بقای «دریاچه گهر» در دوراهى تصمیمات مسئولان
جاده دسترسى به دریاچه گهر چالشى است که گاه به گاه نگرانىهاى زیادى براى فعالان محیط زیست ایجاد مىکند، گاهى بحث بر سر گسترش جادهاى که پیش از این در نزدیکى گهر ساخته شده آنقدر جدى مىشود که صداى اعتراض دوستداران محیط زیست از هر سو به گوش مىرسد، و در حالى که فعالان محیط زیست درخواست مسدود کردن این جاده را دارند، مدیر کل محیط زیست لرستان از تقاضا براى تعریض این جاده خبر مىدهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جاده دسترسى به دریاچه گهر همچون زخمى بر تن محیط زیست لرستان است که هر چند در دولت هشتم ایجاد شده، اما همچنان هر از چند گاهى سر باز مىکند.
سوداى سرازیر کردن خیل گردشگران به گهر به جاى وظیفه حفاظت کردن از محیط زیست، گاه به گاه براى برخى از مسئولان پررنگتر مىشود و نگرانىهاى بسیارى را براى فعالان محیط زیست ایجاد مىکند.
رضا اسدى (نماینده شبکه سمنهای محیط زیستی استان لرستان) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در این باره مىگوید: «جادهاى سال 81 با غفلت مسئولان وقت سازمان حفاظت محیط زیست به بهانه ایجاد دسترسی بهتر برای عشایر کشیده شد و کاملا احداث آن غیرقانونی بود، زیرا که این جاده از منطقه حفاظت شده اشترانکوه میگذرد و حدود 15 کیلومتر نیز طول آن است و در همان زمان نیز فعالان محیط زیست بسیار به آن اعتراض کردند.»
وی ادامه مىدهد: «این جاده خاکی است و تا منطقهای به نام تاپله میآید، فعالان محیط زیست از آن سال تاکنون جلو گسترش و آواربرداری آن را گرفتهاند، زیرا بارها به بهانههای مختلف مسئولان قصد گسترش این جاده را داشتند و بارها شاهد بودیم که اگر کسی قصد دارد در این منطقه به پست و مقام برسد یا نماینده شود، وعده تکمیل و گسترش این جاده را برای رونق گردشگری میدهد.»
این فعال محیط زیست اظهار مىکند: «اکنون مشکل ما این است که این جاده باز است و از آن تردد میشود، در حالی که باید بسته و از ورود خوودرو به آن جلوگیری شود و همانطور که از مدیرکل محیط زیست استان لرستان در ابتدای کارش مطالبه کردیم و او نیز قول مساعدن داد، پاسگاه محیط بانی در آنجا احداث شود، هر چند که گویا هفته گذشته یک کانکس نگهبانی در آنجا قرار دادهاند.»
وی با تاکید به اینکه دسترسی گردشگران با خودرو به گهر بسیار برای این دریاچه مضر است و سبب تخریب آن میشود، مىافزاید: «این منطقه تنها مناسب اکوتوریسم است و در این نوع گردشگری لازم نیست؛ اتومبیل تا دریاچه بیاید و اگر این جاده بخواهد؛ ادامه پیدا کند و تا دریاچه پیش رود؛ باعث نابودی سرمایه ملی و تاریخی کشور میشود.
اسدی اشاره مىکند: «هر از چندگاهی بحث گسترش این جاده که مطالبه پیمانکاران راهسازی و برخی افراد سیاسی در استان است، مطرح میشود و فعالان محیط زیست را نگران میکند و موجی در مورد آن ایجاد میشود، در حالی که انتظار داریم؛ این مساله برای همیشه خاتمه پیدا کند.»
تقاضاى تعریض جاده مطرح شده است
مهرداد فتحی بیرانوند ( مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان) نیز در گفتوگو با خبرنگار ایلنا به این جاده اشاره مىکند و مىگوید: «جادهای که بحث آن اکنون مطرح و شایعاتی پیرامون آن ایجاد شده، در واقع متعلق به دهههاى پیش است و جادهای مالرو برای آذوقهرسانی به عشایر است، اصلا متعلق به دوره اخیر نیست و تا دریاچه گهر نیز بسیار فاصله دارد و حدود 3 الی 4 ساعت پیادهروی از این جاده لازم است تا به دریاچه گهر برسیم.»
وی ادامه مىدهد: «من بارها از تمام منطقه بازدید کردم نه جاده جدیدى کشیده شده و نه قرار است؛ جادهای کشیده شود و نه اداره کل محیط زیست استان اجازه کشیده شدن چنین جادهای را میدهد.»
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان توضیح مىدهد: «البته اداره امور عشایر تقاضا داده است که این جاده مقداری تعریض و ریزشبرداری شود که گفتهایم در قالب طرح علمی مطالعاتی بررسی شود و در صورت کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست بخشهای مورد نیاز ریزشبرداری شود که قطعا این مساله در چارچوب قانون خواهد بود.»
وی در پاسخ به اینکه گفته میشود؛ معاونت گردشگری تقاضای کشیدن جاده به این دریاچه را دارد، گفت: «به غیر از سازمان امور عشایر هیچ متقاضی دیگری در رابطه با تغییر در این جاده یا احداث جاده جدید وجود ندارد.»