خبرگزاری کار ایران

فانی:

تشکل‌‌ها واقعیات در آموزش و پرورش را بیان کنند

تشکل‌‌ها واقعیات در آموزش و پرورش را بیان کنند
کد خبر : ۳۸۲۷۰۲

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از تشکلها انتظار داریم واقعیت ها و کارهای صورت گرفته در آموزش و پرورش را بیان کنند، گفت: هر کاری که در آموزش و پرورش صورت گرفته، مدیریتی بوده است.

به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی در نشست صمیمی با تشکل‌ها با بیان این که امیدواریم توصیه های مشفقانه توام با دلسوزی دوستان و عزیزان را عملیاتی کنیم، اظهار داشت: این جمع آموزش و پرورش را می شناسند و مطالبات بیان شده توسط دوستان چیزی نیست که در طی چهارسال محقق شود.

وزیر آموزش و پرورش به بزرگی این وزارتخانه اشاره و تصریح کرد: کار در آموزش و پرورش بسیار سخت است. اگر فرمایشات و مطالبات دوستان به صورت بخشنامه ارسال شود اینگونه نیست که از فردا کارها اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: سئوال من این است که دوستانی که قبل از من در این وزارتخانه مسئولیت داشتند از زمان مرحوم دکتر شکوهی تا زمان حاجی بابایی هرکدام از آنان چه تعداد کار جدید توانستند انجام بدهند.

فانی با بیان این که کارها  در وزارت آموزش و پرورش متمرکز است و تمرکز در این وزارتخانه بسیار زیاد است، افزود: همه وزرای پیشین خواستند تمرکز در این وزارتخانه بزرگ را کاهش دهند اما موفق به این کار نشدند. نظام حکومتی ما در ایران یک نظام متمرکز است و هر اتفاقی که در ۱۰۵ هزار مدرسه در ایران بیفتد وزیرآموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که در سال ۹۳ ، حدود ۷۵۰ بخشنامه به استان ها ارسال شد، افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته توانستیم این تعداد بخشنامه را در سال ۹۴  به ۴۰۰ عدد کاهش دهیم . امسال به جای بخشنامه ۴۰ صفحه ای ساماندهی نیروی انسانی، بخشنامه ای در سه الی چهار صفحه به استان ارسال و چند اصل کلی و مهم در آن بیان شده و مابقی کارها به استان واگذار شده است.

وی با تاکید بر این که آموزش و پرورش یک وزارتخانه کاملا متمرکز است، افزود: تعداد دستورالعمل و بخشنامه و مقررات در آموزش و پرورش بسیار زیاد است و برای هر کار کوچک و بزرگ دستورالعمل و بخشنامه صادر می شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: هرچقدر تمرکز در یک سازمان زیاد شود، اختیارات، خلاقیت و نوآوری کاهش پیدا می کند.

فانی با بیان این که توانمندسازی نیروی انسانی لازمه تمرکز زدایی است، افزود: اگر بخواهیم تمرکززدایی کنیم باید نیروی انسانی خود را توانمند کنیم و اگر کارها به نیروی انسانی توانمند واگذار نشود مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

وی با بیان این که انتظارات از وزیر در یک دوره چهارساله، باید منطقی باشد، افزود: اگر کارهای متمرکزدر این وزارتخانه بزرگ احصا شود، می توان ظرفیت موجود در یک دوره چهارساله وزارت آموزش و پرورش و نسبت آن با اقدامات صورت گرفته را مشخص و پیش بینی کرد و سپس اقدامات صورت گرفته را در دوره مشابه گذشته مقایسه کرد.

وزیرآموزش و پرورش با بیان این که در دولت تدبیر و امید ما به شدت با محدودیت اقتصادی و مالی مواجه هستیم، افزود: افزایش حقوق فرهنگیان در شرایطی صورت گرفت که توجهی همانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آموزش و پرورش نشده است و بودجه وزارت بهداشت از ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۴۸ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۳ برابر رسیده است.

فانی با تاکید بر این که از تشکل ها انتظار داریم واقعیت های و کارهای صورت گرفته در آموزش و پرورش را بیان کنند، افزود: هر کاری که در آمورش و پرورش در این دوره صورت گرفته، مدیریتی بوده است .

وی با بیان این که از صرفه جویی طرح ساماندهی نیروی انسانی درآموزش و پرورش، حقوق معلمان را افزایش داده ایم،یادآور شد: افزایش حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز طی سه سال گذشته، استخدام نکردن  نیروی انسانی جدید، بازنشستگی حدود ۸۰ هزار نیرو، کاهش ۳۰ درصدی پرداخت حق التدریس و راه اندازی مدارس بوسیله معلمان موجود ازدستاوردهای ساماندهی نیروی انسانی می باشد.

وزیر دولت تدبیر و امید در ادامه افزود: در مهر سال ۹۴، پایه دهم از متوسطه دوم کاسته و متوسطه دوم از چهار پایه به سه پایه تقلیل یافت و یک چهارم نیروی انسانی متوسطه دوم بر اساس اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ که ما در آن نقشی نداشتیم ۵۰ هزار معلم این دوره مازاد شدند.

وی با بیان این که معلمان پس از امتیاز بندی در متوسطه دوم، اول و ابتدایی ساماندهی شدند و با حداقل اعتراض سال تحصیلی ۹۵-۹۴ آغاز کردیم، بیان کرد: اگر دقت لازم در اجرای هر یک از این برنامه ها صورت نمی گرفت، می توانست دولت را با چالش جدی مواجه کند واقعاً بزگترین خدمت را آموزش و پرورش به دولت کرده است .

فانی با بیان این که رتبه بندی و جابجایی ۵۰ هزار نیروی متوسطه دوم در مهر سال ۹۴ را اجرایی کردیم، افزود: پرکردن ساعت موظف معلمان  همراه با کسب رتبه بندی دو مولفه بودند که در کنار هم جواب دادند.

وی با اشاره به این که حقوق معلمان در طرح رتبه بندی به طور میانگین ۳۰۰ هزار تومان در ماه افزایش یافت، افزود: رتبه بندی اقدام بزرگی بود که در دولت تدبیر و امید و با پی گیری های وزارتخانه انجام گرفت و بررسی کنید که در کدام دوره از مسئولیت وزاری قبلی این چنین افزایش حقوق را در یک مرتبه داشته ایم.

وزیر آموزش و پرورش  اظهار داشت: موضوع رتبه بندی دوبار در هیئت دولت مطرح شد و هر دو بار تایید نشد اما با پی گیری وزارتخانه، توجه رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و آقای نوبخت به نتیجه رسید و تصویب شد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز