فانی:
انحصار آموزش و پرورش در استفاده از منابع دولتی شکسته شده است
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه تا قبل از این دولت، آموزش و پرورش فقط متکی بر منابع دولتی بود، گفت: با اتخاذ سیاست توسعه مشارکتها و جذب منابع دیگر سازمانها و نهادها به درون آموزش و پرورش، انحصار آموزش و پرورش در استفاده از منابع دولتی شکسته شده است و این دستاورد بزرگی برای دولت محسوب میشود.
به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی روز شنجشنه درجلسه گزارش عملکرد معاونت متوسطه گفت: از ابتدای دولت یازدهم و همچنین اعلام برنامههای پیش روی معاونت تا پایان این دولت، اظهارکرد: آموزش و پرورش با اجرای سیاست توسعه مشارکتها در قالب استفاده از کمک خیرین، مردم و همچنین انعقاد بیش از ۲۰ تفاهم نامه با دستگاهها دولتی و غیردولتی توانسته است منابع زیادی را در اختیار بگیرد و این دستاورد بزرگی برای آموزش و پرورش در این دولت است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد تصریح کرد: هر تصمیم در این نهاد کل جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهد به همین دلیل حل مشکلات آموزش و پرورش نباید بر عهده یک وزارتخانه باشد از این رو باید از منابع دستگاههای دیگر در حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده کرد و این دولت تا کنون توانسته است در زمینه تاسیس و تجهیز پژوهش سراها، اقدامات بهداشتی دهان و دندان برای دانش آموزان، تجهیز هنرستانها و ساخت فضاهای آموزشی استاندارد از کمک نهادهای دولتی و غیردولتی بهرهمند شود.
عضو کابینه تدبیر امید با اشاره به گزارش بین بخشی معاونت متوسطه خاطرنشان کرد: این گزارشها که به صورت «فرآیند محوری» ارائه میشود برای اطلاع کارشناسان آموزش و پرورش مفید است ولی باید علاوه بر این نوع گزارش یک گزارش مدیریتی منسجم مبتنی بر اقدامات کلان معاونت تنظیم شود به طوری که هر ناظر بیرون آموزش و پرورش بتواند از چگونگی اقدامات صوت گرفته در آموزش و پرورش مطلع شود.
فانی به ویژگیهای یک گزارش مدیریتی در سطح کلان اشاره کرد و گفت: دراین گزارش ابتدا باید تحلیلی از آنچه تحویل گرفتهاید بیان شود سپس تصویری از چالشها و مشکلات پیش رو را ارائه کنید و پس از آن به بیان سیاست و اقدامات لازم در مواجه با آن چالشها بپردازید تا بتوانید در پایان دوره کاری خود به دستاوردهایی که در گزارش به آن اشاره میکنید دست پیدا کنید.
فانی اضافه کرد در این نوع گزارشها باید پیشنهادات و برنامههای آینده کاری حوزه خود را نیز معرفی کنید تا دیگرانی که پس از شما در این پست مشغول میشوند بدانند چه کارهایی صورت گرفته، با چه موانعی مواجه هستند و باید چه اقداماتی را در سرلوحه کار خود قرار دهند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در گزارشهای خود به کارهای نو و جدیدی که تاکنون انجام نشده بپردازید تصریح کرد: تا ۱۴ ماه دیگر کار این دولت به اتمام میرسد و نیاز است که گزارشی از برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش اعلام شود که در این مدت چه قدردر منابع صرفه جویی و چه مقدار منابع از دیگر سازمانها و نهادها جذب کردهایم.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه یکی مدیر باید از اقدامات خود در سه مرحله «درون داد»، «برون داد» و «فرآیند محور» ارزیابی انجام دهد، خاطرنشان کرد: بخشهای مختلف آموزش و پرورش باید از مجموعه فعالیتها و اقدامات خود مستند سازی کرده و آن را در قالب دو نوع گزارش مدیریتی به صورت «عملکردی» و «تصویری» ارائه کند.
فانی خاطرنشان کرد: در تنظیم گزارشهای مدیریتی باید اقدامات بخشهای مختلف آموزش و پرورش مبتنی بر راهکارها و بندهای سند تحول بنیادین ارائه شود که اجرای این سند مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بوده است.
وی با اشاره به رویکرد جدید صدا و سیما نسبت به برنامههای آموزش و پرورش، اظهار کرد: باید در سال ۹۵ از فضای رسانهای کشور به ویژه صدا و سیما در انعکاس برنامهها و گزارشهای عملکردی خود استفاده کنیم که در این میان نقش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ویژه خواهد بود.
در ابتدای این جلسه علی زرافشان معاون آموزش متوسطه، عظیم محبی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه، قربانعلی افشانی مدیرکل دوره دوم متوسطه، مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش کاردانش و سید محسن حسینی مقدم مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای به صورت مفصل به ارائه گزارش عملکردکاری مجموعه خود پرداختند.