خبرگزاری کار ایران

در واکنش به مخالفت مجدد فرمانداری با افزایش نرخ کرایه‌ها؛

دنیامالی: مردم مشکلی با افزایش نرخ کرایه‌ها ندارند!

دنیامالی: مردم مشکلی با افزایش نرخ کرایه‌ها ندارند!
کد خبر : ۴۷۴۳۰۴

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به مخالفت مجدد فرمانداری با افزایش نرخ کرایه‌ها گفت: قیمت پیشنهادی شورا براساس معادلات منطقی و عادلانه است و اگر مردم در قبال مبلغی که پرداخت می‌کنند، خدمات بهتری بگیرند، مشکل چندانی با افزایش نرخ کرایه‌ها ندارند.

احمد دنیا مالی (رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران) درباره مخالفت مجدد فرمانداری با افزایش نرخ کرایه‌ها گفت: تعیین نرخ کرایه‌ها در شورای شهر براساس میزان افزایش تورم بوده است. افزایش نرخ کرایه هاسبب ارائه خدمات بیشتر و بهتر در زمینه حمل و نقل عمومی به شهروندان می‌شود.

وی افزود: در سال آینده ۴ میلیارد تومان به بخش خصوصی اختصاص داده‌ایم تا بخش خصوصی بتواند از ظرفیت‌های خود بیشتر استفاده کند و بودجه خدمات اتوبوسرانی را بالاتر برده‌ایم.

وی درباره عمده دلایل مخالفت فرمانداری با تصمیم افزایش کرایه شورای شهر گفت: بعضی از کرایه‌های وسایل نقلیه عمومی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بالا رفته است، ولی این افزایش قیمت‌ها از طرف شهرداری به خاطر پایین بودن پایه قیمت بلیت‌ها است. متوسط قیمت‌ها برای افرادی که کارت استفاده می‌کنند بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان تفاوت قیمت دارد و پیشنهادی که شورا در زمینه افزایش نرخ کرایه مصوب کرده معقول است.

دنیامالی گفت: در جلسه قبل از عید اعضای شورا رای به تصویب همان مصوبه قبلی داد. اکنون  فرمانداری دوباره این طرح را رد کرده است، پس طبق روال قانونی طرح برای تصمیم گیری نهایی به شورای حل اختلاف خواهد رفت.

وی افزود: فرمانداری بر اساس سیاست‌های دولت با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی موافق نیست. بیشتر از بحث هزینه‌ها کیفیت و فروانی وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم اهمیت دارد.اگر مردم در قبال مبلغی که پرداخت می‌کنند خدمات بهتری بگیرند، مشکل چندانی با افزایش نرخ کرایه ها ندارند. قیمت پیشنهادی شورا براساس معادلات منطقی و عادلانه است.

این عضو شورای شهر افزود: علاوه بر هزینه‌های معمول در خدمات اتوبوسرانی بحث نگهداری از اتوبوس‌ها و تجهیز و افزایش واگن‌های مترو را داریم. اتوبوس‌های ده ساله در سطح شهر داریم که آزادانه در حال تردد هستند و برای جایگزینی آن باید تدابیری بیندیشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در نظر شورای شهر یکی از راه‌های جایگزینی سیستم حمل و نقل عمومی فرسوده افزایش نرخ کرایه‌هاست، گفت: هزینه‌هایی که ما در زمان بهره‌برداری باید از مردم بگیریم تقریبا یک سوم هزینه حمل و نقل است.

دنیا مالی گفت: دو  راه حل برای حل این موضوع وجود دارد، اول اینکه هزینه‌های بهره‌برداری خود را کاهش دهیم. در حال حاضر زیر بیست درصد از هزینه‌های بهره برداری را از مردم می‌گیریم و در حدود هشتاد درصد آن از منابع داخلی شهرداری پرداخت می‌شود. یک سوم از هزینه‌های بهره برداری را هم باید دولت پرداخت کند که دولت هم با توجه به محدودیت‌هایش نتوانسته در این بخش کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: متوسط هزینه‌های هر فردی در سفر بین ۴۰۰ تا  ۵۰۰ تومان است و افزایش قیمت بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ تومان داریم و بلیت تک سفره به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان رسیده است ولی ۹۰ درصد مردم از بلیت تک سفره استفاده نمی‌کنند و کارت اعتباری مترو دارند. بیشتر از این هم نمی‌توانیم افزایش قیمت داشته باشیم چرا که افزایش قیمت ما باید تابعی از هزینه‌ها و درآمدهای مردم باشد.

وی در پایان گفت: در بررسی سیاست‌های کلان تلاش شده تا فشار مضاعفی بر مردم از این لحاظ نیاید. به صورت مستقیم و غیرمستقیم هزینه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری را مردم پرداخت می‌کنند ولی در هزینه‌های بهره برداری ما بر این اصل اتکا داریم که نباید بیش از این به مردم فشار بیاید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز