ایلنا گزارش میدهد:
موج نگرانی از ورشکستگی میان "مدارس غیردولتی"
سیاست "توسعه متوازن رشتهای" در حالی همچنان در آموزش و پرورش دنبال میشود که نگرانیهایی را برای موسسان مدارس غیردولتی ایجاد کرده است؛ این نگرانیها با حذف یک پایه متوسطه و حذف دانش آموزان این پایه شدت یافته است، به طوری که نگرانی از ورشکستگی بر مدارس غیردولتی و موسسان و مدیران آن سایه انداحته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در پایان برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش موظف است؛ 46 درصد از دانشآموزان پایه دوم و سوم متوسطه را در شاخه فنی حرفهای و کار و دانش جذب کند. از این رو از اردیبهشت ماه سال گذشته اجرای این تکلیف قانونی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت. آموزش و پرورش تاکنون موفق شده در راستای اجرای توسعه متوازن رشتهای، پوشش تحصیلی برای هدایت دانشآموزان به رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش را با شش درصد افزایش از 35 درصد به 41 درصد برساند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه سال جاری از اجرای طرح توازن رشتههای تحصیلی و توقف توسعه رشته علوم تجربی از مهر 93 خبر داد و گفته بود، آموزش و پرورش به دنبال توسعه متوازن رشتههای تحصیلی، سیاست توقف توسعه رشته علوم تجربی را نیز در دستور کار دارد تا با توازن رشتههای تحصیلی در سطح ملی و استانی به یک توازن متعادل و مطابق با برنامه و تکالیف قانونی برسد.
وی همچنین بر این موضوع تاکید کرده بود که در راستای اجرای طرح توازن رشتههای تحصیلی به ازای توقف توسعه رشته علوم تجربی، رشته ریاضی و علوم انسانی مورد توجه قرار میگیرد و این توزیع مناسب جزو وظایف و تکالیف آموزش و پرورش برای اعمال سیاستهای کلان کشوری است.
سیاست "توسعه متوازن رشتهای" در حالی همچنان در آموزش و پرورش دنبال میشود که نگرانیهایی را برای موسسان مدارس غیردولتی ایجاد کرده است؛ این نگرانیها با حذف یک پایه متوسطه و حذف دانشآموزان این پایه شدت یافته است. به طوری که ترس از ورشکستگی بر مدارس غیردولتی و موسسان و مدیران آن سایه انداحته است.
قایمی یکی از مدیران آموزش و پرورش به ایلنا میگوید: همیشه اختلافی بین آموزش و پرورش و خانوادهها وجود دارد و آن اینکه خانوادهها همیشه اصرار دارند، دانشآموزانشان در رشتههای تجربی و ریاضی تحصیل کنند و آموزش و پرورش بیشتر به سمت رشتههای کاردانش و فنی و حرفه سوق دارد.
این مدیر آموزش و پرورش میگوید: دبیرستانها امسال یک پایه کمتر دارند و در نتیجه دانشآموز کمتری هم خواهیم داشت و در این شرایط وضعیت مالی مدارس غیردولتی بهم میریزد و به سمت ورشکستگی خواهند رفت.
به گفته قائمی در سال تحصیلی جدید تقریبا 30 درصد دانشآموزان در مقطع دبیرستان را نخواهیم داشت. در خواست ما از آموزش و پرورش این است که دست مدارس غیرانتفاعی را برای پذیرش دانشآموزان باز بگذارند.
این مدیر آموزش و پرورش اضافه میکند: در حال حاضر شرایط به گونهای است که درصدی به هر مدرسه داده شده و گفته شده که به طور مثال باید در یک کلاس 10 دانشآموز در رشته تجربی و یا در کلاس دیگری 10 نفر در رشته ریاضی حضور داشته باشند و نباید بیشتر از این پذیرش شود.
قائمی با تاکید بر اینکه توسعه متوازن رشتهای نیاز جامعه حال حاضر است، بیان میکند: اما مشکل اینجاست که زیرساختهای لازم آماده نیست، به طور مثال لازمه توسعه متوازن، توسعه مراکز کاردانش و فنی و حرفهای است که اتفاق نیفتاده است.
