خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد:

افزودن مواد روان‌گردان‌، حشیش و شاهدانه هنگام سرو قلیان

افزودن مواد روان‌گردان‌، حشیش و شاهدانه هنگام سرو قلیان
کد خبر : ۳۷۶۲۴۶

سیاری گفت: مرگ‌فروشان برای داغ‌تر کردن بازار خود مواد روان‌گردان نیز به قلیان‌ها اضافه و به جای آب از الکل استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر سیاری در مراسم روز جهانی بدون دخانیات گفت: سال‌های اخیر عرضه‌کنندگان قلیان با اضافه‌کردن موادی به تنباکو به نام تنباکوی معسل با عطر و بویی جذاب که آغشته به مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند بنزن، قارچ و فلزات‌سنگین هستند، مردم را به سرطان مبتلا می‌کنند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط 20 درصد تنباکوهای مصرفی در قلیان‌ها، تنباکو، آن هم از بدترین نوع است و بقیه آن را مواد شیمیایی بسیار خطرناک و سرطان‌زا تشکیل می‌دهند که به آن اضافه می‌شود.

علی‌اکبر سیاری با بیان اینکه تنباکوهای معطر سرطان‌زا هستند و کیفیت بسیار پایینی دارند، ادامه داد: طبق گزارشات رسیده در این تنباکوها فلزات‌سنگین مشاهده شده و این مرگ‌فروشان برای داغ‌تر کردن بازار خود مواد روان‌گردان نیز به قلیان‌ها اضافه و به جای آب از الکل استفاده می‌کنند.

سیاری افزود: سال‌گذشته وزارت‌بهداشت چندین محل را پیدا کرد که هنگام سرو قلیان به آن حشیش و شاهدانه اضافه می‌کردند.

وی افزود: مصرف موادمخدر سنتی 10 تا 15 سال زمان می‌برد که فرد را زمین‌گیر و کارتن‌خواب کند اما مخدرهای صنعتی با سرعت بیشتری فرد را زمین‌گیر می‌کند.

سیاری گفت: برخی مسئولان اقتصادی با اینکه مبارزه با قلیان و سیگار باعث بیکاری 7 هزار کارگر و 10 هزار کشاورز می‌شود، به نفع مثلث واردکنندگان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد دخانی اقدام می‌کردند که خوشبختانه به رغم تلاش این گروه افزایش تعرفه و متعاقب آن مالیات و قیمت سیگار مورد تصویب مجلس قرار گرفت.

وی اظهار داشت: باید کشت جایگزین تنباکو و توتون را ترویج دهیم. چه دلیلی دارد که صدها هکتار از زمین‌های کشور زیر کشت توتون و تنباکو برود. چه اشکالی دارد به جای آن میوه‌ها و محصولات کشاورزی تولید و کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.

معاون بهداشت وزارت‌بهداشت اضافه کرد: یک بسته سیگار به قیمت 4 هزار ریال تولید می‌شود اما چندین برابر قیمت فروخته می‌شود. درباره قلیان نیز همین‌طور است و حاشیه سود بسیار بالایی دارد.

سیاری در پایان یادآور شد: هر زمانی که مسئولان وزارت‌بهداشت برای مبارزه با دخانیات اقدامی را شروع کرده‌اند، فقط با یک کلمه این مبارزه را خنثی می‌کردند و آن این بود که مبارزه با دخانیات، قاچاق مواد دخانی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز