخی از قسمت‌های دانشگاه تورم نیرو و در بخشی از قسمت‌ها با کمبود شدید نیروی بخصوص کارشناسی مواجه هستیم که باعث اخلال و کندی امور شده است.

تجهیزات دانشگاه پاسخگوی نیازهای اساتید و دانشجویان نیست

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: تجهیز دانشگاه پاسخگوی نیازهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح پژوهشی استادان نیست و اغلب فرسوده و قدیمی هستند و بسیاری از تجهیزات بدون نظارت و دقت خریداری‌شده و در آزمایشگاه‌ها و یا انبار دانشگاه‌ها خاک می‌خورد درحالی‌که هزینه جاری دانشگاه در مقابل سایر هزینه‌ها بسیار بالا است.

اساتید به جای تدریس در دانشگاه های دیگر، پژوهش کنند

خواجه گفت: برخی از همکاران هیات‌علمی بجای اینکه بیشتر وقت خود را برای تدریس در دانشگاه‌های دیگر بگذرانند وقت بیشتری را در دانشگاه صرف انجام پژوهش کنند.

تولیدات علمی دانشگاه بردوش چند درصد از اعضای هیات‌علمی است

وی ادامه داد: فعالیت پژوهشی و به‌طورکلی تولیدات علمی دانشگاه بر دوش چند درصد از اعضای هیات‌علمی است و مطمئناً تعداد قابل‌توجهی از همکاران در تولیدات علمی دانشگاه نقش  چندانی ندارند درحالی‌که در محاسبه امتیاز دانشگاه به‌حساب می‌آیند و وزن دانشگاه را کاهش می‌دهند.

جمع زیادی از همکاران ما در مرتبه مربی هستند

وی ادامه داد: از طرف دیگر عدم ارتقاء به‌موقع آن‌ها در کاهش امتیاز محسوب می‌شود. جمع زیادی از همکاران ما در مرتبه مربی هستند، بیش از ۸۰ نفر این تعداد از همکاران قطعاً در رتبه دانشگاه اثر منفی دارند بخصوص اینکه فعالیت پژوهشی لازم را هم نداشته باشند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: تعداد قابل‌توجهی از همکاران پایه سالانه خود را دریافت نمی‌کنند و عدم دریافت متوالی سه‌پایه می‌تواند از مصداق رکود علمی باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

خواجه عنوان کرد: قطعاً نباید مدیران گروه‌های آموزشی، معاونین و روسای دانشکده‌ها بی‌تفاوت از کنار این موضوعات بگذرند و باید تبعات مشکلاتی را که متوجه این همکاران هست به آن‌ها یادآوری شود و وظایف آن‌ها را در قبال دانشگاه در شورای گروه و یا به‌صورت فردی به این همکاران یادآور شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز