رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران:
بیش از 50 درصد مرگومیرهای ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلتهاست
رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلتهاست، گفت: ورود موتورهای برقی علاوه بر کاهش تصادفات تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن سرخو در نطق پیش از دستور خود در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت روز تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی با پوشش حدود 40 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت عنوان بیمهشدگان اصلی و فرعی بیشترین مخاطب را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است، سازمانی که سهامداران اصلی آن کارگران و بازنشستگان هستند.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات درمان سازمان تامین اجتماعی یک سوم در درمان مستقیم و دو سوم در درمان غیرمستقیم به مصرف میرسد، افزود: کل بودجههای درمان سازمان یک سوم بودجه کل را تشکیل میدهد و دو سوم آن مربوط به پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان است.
سرخو پیشنهاد داد: به واسطه اینکه کشور ما به ویژه شهر تهران به سمت سالمندی و کهولت پیش میرود و برای آنکه بازنشستگان و سالمندان احساس نکنند که جامعه آنها را فراموش کرده است، در نامگذاری فرهنگسراها، بوستانها، میادین و ... این عزیزان را فراموش نکنیم.
عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مذاکرات هستهای عنوان کرد: به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور هستهای که میتواند؛ پس از حدود 20 سال آزادانه در فعالیتهای پزشکی، کشاورزی و دامی هستهای، انرژی و برق هستهای و همچنین غنیسازی اورانیوم فعالیت کند، گامی بزرگ در جهت شکوفایی اقتصاد کشور است.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از بحرانهای جهان معاصر قدرتهای بزرگ به جای مذاکره راه فشار را برگزیدند. در مورد برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران آنچه به حل مساله منجر شد؛ نه فشار بلکه پذیرش منافع متقابل بود، نفس مذاکرات جدی و طولانی با قدرتهای جهانی در سطوح عالی وزارتی نشان از وزن و اهمیت ایران در معادلات جهانی دارد.
سرخو با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران برای افق زمانی 1393-1397 در پایان سال 92 به تصویب شورا رسید، اظهار کرد: این برنامه با رویکردی جدید که در واقع تلفیقی از ویژگیهای برنامه 5 ساله شهرداری و برنامه عملیاتی است، تهیه شده و با عنوان برنامه عملیاتی پنج ساله شهرداری تهران نامگذاری شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف شورای اسلامی شهر نظارت بر حسن اجرای مصوبات در شهرداری و سازمانهای تابعه آن است، لذا داشتن اطلاعات و آمار دقیق و کامل لازمه تصمیمگیریهای درست و هدفمند است و به هر میزان که آمار واطلاعات دقیقتر و واقعیتر باشد، فرصت برنامهریزی بهتر و هدفمند بیشتر و بالاتر خواهد بود.
عضو شورای شهر تهران با یادآوری اینکه در پایان سال 92 کلان شهر تهران 152 کیلومتر خط مترو در دست بهرهبرداری داشت و میانگین زمان فاصله دو قطار بین 4 تا 6 دقیقه بود، عنوان کرد: پیشبینی توسعه مترو در برنامه پنج ساله تا سال 1397 مبنی بر بهرهبرداری سالانه 30 کیلومتر خط جدید مترو تا فاصله زمانی بین دو قطار 2.5 دقیقه فاصله است.
وی افزود: همچنین 50 کیلومتر خط مترو فرودگاه امام که به کمک دولت در دست احداث است، طی این دوره به بهرهبرداری خواهد رسید. هر چند که شهر تهران برای دسترسیهای داخلی و دسترسی به شهرهای پیرامونی نیاز به 740 کیلومتر مترو دارد.
