معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛
رتبه هشتمی ایران در دنیا در آمار مرگومیرهای ترافیکی
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ایران از نظر مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی در خاورمیانه جایگاه دوم و در جهان جایگاه هشتم را دارد.
به گزارش ایلنا، محمد آقاجانی در نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امضای تفاهمنامه همکاری بین بخشی با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: نخستین علت مرگ افراد ۱۵ تا ۲۹ سال، سوانح و حوادث ترافیکی است و از هر ۴ مرگ ناشی از این حوادث، ۳ مرگ مربوط به مردان و یک مرگ مربوط به زنان است.
وی، سومین علت مرگ در ایران را حوادث و سوانح ترافیکی دانست و گفت: ۹۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سوانح و حوادث در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ میدهد در حالیکه این کشورها مالکیت ۵۴ درصد از وسایل نقلیه موتوری جهان را دارند.
معاون درمان وزارت بهداشت درباره ترکیب مرگ و میرهای ناشی از سوانح ترافیکی گفت: ۲۳ درصد از مرگها مربوط به موتورسوران، ۲۲ درصد عابرین پیاده، ۲۳ درصد مربوط به رانندگان خودرو و ۳۱ درصد نیز مربوط به سرنشینان خودرو به غیر از رانندگان است و ایران از نظر مرگ و میرهای ناشی از این حوادث در خاورمیانه جایگاه دوم و در جهان جایگاه هشتم را دارد.
آقاجانی با اشاره به اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار، اظهار داشت: در بین این اهداف، کاهش ۵۰ درصدی مرگ و آسیب ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی تا سال ۲۰۲۰ و دستیابی به سیستم حمل و نقل ایمن، مقرون به صرفه، در دسترس و پایدار تا سال ۲۰۳۰ اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی با بیان اینکه علیرغم کاهش تلفات بر اثر حوادث ترافیکی اما همچنان در ایران نخستین علت بار بیماریها مربوط به این حوادث است، اضافه کرد: بار بیماریها شامل مجموع سالهای از دست رفته عمر و ناتوانی است که بعد از سکتههای قلبی و مغزی، سومین علت بار بیماریها حوادث ترافیکی است زیرا در جریان این حوادث افراد جوان کشور جان خود را از دست میدهند و یا ناتوان میشوند.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش تلفات حوادث ترافیکی از ۲۷ هزار به حدود ۱۶ هزار نفر، یادآور شد: ۷۲ درصد از مرگهای ناشی از حوادث و سوانح ترافیکی در جادههای برونشهری و راههای روستایی رخ میدهد که بیشترین علت آن ضربه به سر گزارش شده است.
وی افزود: در بخش برونشهری سال ۹۴، ۱۰ هزار و ۸۶۰ نفر، راههای روستایی یکهزار و ۱۰۰ و بخش درونشهری ۴ هزار و ۴۵۳ مرگ رخ داده است.
آقاجانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس، ۴۰ دستگاه موتور آمبولانس، ۵۸ اتوبوس آمبولانس، ۲۱ آمبولانس هوایی با حدود ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی در حال فعالیت هستند و شاخص رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران و مصدومان در شهرها به طور متوسط ۱۵ و در جاده ها ۱۹، سایر کلانشهرها ۱۰، شهرهای کوچک ۸ و سایر جادهها حدود ۱۴ دقیقه است.
معاون درمان وزارتبهداشت از کمبود ۷۰۰ پایگاه اورژانس در کشور خبر داد و اظهار داشت: یکی از زمینههای همکاری وزارت بهداشت با وزارت راه و شهرسازی میتواند احداث پایگاههای جدید اورژانس باشد تا شبکه اورژانس کشور تکمیل شود.
وی با اشاره به ورود و جایگزینی آمبولانسهای زمینی در وزارتبهداشت در دولتیازدهم، گفت: سال گذشته و سالجاری یکهزار و ۲۵۰ آمبولانس وارد ناوگان اورژانس کشور شد و تا پایان سال هم ظرفیت آمبولانسهای کشور به حدود ۴ هزار آمبولانس میرسد.
آقاجانی، تعداد ماموریتهای سال گذشته اورژانس را دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماموریت ترافیکی و غیرترافیکی عنوان کرد و افزود: به رغم کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ماموریتهای اورژانس افزایش داشته است.
معاون درمان وزارت بهداشت تعداد ماموریتهای اورژانس هوایی را تشریح کرد و گفت: ۲۱ اورژانس هوایی کشور سال ۹۳، ۴۹۳ ماموریت، سال ۹۴ حدود یک هزار و ۷۰۰ ماموریت و در پنج ماهه نخست سالجاری نیز ۹۲۰ ماموریت انجام دادهاند که ۶۱ درصد از ماموریتهای اورژانس هوایی، حوادث ترافیکی بوده است.
وی در پایان از کمبود نیروی انسانی، بالگردهای تخصصی و پایگاههای اورژانس به عنوان چالشهای موجود یاد کرد.