در نشست مشترک وزرای آموزش و پرورش ایران و تونس انجام شد؛
ارائه نسخه انگلیسی سند تحول بنیادین به وزیر آموزش و پرورش تونس
وزیر آموزش و پرورش ایران گفت: آمادگی داریم تجربیات خود را در خصوص تربیت معلم و تالیف کتب درسی در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در همایش بینالمللی سران مدارس ایمن وزرای آموزش و پرورش ایران و تونس ملاقات داشتند. در این نشست مشترک نجی جلول (وزیر آموزش و پرورش تونس) با بیان اینکه طی ۵ سال فعالیت انقلابی در تونس مدارس رها شدند، گفت: در دهه ۶۰ این کشور در منطقه سردرمدار ایجاد مدرسه بود و از دهه ۷۰ به بعد مدرسه در این کشور اجباری شد اما مدت ۱۵ سال این کار به صورت جدی پیگیری نشد.
وی افزود: جمعیت کشور ما ۱۱ میلیون نفر است که دو میلیون نفر آن را دانشآموزان و ۴۰۰ هزار نفر را دانشجویان تشکیل میدهند.
جلول خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب تونس تعداد دانشآموزان در مدارس این کشور بالا بود اما طی ۵ سال انقلاب آمار افرادی که به مدرسه نمیروند افزایش یافته است و در حال حاضر سعی در جذب کودکان به مدارس داریم.
وی در ادامه با تاکید بر وجود نقاط مشترک میان ایران و تونس اظهار کرد: هر دو کشور دارای تمدن و تاریخی دیرینه هستند و در این تمدنها به برقراری گفتوگو میان فرهنگها و ادیان مختلف توجه شده است.
وی با بیان اینکه در کشور ما کتابی با عنوان کتاب سفید منتشر میشود که در زمینه سیاستهای آموزشی نیز مطالبی دارد افزود: بنده تاکید میکنم که با توجه به وجود نقاط مشترک زیاد بین دو کشور ایران و تونس باید مراودات بیشتری داشته باشیم که این مراودات در زمینه آموزشی گسترده نیست و ما علاقه داریم در زمینه هنر، آموزش و کتاب با کشور ایران همکاری داشته باشیم.
وی در پایان سخنان خود از وزیر آموزش و پرورش ایران برای بازدید از کشور تونس دعوت به عمل آورد.
در ادامه این نشست فانی در پاسخ به سخنان وزیر آموزش و پرورش تونس با بیان اینکه آموزشهای فنی و حرفهای و توسعه آموزش و عدالت آموزشی در سراسر کشور پس از انقلاب دنبال شد گفت: در حال حاضر قریب به ۹۹درصد کودکان ۶ تا ۱۰ ساله در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند و همچنین در خصوص توسعه فضای شاد در مدارس و توسعه تربیت بدنی در آنها طی سالهای اخیر اقداماتی آغاز شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به تاکیدات رئیس جمهور فضای خوبی را در توسعه گفتوگو در میان دانشآموزان، تقویت درس انشاء و توسعه کتابخوانی در سالهای اخیر دنبال کردهایم.
وی با تاکید براینکه حدود ۱۵ سال گذشته به این جمعبندی رسیدیم که باید در خصوص فلسفه تعلیم و تربیت و روشهای آن تحول بنیادین را اعمال کنیم افزود: دستاوردهای آموزش و پرورش در این زمینه باید با اصول حاکم بر ارزشهای انقلابی مطابقت داشته باشد.
فانی در خصوص سخنان جلول درباره وظیفه آشنایی افراد با فرهنگ کشورهای مطبوعشان گفت: لازمه این کار و تقویت زیرساختهای فرهنگی باید در آموزش و پرورش و مدیریت ملی حاکم باشد.
وی با تاکید بر اینکه مبانی فرهنگ هر کشور، مبانی دینی و ملی است ادامه داد: براساس فلسفه تعلیم و تربیت کشور مجموعه تئوریکهای آموزش و پرورش ما به زبان انگلیسی ترجمه شده است که آن را در اختیار شما قرار میدهم.
فانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که قدمت انقلاب در کشور ما بیشتر است آمادگی داریم تجربیات خود را در خصوص تربیت معلم و تالیف کتب درسی در اختیار کشورهای دیگر بگذاریم.
وی در ادامه عنوان کرد: آمادگی داریم هیاتی از تونس به ایران آمده و از نزدیک در جریان اقدامات و توانمندیهای ما قرار بگیرند.
گفتنی است در این نشست نسخه انگلیسی سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت ایران در اختیار وزیر آموزش و پرورش تونس قرار گرفت.