فرهادی در جمع خبرنگاران:
هیچ دانشگاهی مجوز برگزاری اردوهای مختلط را ندارد/برگزاری اردوهای مختلط علمی تحت شرایط خاص
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بار دیگر تاکید میشود که هیچ دانشگاهی مجوز برگزاری اردوهای مختلط ندارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فرهادی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) در حاشیه سمینار پزشک پژوهشگر درباره هشدار مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش شتاب رشد علمی کشور اظهار داشت: به استناد پایگاههایی از جمله ISI، اسکوپوس و تایمز که شاخصها را ارزیابی میکنند، اغلب رشد علمی ما در منطقه یا اول و یا دوم بوده است و در سطح بینالمللی نیز سهم ما در تولید علم در دنیا از ۵۲ صدم درصد به۶۳. ۱ درصد رسیده است که این آمار بر اساس گزارش ۲۰۱۵-۲۰۱۴ اعلام شده است.
وی افزود: در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ سهم ما از تولید علم در دنیا پایین و ناچیز بود و ما در سرمایهگذاری، تحقیقات، انتشارات علمی و دستاوردهای علمی شتاب خود را افزایش دادیم و در حال حاضر به مرحلهای رسیدهایم که با کشورهایی که رشد علمی خوبی دارند، مقایسه میشویم. بنابراین در مقایسه با این کشورها شتاب علمی ما کاهش پیدا کرده است.
وزیر علوم ادامه داد: باید با بازسازی زیرساختها تامین تجهیزات آزمایشگاهی و جایگزینی دستگاههای جدید به جای دستگاههای فرسوده و همچنین تحقیقات مشترک سرعت رشد علمی را افزایش دهیم. در این راستا نیاز به امکانات و اعتبارات هم داریم که البته همه این موارد در برنامه دیده شده است و در سال جاری برای بازسازی آزمایشگاهها اعتبار خوبی در نظر گرفته شد.
فرهادی افزود: از آن مهمتر سهم ما از GDP (تولید ناخالص داخلی) که ۴۷ دهم درصد است باید در سال آینده به یک درصد برسد و تا پایان برنامه ششم نیز به ۳ الی ۴ درصد برسیم.
وی همچنین درباره اردوهای مختلط توضیحات داد و گفت: هیچ دانشگاهی برای اردوهای مختلط مجوز ندارد و بعضا برخی از اردوها علمی بوده آن هم بر اساس آییننامهای که در سال ۸۲ تصویب شده است که البته این اردوها هم باید مدیریت و کنترل شده باشد. البته برخی از اردوها نیز بیرون از دانشگاه و خود دانشجویان با یکدیگر تصمیم گرفتهاند. بنابراین بار دیگر تاکید میشود که هیچ دانشگاهی مجوز برگزاری اردوهای مختلط ندارد.
وزیر علوم درباره اینکه در زمینه مبارزه با مدرکگرایی به خوبی عمل نکردهایم و در حال فاصله گرفتن از این موضوع هستیم، گفت: یکی از شاخصهای توسعه یافتگی گسترش آموزشهای آکادمیک است.
فرهادی ادامه دا د: در سنوات گذشته به توسعه کمی توجه داشتیم، اما هماکنون بحث توسعه کیفی مطرح است در حال حاضر برنامه استراتژیک ما دقیقا بر کیفیسازی آموزش عالی استوار است و به اصطلاح دانشگاهها عمدتا باید هدفدار و ماموریت گرا شوند که این موضوع در قالب آمایش آموزش عالی دیده شده است.