مکانیزه شدن فرآیند اخذ گذرنامه در تهران
-مدیرطرح خدمات الکترونیک انتظامی ناجا از مکانیزه شدن فرآیند اخذ گذرنامه به دو شیوه فروش ( اینترانتی و اینترنتی) در تهران خبر داد و گفت: فرآیند اقدامات مربوط به حذف فرم و پوشه به زودی در تمام دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی سطح کشور به اجرا در می آید.
به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، محمود رحیم زاده افزود: براساس هماهنگی های انجام شده با پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران )مقرر شد، فرم و پوشه گذرنامه از فرآیند اخذ گذرنامه حذف و روش مکانیزه به دو شیوه فروش اینترانتی و اینترنتی جایگزین آن شود.
وی با بیان اینکه این طرح از روز شنبه 10 مرداد ماه جاری و در حال حاضر در شهر تهران اجرایی شده است، تصریح کرد: فرآیند اقدامات مربوط به حذف فرم و پوشه به زودی در تمام دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی سطح کشور به اجرا در می آید.
مدیر طرح خدمات الکترونیک انتظامی با بیان کرد:استفاده از فرم و پوشه گذرنامه از چرخه کار دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی حذف شده و خرید و فروش آن به شیوه قبلی ممنوع است.
وی گفت: در صورتی که افرادی پیش از این مبادرت به خرید فرم و پوشه به روش قبل کرده باشند از 10 مردادماه حداکثر به مدت 10 روز فرصت دارند تا دفاتر نسبت به ثبت نام آنها اقدام کنند، بدیهی است بعد از این تاریخ به هیچ وجه امکان ثبت نام وجود نخواهد داشت.
رحیم زاده با بیان اینکه در مدت ارائه خدمت 10 روزه، هزینه خدمت همان تعرفه قبلی به میزان 19 هزار و 200 تومان است، خاطرنشان کرد: هزینه صدور فرم گذرنامه جدید که متضمن شناسه الکترونیک است از طریق اینترنت یا اینترانت برای متقاضیان گذرنامه 1000 تومان خواهد بود.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: فروش فرم و شناسه الکترونیکی توسط دفاتر از طریق اینترانت در محاسبات مالی شرکت به میزان ثبت تعداد تقاضای گذرنامه منظور خواهد شد.
مدیرطرح خدمات الکترونیک انتظامی گفت : مبلغ دریافتی برای ارائه خدمت گذرنامه در مجموع 23هزار و 500 تومان است که از این میزان، 5000 تومان آن بابت هزینه جلد گذرنامه، 4360 تومان برای هزینه پست و14هزارو 140تومان نیز بابت حق السهم شرکت و دفاتر بدون کسر ارزش افزوده است.
وی ادامه داد: سهم دفتر از تعرفه ارائه خدمت به همان میزان قبلی و مصوبه سازمان حمایت از سوی شرکت محاسبه و پرداخت خواهد شد و نسبت به تعرفه فعلی تغییری نخواهد داشت.
این مقام مسوول درباره نحوه خرید شناسه اینترانتی در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، گفت: کاربر دفاتر با ورود کد ملی می تواند برای متقاضی فرم و شناسه مورد نظر را از سایت داخلی E.police.ir خریداری کند.
رحیم زاده با بیان اینکه هزینه تهیه فرم گذرنامه از طریق اینترانت، هزار تومان است که دفاتر از متقاضی دریافت می کند، بیان داشت: پس از انجام خرید، این فرم پرینت گرفته شده و در اختیار متقاضی قرار می گیرد تا نسبت به تکمیل اطلاعات فردی اقدام کند و از سوی دیگر سایر مراحل برابر روال قبل انجام می شود.
مدیرطرح خدمات الکترونیک انتظامی، خاطرنشان کرد: هزینه هر برگ پرینت فرم گذرنامه 200 تومان بوده و چنانچه فرم مزبور به صورت پشت رو در یک برگ پرینت شود، هزینه آن 300 تومان است؛ فرم مزبور بعد از اتمام مراحل انجام کار همانند سایر مدارک گذرنامه، به متقاضی تحویل داده می شود.
رحیم زاده درباره نحوه خرید شناسه اینترنتی در دفاتر، گفت: متقاضیان گذرنامه می توانند از طریق سایت اینترنتی Epolice.ir مبادرت به خرید فرم و شناسه الکترونیکی گذرنامه کنند.
مدیرطرح خدمات الکترونیک انتظامی گفت: سپس شناسه خریداری شده به همراه فرم گذرنامه توسط متقاضی پرینت شده را برای انجام اقدامات لازم به کاربر دفتر تحویل دهند، در صورتی که متقاضی فرم و شناسه را از طریق اینترنت خریداری و به دفتر ارائه دهند، دفتر مبلغی بابت فرم و شناسه از وی دریافت نخواهد کرد.
همچنین نرخ جدید تعرفه های خدمات الکترونیک انتظامی در سال 1394که ازسوی خدمات الکترونیک انتظامی ناجا اعلام شده است در پایگاه خبری پلیس ایران دردسترس است .