خبرگزاری کار ایران

فاصله‌جدی در دسترسی زنان به امکانات وجود دارد؛

فرهمندپور: برای رفع هر مشکلی در حوزه‌زنان درخواست پول و اعتبار می‌کنند

مدیرکل زنان و خانواده وزارت‌کشور از مدیرانی که برای رفع مشکلات حوزه‌زنان دریافت پول و اعتبار می‌کنند، انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، فهیمه فرهمندپور در نشست کارگروه زنان و خانواده در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: پیگیری‌ها در مدیران دستگاه‌های اجرایی نوعی خطای اساسی و سوءتفاهم ایجاد کرده، به این صورت که برای رفع هر مشکلی در حوزه زنان که مطرح می‌کنیم، درخواست پول و اعتبار می‌کنند این در حالی است که این دستگاه‌ها باید در اعتبارات فعلی خود زنان را در نظر بگیرند.

وی افزود: به نظر می‌رسد بودجه‌های ابلاغی دستگاه‌های اجرایی فقط به مردان اختصاص دارد زیرا وقتی درباره سلامت، آموزش، پژوهش و اوقات فراغت زنان صحبت به میان می‌آید مدیران پول مطالبه می‌کنند در حالیکه این بودجه‌ها برای آحاد جامعه از جمله زنان است.

فرهمندپور تصریح کرد: در امکانات و دسترسی زنان به امکانات فاصله جدی وجود دارد و اگر بودجه خاصی باشد برای کاهش این فاصله است و دستگاه‌ها باید به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

وی اظهار کرد: به 'برابری جنسیتی' اعتقادی ندارم اما 'عدالت' به معنای رعایت همه صاحبان حق واژه قابل‌قبولی است که شعار دین ماست و مدیران باید در توزیع اعتبار و امکانات به آن توجه داشته باشند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان اضافه کرد: در گذشته به دلیل بحران‌های اقتصادی ناشی از جنگ و بازسازی، مساله اقتصاد و معیشت همیشه در اولویت بوده و به مسائل فرهنگی توجه زیادی نمی‌شد که اکنون چالش ایجاد کرده، به طوری که وقتی صحبت از پارک بانوان می‌کنیم مدیران آن را یک کار تشریفاتی و غیرضروری می‌پندارند اما ساختن کمپ ترک‌اعتیاد را لازم می‌دانند در حالیکه اگر نگاه پیشگیرانه و توسعه‌ای داشته باشیم آسیب‌هایی همچون اعتیاد و طلاق در جامعه بوجود نمی‌آید.

وی یکی از طرح‌های موفق در بهبود شرایط زنان و خانواده را ایجاد حداقل هماهنگی بین دستگاه‌های متولی دانست و گفت: در صورت هماهنگی حتی بدون اعتبار نیز می‌توان اقدام‌های خوبی انجام داد و یا مانع موازی کاری شد.

مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور همچنین گفت: دنبال ایجاد پاتوق‌های زنانه برای زنان خانه‌دار هستیم. زنان خانه‌دار نیاز به افزایش روابط و مشارکت اجتماعی و ارتقای سواد و مهارت و اعتماد به نفس دارند و برای پر کردن این خلاء نیاز داریم محل‌هایی ایجاد کنیم که این محل‌ها می‌تواند کانون‌های فرهنگی اجتماعی زنان باشد.

فرهمندپور افزود: به طور مثال NGO ها نوعی فعالیت عمومی هستند اما می‌خواهیم کاری کنیم زنان جذب این نوع تشکل‌ها از جمله در زمینه محیط زیست یا امور خیریه شوند.

وی با بیان اینکه عدالت در آموزش زنان رعایت نشده، اظهار کرد: فاصله پوشش تحصیلی دختران و پسران در بعضی استان‌ها بسیار زیاد است.

مشاور وزیر کشور در امور زنان تصریح کرد: برخلاف فرضیه‌ای که درباره عدالت در بهداشت زنان وجود دارد می‌بینیم سرطان دومین عامل مرگ و میر در زنان است.

وی افزود: دو نوع سرطانی که شایع‌ترین‌ها بین زنان هستند قابل پیشگیری‌ترین و قابل شناسایی‌ترین انواع سرطان نیز هستند که با آزمایش‌های ساده و خودمراقبتی به راحتی قابل تشخیص هستند و این مساله نشان می‌دهد عدالت در بهداشت نیز رعایت نشده است.

فرهمندپور با اشاره به اینکه 9 تا 10 درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: به دلیل نقش زنان در خانواده و بزه‌هایی که زنان معتاد مرتکب می‌شوند نگرانی نسبت به اعتیاد زنان بیشتر است با این وجود می‌بینیم 9 تا 10 درصد امکانات پیشگیری، درمان، بازپروری و حمایت‌های بعد از بهبود به زنان اختصاص ندارد.

کد خبر : ۳۲۳۲۴۶