در همین رابطه مرضیه گرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش وپرورش به خبرنگار ایلنا، میگوید: در توسعه متوازن رشتهای در مدارس غیردولتی، بحث بر سر میزان، نوع تقسیم رشتهها و سهمیه رشتههای نظری و فنی و حرفهای است و در این راستا معاونت متوسطه وزارتخانه برنامهای را برای مدارس غیردولتی ارائه کردند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی میگوید: مدیران مراکز غیردولتی معتقدند؛ چون تقاضا برای برخی رشتهها بیشتر است، ممکن است؛ منجر به ورشستگی و یا مشکلاتی شود که باید با درایت مدیران در استانها و توزیع شاگردان در سطح استان به نحو خوبی برطرف شود.
وی اضافه میکند: ما از معاونت متوسطه خواهش کردیم که این قضیه را خودشان از طریق معاونان آموزشی استانها مرتفع کنند که در حال حاضر منتظر نتیجه هستیم.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در این خصوص به خبرنگار ایلنا توضیح بیشتری میدهد و میگوید: بحث توسعه متوازن دانش آموزان در بین شاخهها و رشتهها در دوره دوم متوسطه موضوعی است که از مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش است. شورای عالی آموزش و پرورش مصوبهای را در بحث شاخصهای مربوط به آموزش و پرورش تصویب کرده که در این مصوبه پیشبینی شده که 48/26 درصد دانشآموزان باید در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش و مابقی دانشآموزان که کمتر از 52 درصد میشود باید در شاخه نظری باشند.
وی ادامه میدهد: به همین جهت با توجه به مجموعه قوانین و مصوباتی که وجود دارد، ملزم هستیم که توزیع دانشآموزان در بین شاخه ها و رشتهها را مدیریت کنیم. این قوانین همه دانش آموزان اعم از مدارس دولتی و غیردولتی را شامل می شود.
زرافشان معتقد است که نمیتوان مدارس خاص را از اجرای سیاست توسعه متوازن معاف کرد. او میگوید: بعضا در گفتوگوها مطرح میشود که مدارس خاص مثل تیزهوشان، شاهد، غیردولتی و نمونه دولتی از سیاست توسعه متوازن معاف شوند که مورد پذیرش ما نیست. در برخی از استانهای کشور دانشآموزان تحت پوشش مدارس خاص در دوره دوم متوسطه به نزدیک 40 درصد میرسند و اگر قرار باشد؛ دانشآموزان مدارس خاص از سیاست توسعه متوازن معاف شوند، فشار توسعه متوازن و تامین سهم شاخهها و رشته بر دوش دانشآموزان مدارس دولتی و عادی میافتد که منصفانه نیست.
معاون آموزش متوسطه بار دیگر تاکید میکند که اگر این سیاست قرار است؛ اعمال شود، بهتر است، همه مدارس مشارکت کنند. بالاخره اگر سیاستی توسط مجلس و شورای عالی آموزش و پرورش برای کشور ترسیم شده، سیاست حاکم بر کل مدارس کشور است و از منظر عدالت آموزشی هم درست نیست که بار نظام تعلیم و تربیت بر دوش دانشآموزان مدارس عادی دولتی قرار گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه دلیلی ندارد ما سیاست کلان ملی را به خاطر این موضوع تغییر دهیم، اضافه میکند: مرکز مشارکتها و سازمان مدارس غیردولتی، سیاستگذاری مدارس غیردولتی را انجام میدهد و آنها میتوانند برخی سیاست داخلی خودشان را تغییر دهند. به طور مثال ضمیمه کردن برخی مدارس به این صورت که آنها می توانند؛ پیشنهاد کنند و مجوز لازم را بگیرند که این مدارس اگر دوره اول و دوم را توام با هم دارند، میتوانند به شکل ضمیمه اداره کنند که هزینه ها کاهش یابد.