رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:
50 هزار تبعه خارجی، رایگان تحت پوشش برنامههای سوادآموزی هستند
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: تقریبا 79 درصد فعالیتهای سوادآموزی به دختران و زنان و به خصوص مناطق روستایی اختصاص یافته است.
به گزارش ایلنا، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست تخصصی روز جهانی سوادآموزی که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، با بیان اینکه آموزش از قدیمیترین فرصت های توانمند ساز و ظرفیت ساز بشری است، اظهار داشت: دین مبین اسلام، تعلیم و تربیت را عبادت و یکی از موهبتهای بی بدیل الهی برای رشد و تعالی انسان و ابزار اصلی توانا سازی فرد برای پیمودن مراتب حیات طیبه میداند.
وی افزود: سوادآموزی پنجره باز به دنیای دانستنیها است و مطالعات نشان داده است افرادی که از مهارتهای اولیه خواندن و نوشتن محروم هستند، نمیتوانند سهم و نقش قابل ملاحظهایی در توسعه پایدار و شکل گیری صلح فراگیر و صیانت از محیط زیست و اکوسیستم های نایاب و غیر تجدید پذیر ایفا نماید.
باقرزاده ادامه داد: به همین دلیل سوادآموزی یکی از ارکان اساسی تاسیس یونسکو از ابتدا تاکنون بوده و محور اصلی برنامه جهانی آموزش برای همه (EFA) از موضوعات کلیدی برنامه عمل دستور کار آموزش 2030 و اهداف توسعه پایدار(SDG) است؛ سوادآموزی در کشور ما رایگان و در دسترس همگان بوده و هست و هیچ کس اعم از نژاد، قومیت، زبان، مذهب و دین محدودیتی برای استفاده از خدمات سواد آموزی ندارد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه تمام هزینههای سوادآموزی از طریق دولتها تامین شده است، خاطر نشان کرد: البته حمایت دولت تدبیر و امید از سوادآموزی با تصویب راهکارهای شتاب بخشی، احیای شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی و برگزاری 6 جلسه در سطح ملی و حدود 180 جلسه در سطح استان و 2500 جلسه در سطح شهرستانها، کارنامه درخشان تری را رقم زده است.
باقرزاده اضافه کرد: سوادآموزی کشور به گروه سنی 10 تا 49 سال متمرکز شده است و از حدود 3 میلیون و 500 هزار نفری که سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 خود را بی سواد اعلام کرده بودند و حدود 7 درصد جمعیت این گروه سنی را تشکیل میدادند، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بی سواد باقی مانده است که تقریبا 4 درصد جمعیت این گروه را شامل میشود.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه فاصله درصد باسوادی زنان و مردان به عنوان یکی از شاخصهای عدالت جنسیتی از 8.5 درصد به 5 درصد کاهش یافته است، گفت: تقریبا 79 درصد فعالیتهای سوادآموزی به دختران و زنان و به خصوص مناطق روستایی اختصاص یافته است. کاهش اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی نیز یکی از شاخصهای مهم عدالت آموزشی است، حدود 53 درصد فعالیتها در مناطق روستایی که سهم کمتر از 30 درصد در جمعیت دارند، متمرکز شده و تفاوت درصد باسوادی مناطق شهری و روستایی را از 13.7 درصد به 9.8 درصد کاهش یافته است.
وی گفت: 6 استان کشور که بالاترین درصد بی سوادی را داشته اند مورد توجه قرار گرفته و برنامه ویژه ای برای کاهش آمار بی سوادی در استان تدوین و با حمایت استانداران و پشتیبانی سازمان در حال اجراست.
باقرزاده اظهار کرد: در 3 سال گذشته حدود 50 هزار نفر از اتباع خارجی به صورت رایگان تحت پوشش برنامههای سوادآموزی کشور قرار گرفتهاند که آموزش حدود 10 درصد آنها با مشارکت کمیساریای پناهندگان سازمان ملل صورت گرفته است. آموزش اولیای بی سواد دانشآموزان در 2 سال گذشته مورد توجه بوده و تاکنون حدود 50 درصد آنها باسواد شدهاند و این طرح به عنوان یکی از تجارب برتر سوادآموزی، در سایت موسسه آموزش بزرگسالان یونسکو (UIL) برای استفاده کشورهای دیگری قرار گرفته است.
