وزیر آموزش و پرورش:
رویکرد مدارس باید تغییر کند
وزیر آموزش و پرورش گفت: رویکرد مدارس باید از مشق محوری، دیکته محوری و حافظه محوری که ذهن دانشآموز را درگیر میکند و او را از لذت فراگیری علم محروم میسازد، تغییر کند.
به گزارش ایلنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی دو روزه معاونان پرورشی و فرهنگی و مدیران سازمان دانش آموزی استان ها که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: تسلط آموزش در مدارس باعث شده است پرورش از آموزش تفکیک شود و مظلوم بماند.
وی افزود: رویکرد مدارس باید از مشق محوری، دیکته محوری و حافظه محوری که ذهن دانشآموز را درگیر میکند و او را از لذت فراگیری علم محروم میسازد، تغییر کند.
احمدی دانش آشتیانی، ایجاد رقابت در بین دانشآموزان را یکی از آسیبها دانست و تصریح کرد: اگر سیستم آموزشی را بررسی کنیم، رقابت محوری بسیار پررنگ است و دانشآموزان رتبهبندی میشوند و اعلام این رتبهها که معمولاً با تکیه بر نمرات دروس پایه مانند ریاضی، علوم و فیزیک صورت میگیرد، تأثیر منفی بر روحیه دانشآموزان ضعیف در دروس مذکور میگذارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیتی که خانوادهها برای رتبههای درسی دانشآموزان قائل هستند، خاطرنشان کرد: پیامد رقابت محوری در مدرسه ایجاد استرس و اضطراب در دانشآموزان است و اعتماد به نفس آنان را از بین می برد و موجب میشود همواره احساس شکست کنند؛ این در حالی است که یک دانشآموز ممکن است در درس ریاضی ضعیف باشد، اما در درس هنر و یا تربیت بدنی جزو نفرات برتر باشد.
احمدی دانش آشتیانی اظهار کرد: اگر دانشآموزی احساس ضعف کند، دچار آسیب روانی شده و از مسیر رشد خارج می شود از این موضوع جامعه آسیب میبیند.
وی حفظ روحیه شادابی در مدارس را بسیار مهم دانست و افزود: مدیران به زنگ ورزش توجه ویژهای داشته باشند و از تسلط سایر دروس بر ساعات تربیت بدنی جلوگیری کنند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر فکر کنیم تربیت در مدرسه تنها بر عهده مربی پرورشی است، این آغاز انحراف نسبت به مسائل تربیتی است، زیرا فرآیند تربیت وسیع تر از یک فعالیت فوق برنامه معاون پرورشی است.
وی افزود: مربی پرورشی باید در مدرسه کار بسترسازی تربیت را بر عهده داشته باشد زیرا مسئولیت تربیت تنها بر عهده مربی تربیتی نیست، بلکه همه عوامل انسانی و حتی عوامل فیزیکی فضای آموزشی از جمله نظم موجود در محیط مدرسه، در تربیت دانشآموزان مؤثر است.
احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: تغییر نگاه ما نسبت به تربیت اولین گامی است که باید برداشته شود و مدیریت تربیت در مدرسه باید در دستور کار قرار گیرد و همه عوامل مؤثر در تربیت باید آموزشها و مهارتهای لازم درخصوص نحوه تعامل با دانشآموزان را فراگیرند.
وی الگوپذیری دانشآموزان در مدرسه را مهمترین عامل تربیت دانست و افزود: تمام عوامل موجود در فضای مدرسه از نظافت و پاکی محیط مدرسه گرفته تا رفتار عوامل انسانی نقش مستقیمی در تربیت دانشآموزان دارند.