فانی مطرح کرد؛
اجرای نظامند و متوازن سند تحول بنیادین در سال ۹۵
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه راه سند تحول بنیادین در سال ۹۳ آماده شده است گفت: سال ۹۵ سال اجرای نظامند و متوازن سند تحول بنیادین براساس نقشه راه است و هر اقدامی درآموزش و پرورش باید متناظربخشیهایی از این سند باشد.
به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسرکشور و روسای ادارات کشور با تبریک فرا رسیدن ایام بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: مساله اساسی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ استقرار پایه دهم و هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخهها و رشتههای مختلف دوره متوسطه است
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه «آموزش و پرورش دارای ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم است» تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه با هیچ دستگاهی نیست و به همین جهت اثر گذارترین دستگاه در مقایسه با دیگر دستگاهها به حساب میآید و از این رو باید از تلاش همه معلمین و فرهنگیان عزیز تشکر کرد.
فانی افزود: خط مشی آموزش و پرورش دولت یازدهم رسیدن به نظارت اجماعی در اتخاذ تصمیمات و برنامههای آموزش و پرورش که نتیجه این هماهنگیها علیرغم زمانبر بودن باعث هم افزایی برنامههای دستگاه تعلیم و تربیت است.
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: معاونت هاو سازمانهای مختلف آموزش و پرورش باید نسبت به تنظیم برنامههای خود در سال ۹۵ براساس نقشه راه سند تحول بنیادین اقدام کنند و پس از آن آموزش و پرورش هیچ برنامهای را بدون در نظر گرفتن بخشهایی از سند تحول بنیادین اجرا نخواهد کرد.
فانی با اشاره به شعار سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی علاوه برتکلیف عمومی که برعهده همه دستگاهها ی دولتی و غیردولتی است یک تکلیف دیگر نیز براساس فرهنگ سازی به دوش دارد که به عنوان یکی از ساحتهای شش گانه تربیت با عنوان ساحت «زیست حرفهای و اقتصادی» به آن پرداخته میشود و در آن دانش آموز باید در طول مدت تحصیل باید کسب کار، مهارتهای حرفهای و مبانی اقتصاد آشنا شود تا بتواند یک عنصر مفید درجامعه باشد
فانی به درسهای جدیدی که به پایه دهم متوسطه اضافه شده اشاره کرد و گفت: این درسها میتواند بخش زیادی از خلاهای نظام آموزشی را پر کند و به دانش آموز تربیت برای زندگی کردن را بیاموزد و در این مسیر ضرورت آماده سازی معلمان از لحاظ مبانی علمی در قالب کلاسهای آموزشی به صورت مجازی و حضوری ضرورت اساسی دارد.
وزیر آموزش و پرورش کارهدایت تحصیلی دانش آموزان را بسیار پیچیده مهم خواند و افزود: آینده دانش آموزان در گرو انتخاب درست شاخه و رشته تحصیلی است و دراین راستا دانش آموزان، اولیای آنان، مدیران مدارس، کارشناسان مشاوره در ادارات، مناطق و استانها باید براساس چهار عامل استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش عمل کنند. البته لزوما این چهار عامل در یک راستا نمیباشند و همین موضوع کار هدایت تحصیلی را با دشواری بیشتری مواجهه میکند.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به جلسه شورای عالی اشتغال که اخیرا با حضور رئیس جمهور برگزارشد اشاره کرد و ادامه داد: در این شورا هدف گذاری تا پایان برنامه ششم توسعه رسیدن به تحصیل ۴۶ درصد دانش آموزان در شاخههای فنی و حرفهای و کار ودانش میباشد. دلیل آن این است که فارغ التحصیلان این رشتهها میتوانند سریعتر با نیاز جامعه به اشتغال برسند و راهی برای مبارزه با بیکاری به عنوان یک سیاست میتواند مورد استفاده جامعه و دولتها قرار بگیرد
وی افزود: اگر به فکر توسعه واقعی کشور هستیم چارهای غیراز توزیع متوازن در رشتهها و شاخههای کار و دانش و فنی حرفهای نداریم. حتی باید به این سمت حرکت کنیم که هر دانش آموز رشتههای نظری نیز در دوره تحصیلی خود یک مهارت فنی را فرا گیرد.
فانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا تجهیز هنرستانها به عهده دو بخش صنعت و تجارت است خاطر نشان کرد: باید پیش نویس قانونی توسط آموزش و پرورش و به طور اخص درمعاونت آموزش متوسطه تنظیم شود که بتوانیم پس از تصویب آن در هیات دولت این اقدام مهم را به وزارتخانه صنعت، معدن وتجارت محول کنیم تا آنها نیز بتوانند از ظرفیت نیروی انسانی فنی فارغ التحصیلان این رشتهها در پیشبرد کارهای صنعتی خود بهره ببرند.
فانی افزود برای هدایت تحصیلی نظاممند و منسجم نیازمند نرم افزارهای مناسبی هستیم که این کار باید در مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش و درمدت زمان کوتاهی آماده شود تا بتواند مورد استفاده قرار بگیرد
براساس گزارش سایت آموزش و پرورش، وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی از برنامههای آموزش و پرورش دولت یازدهم است خاطر نشان کرد: برنامه تعالی مدیریت در دوره متوسطه و برنامه تدبیر در دوره ابتدایی با همین نگرش اجرایی شده است و باعث دستاوردهای خوبی هم شده است و امیدواریم با ارتقا سطح علمی مدیران درمدارس بتوانیم باعث ارتقا کیفیت آموزش و پرورش شویم.