خبرگزاری کار ایران

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

آلاینده سرطان‌زای بنزن کاهش چشمگیری در هوای شهر‌ها داشته است

آلاینده سرطان‌زای بنزن کاهش چشمگیری در هوای شهر‌ها داشته است
کد خبر : ۳۳۹۲۳۰

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با اقدامات این سازمان در زمینه کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: با حذف بنزین پتروشیمی آلاینده سرطان زای بنزن کاهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ سعید متصدی در مراسم گرامیداشت روز هوای پاک گفت: از ابتدای سال ۹۴ خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده اجازه تردد ندارند و از شماره گذاری خودروهای بدون استاندارد یورو ۴ جلوگیری خواهد شد.

متصدی اظهار کرد: یک موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه ۵ خودرو آلودگی تولید می‌کند و با اقداماتی که انجام داده‌ایم از مهرماه ۹۵ تولید این موتورسیکلت‌ها متوقف می‌شود و به سمت تولید موتورهایی با سوخت هیبریدی و پاک پیش‌روی می‌کنیم.

متصدی افزود: امسال سیستم معاینه فنی یکپارچه به صورت آزمایشی در حال اجرا است٬ شیوه معاینه فنی خودرو‌ها از سال ۷۵ تغییر نکرده بود اما امسال حدود مجاز معاینه فنی اصلاح شد که با اجرای آن تا ۹ درصد کاهش آلودگی هوا را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۹ در شهرهای بزرگ کشور میزان آلایندگی بنزن بسیار بالا بود٬ عنوان کرد: بنزن آلاینده‌ای است که رنگ و بو ندارد و آن را احساس نمی‌کنیم اما بسیار خطرناک و سرطان زا است که پس از اقدامات دولت در جهت حذف بنزین پتروشیمی میزان آن بسیار کاهش یافت. در سال ۸۹ میزان بنزن هوای شهر‌ها به ویژه تهران بالای PPB ۶۰۰ بود در حالی که استاندارد آن PPB ۵ است که توانستیم با اقدامات انجام شده آن را به زیر PPB ۱۵ برسانیم.

وی گفت: نزدیک به ۳ هزار واحد صنعتی سالانه عوارض آلودگی پرداخت می‌کنند و این نتیجه کنترل و پایش سازمان حفاظت محیط زیست بر روی این واحد‌ها است.

معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تصویب برنامه اقتصاد کم کربن کشور، تهیه سند ملی گرد و غبار و تهیه برنامه مشارکت داوطلبانه کشور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای چهار درصد غیرمشروط و هشت درصد مشروط به برداشتن تحریم‌ها از دیگر برنامه‌های سازمان محیط زیست است.

وی با بیان اینکه مصرف گاز در کشور نسبت به سال ۹۳، ۱۸ درصد افزایش داشته عنوان کرد: امروزه نیروگاه‌هایمان فقط ۱۵ درصد از سوخت مازت استفاده می‌کند و بیشتر نیروگاه‌هایمان از سوخت گاز استفاده کرده‌اند ٬در واقع ۳۳ درصد کاهش در مصرف سوخت‌های مایع در نیروگاه‌هایمان داشتیم و مصرف روزانه ۵۰ میلیون لیتر مازوت در سال ۹۲ به ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر در سال جاری کاهش یافته است، همچنین اکنون نیروگاه‌های تهران، اصفهان و تبریز به طور صد در صد گاز سوز شده‌اند.

وی گفت: تا کنون ۲۰۰ موتورخانه‌های خانگی هوشمند شده است و توسعه آن جزو برنامه‌های سالجاری سازمان محیط زیست است.

متصدی اظهار کرد: بازنگری قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک و ارایه آن به مجلس، توزیع بنزین یورو ۴ در کلان شهر‌ها، پیشرفت ۵۰ درصدی طرح «کهاب» و پایش و آنالیز سوخت در هر سه ماه ٬ از دیگر برنامه‌های سازمان محیط زیست است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز