رییس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد؛
اجرای طرح ICDL در ۱۱ استان کشور برای ۱۵۰۰ سوادآموز
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به طرح IDCL و ضرورت تلفیق مهارت های مورد نیاز با سواد آموزی بیان کرد : از اهداف مهم مترتب بر طرح تلفیق سواد آموزی با مهارت های پایه رایانه ،تعمیم و گسترش مهارت استفاده از رایانه در برنامه های سوادآموزی ،ایجاد و افزایش دانش رایانه ای سوادآموزان تحت پوشش،ایجاد و بهبود انگیزه و نگرش کار با رایانه در سوادآموزان تحت پوشش، تبلور اهداف دولت الکترونیک است .
به گزارش ایلنا، باقرزاده در گردهمایی معاونین سواد آموزی استان ها حضور پیدا کرد و در خصوص طرح های جاری سازمان، اهداف کمی و اعتبارات سواد اموزی در سال ۹۶،سیاست های سال در سال آینده به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به طرح IDCL و ضرورت تلفیق مهارت های مورد نیاز با سواد آموزی بیان کرد : از اهداف مهم مترتب بر طرح تلفیق سواد آموزی با مهارت های پایه رایانه ،تعمیم و گسترش مهارت استفاده از رایانه در برنامه های سوادآموزی ،ایجاد و افزایش دانش رایانه ای سوادآموزان تحت پوشش،ایجاد و بهبود انگیزه و نگرش کار با رایانه در سوادآموزان تحت پوشش، تبلور اهداف دولت الکترونیک است .
وی در خصوص مراحل اجرای این طرح نیز بیان کرد: شروع طرح تلفیق مهارت های رایانه با سواد آموزی ICDL ابتدا در نیمه اول سال ۱۳۹۴، در شهر تهران در بین ۲۵ نفر سواد آموز به اجرا در آمد و در فاز دوم این طرح در استان های خراسان رضوی، کردستان، اصفهان، کرمان و شهر تهران با تعداد کل ۵۰۰ نفر سوادآموز( هر استان ۱۰۰ نفر) اجرا شد و در سال ۹۵ توسعه پیدا نمود و در ۱۱ استان با تعداد کل ۱۵۰۰ نفر سوادآموز به اجرا در آمد.
دکتر باقرزاده در ادامه به تبیین طرح آزمایشی جشنواره انتخاب آموزش دهنده موفق نیز پرداخت و بیان نمود: طرح انتخاب آموزش دهنده موفق که در شانزدهمین جلسه شورای مدیران سازمان بررسی و پس از از اصلاحاتی مورد تصویب قرارگرفت جهت اجرای آزمایشی به دو استان کردستان و گیلان ارسال گردید.
وی افزود: هدف این طرح شناسایی، ایجادانگیزه، ارزش گذاری و ارج نهادن به عملکرد آموزش دهندگان موفق سوادآموزی است و براساس تصمیم شورای مرکزی مقرر است تعداد ۱۵۰۰ نفر آموزش دهنده موفق در سطح کشور مورد تشویق قرار گیرد از این تعداد ۱۳۵۰ نفر در سطح شهرستان ، ۱۳۵ نفر در سطح استان و ۱۵ نفر در سطح ملی خواهد بود.
معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن بیان اهمیت کسب شناخت محیطی و ضرورت آن برای ادامه حیات هر سازمان و مجموعه به ارایه تعریفی از محیط پرداخت و گفت: محیط شبکه ای از عوامل و عناصر که سیستم (سازمان) را فرا گرفته اند و در رابطه ی خود با سیستم موثر و غیر قابل تغییرند.
باقرزاده در زمینه تقسیم بندی انواع محیط هر سازمان چنین گفت: محیط هر سازمان به سه دسته محیط عمومی: شرایط و عوامل اقتصادی ، سیاسی ، قانونی ، فناوری ، اجتماعی و زیست محیطی ، محیط عملیاتی : مصرف کنندگان و ذینفعان، رقبا و عرضه کنندگان دیگر، ظرفیت سازمانی، تامین کنندگان و مالکین ، محیط داخلی: ماموریت و اهداف سازمان، ساختار و سلسله مراتب، مبانی و ارزشها ، رویکردها وبرنامه ها، فرایندها و روشها، شاخص ها و نشانگرها تقسیم میشود.
وی به تبیین مزایای تحلیل محیطی نیز پرداخت و تاکید کرد: تحلیل محیطی سبب بهبود توانایی نحوه مواجهه با تغییر در پاسخ به مولفههای بیرونی، موجب افزایش ارتباطات میان مدیران و کارکنان سازمان و درگیر کردن تعداد بیشتری از کارکنان در فرایند تصمیمگیری میشود.
معاون وزیرو رئیس سازمان در انتهای مطالب خود به بیان راهبردهای اصلی سیاستهای اجرایی سازمان در سال آینده پرداخت و تصریح کرد: دو راهبرد اصلی سیاستهای اجرای سازمان در سال ۹۶، بهبود کیفیت آموزشی و ارتقای آگاهی و توانمندیهای عمومی و افزایش نسبت باسوادی در گروه هدف و گسترش فرصتهای یادگیری مادامالعمر و تحکیم و تثبیت سواد، با اولویت مناطق محروم و افراد آسیبپذیر است.
وی ادامه داد: مشارکت در انسداد مبادی ورودی بیسوادی با اولویت حمایت و پشتیبانی از آموزش کودکان درمعرض آسیب، عشایر و اتباع خارجی، ارتقای توانمندی نیروی انسانی شاغل در پستهای سوادآموزی، توسعه کمی و کیفی مراکز یادگیری محلی، استفاده از فناوریهای نوین در آموزش و تدریس، توسعه دولت الکترونیک، بهروز آوری سامانه سوادآموزی و تکمیل پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد از سیاستهای اجرایی سازمان در سال ۹۶ بشمار میرود.
باقرزاده تاکید کرد: این سیاستها بعد از رایزنی و تبادل نظر با معاونین سوادآموزی استانها به عنوان بدنه کارشناسی و مجری سیاستهای ابلاغ شده جهت اجرا به صورت رسمی به تمامی ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ خواهد شد.