وی با اشاره به گزارش اخیر موسسه آمار یونسکو (UIS) که مؤید پیشرفت قابل ملاحظه درصد باسوادی جوانان و بزرگسالان کشور در فاصله سالهای 2013 تا 2015 در کشور است، تصریح کرد: درصد باسوادی جوانان گروه سنی (24-15) سال با 45 صدم درصد رشد، از 97.77 به 98.22 رسیده و درصد باسوادی گروه سنی 64-25 سال با 2.65 درصد رشد از 85.79 به 88.44 رسیده است.
وی با اشاره به وجود اتباع بیگانه فاقد اوراق هویتی و کودکان ایرانی در مناطق محروم که از نعمت سواد محروم هستند، و یا از چرخه آموزش خارج میشوند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که مفهوم سواد در سالیان اخیر توسعه چشم گیری پیدا کرده است و باید بتواند نیازهای شهروندان را در دنیای رو به پیشرفت فناوری مرتفع کند و زمینه یادگیری مستقل و مادام العمر را برای شهروندان فراهم کند.
وی در خصوص نام گذاری روز جهانی سواد آموزی، عنوان کرد: روز جهانی سوادآموزی در سالهای اخیر با شعارهای، سوادآموزی و حفظ توسعه (2006)، سواد و سلامت و بهداشت روان ( 2008-2007)، سواد و توانمندسازی (2010-2009)، سواد و صلح (2013-2012)، سواد برای قرن 21 (2013)، سواد و توسعه پایدار (2014)، سواد و جوامع پایدار (2015) نامگذاری شده بود و در سال جاری با عنوان «خواندن گذشته برای نوشتن آینده» نامیده شده است و هدف این نشست بازاندیشی و بازنگری در روشهای گذشته و خلق راه های جدید و نوآورانه بر اساس شناختی که از آسیبها، چالشها، دست آوردها و درس های آموخته شده است.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی تصریح کرد: بررسیهای جهانی نشان داده است کلید موفقیت بسیاری از پویشها و نهضت های سوادآموزی در این است که عواملی مثل فراگیری و عدالت، برنامه درسی، انگیزش، فناوری، سبک های یادگیری و ابزارهای سنجش، یادگیری، با مقولاتی نظیر ساختار مدیریت، پشتیبانی جامعه، کمپین رسانه ای، استانداردسازی تعاریف، پایگاه داده ها و نظام ارزشیابی، فرصت های مداوم یادگیری، در شبکه ای منظم و معنی دار، حول محور فراگیر سازمان یافته و تاثیر و تاثر آنها بر یکدیگر و جریان سوادآموزی مورد توجه باشد.
وی تأکید کرد: سوادآموزی باید به استراتژیهای توسعه ملی و برنامههای توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی کشور گره بخورد و فرصت های متنوعی را برای توانمندسازی و کسب شایستگی های پایه برای همه افراد جامعه هدف فراهم می کند.
باقرزاده ادامه داد: استراتژیهای سوادآموزی از پاسخگویی به نیاز منحصرا یک فرد باسواد، به خانواده و جامعه باسواد ارتقا یابد و لازمه این کار جانمایی سوادآموزی در پیوستار توسعه پایدار و همه جانبه کوتاه مدت و میان مدت کشور است و در حال حاضر برنامه ششم توسعه، ظرفیت این پیوند را دارد، مشروط به اینکه به یافتهها و تجارب جهانی توجه شود.
وی با بیان اینکه استفاده از فناوری های ارتباطات و اطلاعات، به عنوان عنصر شتاب دهنده به اجرای کار و افزایش بازدهی و اثربخشی منابع ضروری و حیاتی است، گفت: باید تدابیری اتخاذ شود تا از این فرصت فزاینده برای توسعه پوشش برنامه های سوادآموزی و تسهیل دسترسی فراگیران و آموزش دهندگان به فرصت های یادگیری در همه زمانها و همه مکانها و متناسب با شرایط و نیازهای همه مخاطبین بهره برداری شود.