سرخو ادامه داد: در ابتدای برنامه پنج ساله دوم 6500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران مشغول فعالیت بودند که از این تعداد حدود 2 هزار دستگاه فرسوده و از رده خارج بود. شورای اسلامی شهر تهران در برنامه پنج ساله دوم شهرداری پیش بینی کرده است که تعداد اتوبوسهای در دست بهرهبرداری به 9 هزار و 53 دستگاه افزایش یابد که از این تعداد 400 دستگاه برقی بوده و بازسازی دو هزار دستگاه اتوبوس نیز در این برنامه منظور شده است، در حالی که شهر تهران به 11 هزار اتوبوس آماده به کار و بدون آلاینده نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی لازم در برنامه پنج ساله دوم به عمل آمده تا کلیه سیستمهای دیزلی اعم از اتوبوس و کامیونهای شهر تهران تا پایان برنامه پنج ساله (پایان 1397) مجهز به فیلتر جذب دود شوند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در ابتدای برنامه پنج ساله دوم 77 هزار و 949 دستگاه تاکسی در شهر تهران در حال تردد بوده و به طور متوسط در هر 100 کیلومتر 15 لیتر و روزانه 30 لیتر بنزین مصرف میکردند، گفت: تاکسیهای هیبریدی به طور متوسط فقط 5 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف میکنند که با احتساب 77 هزار و 949 دستگاه تاکسی شاهد خواهیم بود که در هر سال به میزان 467 میلیون و 694 هزار لیتر بنزین صرفه جویی داشته باشیم و به همین نسبت شاهد کاهش آلودگی هوای تهران خواهیم بود.
عضو کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به جابجایی 900 هزار موتورسیکلت در ابتدای برنامه 5 ساله در سطح شهر تهران اظهار کرد: بر اساس آخرین بررسیهای مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، هر موتورسیکلت شش برابر یک خودرو آلودگی هوا و دو برابر آلودگی صوتی تولید میکند و بیش از 50 درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلتهاست، لذا ورود موتورهای برقی علاوه بر کاهش تصادفات تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.
سرخو تاکید کرد: در صورتی که شهرداری تهران به تعهدات خود طبق برنامه عمل کند، شاهد آن خواهیم بود که سهم وسایل نقلیه عمومی و نیمه عمومی تا پایان برنامه پنج ساله دوم افزایش یابد.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برنامه پنج ساله و اولین سال آن با نگاه به اهمیت حفظ فضای سبز، کاهش آلودگی هوا و سامان دادن به وضعیت ترافیک از طریق توسعه حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس تدوین شد، بیان کرد: گزارشات داده شده از سوی شهرداری تهران حاکی از آن است که در سال اول برنامههای مصوب تحقق نیافته است، به طوری که از 28 کیلومتر مترویی که باید در سال 93 به بهرهبرداری میرسد، تنها 18 کیلومتر آن آماده شده است.
وی تصریح کرد: در بودجه سال 93 سه هزار میلیارد ریال بابت خرید اتوبوس دیزلی و 500 میلیارد ریال بابت خرید اتوبوس برقی منظور شد، اما تنها 6.67 درصد این بودجه در بخش اتوبوسهای دیزلی و صفر درصد در بخش اتوبوسهای برقی تخصیص داده شده است که در نهایت منجر به خرید 16 دستگاه اتوبوس شهاب خودرو و 200 دستگاه اتوبوس دو کابین شده که در مرحله ترخیص از گمرک است.
عضو کمیسیون حمل و نقل خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست سال 93 اقدامات خوبی انجام گرفت و اعتبارات مناسبی برای حوزه مترو و اتوبوسرانی تخصیص یافت، اما در شش ماهه دوم همان سال این روند کاهش داشت و سبب شد که تعهدات مترو و اتوبوسرانی تحقق نیابد.
سرخو با تاکید بر اینکه اعتبارات بخش حمل و نقل باید به موقع پرداخت شود، افزود: توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی جزو اولویتهای برنامه پنج ساله است و شورای اسلامی شهر تهران نسبت به پروژههای حمل و نقل عمومی حساس بوده و موافق کاهش بودجه احداث مترو و اتوبوسرانی نیست، اما در عملکرد سال 93 شهرداری تهران بودجه کافی تخصیص داده نشده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از نمایندگان مردم شریف تهران، ری و شمیرانات نسبت به کاهش آلودگی هوای شهر تهران بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و نوسازی بافتهای فرسوده دغدغه اساسی دارم.