نظارت محیط زیست بر اجرای پروژه احداث جاده خرامه به نیریز
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه صدور مجوز پروژه احداث جاده خرامه به نی ریز با گنجاندن موارد الزام آور و کاهنده اثرات تخریب بوده است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در عملیات اجرایی این پروژه بر اساس مصوبه کمیته ارزیابی این سازمان نظارت کامل خواهد داشت.
به گزارش ایلنا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در پی اظهار نظرها و دغدغههای مطرح شده در خصوص احداث جاده خرامه به نی ریز در روزهای اخیر اعلام کرد: همه طرحهای توسعهای و عمرانی بخصوص جاده سازیها با تخریب محیط زیست همراه است.
وی تاکید کرد: هر طرح توسعهای لازم است ابتدا دستگاههای متولی با تهیه طرح و برنامه آمایش نقشه راه و چشم انداز بلند مدت با در نظر گرفتن تمامی جوانب بخصوص ظرفیتهای اکولوژیک و سایر موارد برنامه مشخصی در حوزه توسعه و عمران داشته باشند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: تا بعضا با وصول طرحهای پراکنده و غیر کارشناسی یا غیر ضرور موجبات تخریب محیطهای طبیعی و زیستی و از بین رفتن سرمایههای طبیعی و ملی فراهم نگردد و برابر قوانین و مقررات اقدام گردد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از مراحل اخذ مجوزهای لازم در خصوص پروژههای راهسازی تهیه و ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی است اظهار داشت: اجرای کلیه الزامات آن در تمامی مراحل به استناد قوانین مربوطه مانند مواد ۱۰۵ برنامه سوم توسعه، ۳۲ برنامه چهارم توسعه، ۱۹۲ و ۲۱۵ برنامه پنجم توسعه باید این مسیر طی شود که در پروژه احداث جاده خرامه به نی ریز بدون طی مراحل قانونی شروع به کار شده بوده که بعلت عدم اخذ مجوز در سال ۸۹ پروژه متوقف شد.
وی افزود: پس از آن گزارش ارزیابی زیست محیطی تهیه و ارائه شد که در چند مرحله بخصوص مسیر اصلاح گردید تا نهایتا با طرح موضوع و ارائه در کمیته ملی ارزیابی زیست محیطی با الزامات ۱۱ گانه مجوز تکمیل این پروژه صادر شد.
ابراهیمی تصریح کرد: پروژه احداث جاده خرامه به نی ریز از سال ۸۶ آغاز و زیر سازی نزدیک به ۲۰ کیلومتر از طول مسیر انجام و عمدتاً بقیه مسیر نیز بازگشایی شده بود و متاسفانه تخریب صورت گرفته بود اگرچه سالیان دراز این مسیر برای تردد بین مراکز مسکونی شهری و روستایی منطقه مورد استفاده قرار میگرفت.
وی خاطر نشان کرد: از امروزه متاسفانه با خشک شدن بستر تالاب و نداشتن یک مسیر آسفالته، شاهد تردد اتومبیلها از نقاط مختلف محدوده و حتی بستر دریاچه در محدوده خانه کت به خرامه هستیم و قطعاً این روند بررسی طرح ارزیابی پروژه، بارها مسیر اصلاح شده تا از پارک ملی و حریم تالاب (۱۵۰ متر از آخرین حد داغاب) عبور ننماید که این مسیر از حد فاصل دریاچه و بخش خاکی پناهگاه عبور نموده که با توجه به زیستگاههای آبی و خاکی منطقه سعی شده از اثرات تخریبی آن کاسته شود.
ابراهیمی یاد آور شد: حتی در برخی نامهها که عنوان میشده نظرات کارشناسی است به مسائلی همچون اعتراضات محلی مسیرهای دیگر و... اشاره شده که کاملا موید تحت تاثیر قرار گرفتن برخی نظرات کارشناسی بر فشار عدهای خاص بوده است و این اسناد در سازمان مرکزی و اداره کل نیز موجود است.
وی در خصوص عدم اطلاع اداره کل استان فارس از روز کلنگ زنی اظهار داشت: بدیهی است که این مراسم نمادین با دعوت انجام میشود که از این ادراه کل دعوتی نیامده بود و قطعاً در آغاز عملیات اجرایی پروژه این اداره کل برای اجرای مفاد دقیق ضوابط مندرج در مصوبه دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان نظارت کامل خواهد داشت.
ابراهیمی با تشکر از همه دلسوزان که در حقیقت پیگیری و اعلام نظرهای فنی آنان باعث بررسی دقیقتر، اصلاح لازم و گنجاندن الزام تعهد آور شده است، اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد با ایجاد فضای غیر کارشناسی، سعی در به حاشیه کشاندن سازمان و اقدامات قانونی و کارشناسی آن دارند
وی ادامه داد: چرا که در همین مسیر نی ریز به شیراز در چند سال قبل از مسیری که هرگز ترددی نشده بود و در بهترین جنگلها در ارتفاعات آن مستقر شده بودند مسیری بازگشایی شد که به وجه توجیهی برای این تخریب و از بین بردن سرمایههای ملی و طبیعی وجود نداشت و جای سئوال است که چرا جلوی آن مسیر گرفته نشد تا امروز با بازگشایی آن مسیر ضمن تسهیل دسترسی افراد به نقاط بکر، موجبات تخریب گسترده فراهم شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه توجیهات ارائه شده در طرح ارزیابی جاده خرامه نی ریز نیز بعضاً جای تامل دارد افزود: مانند اینکه اگر یک مسیر تعریف شده و محدوده بوجود آید مانند آنچه که جاده آسفالته از نی ریز تا روستای خانه کت میباشد دیگر خودروها و وسایط نقلیه از هر مسیری که خودشان راحت ترند عبور نمیکنند کاهش ۴۰ کیلومتری طول مسیر و... که همه اینها در کمیته ارزیابی در سازمان مورد بحث قرار گرفت.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه جمع بندی کمیته صدور مجوز با گنجاندن موارد الزام آور و کاهنده اثرات تخریب بوده است، اظهار داشت: اکنون اینجاده برای تکمیل دارای مجوز بوده و امیدواریم با نظارت دقیق تشکلهای مردم نهاد و خصوصاً محیط زیست استان و تمکین مجریان به اجرای کامل تعهدات سپرده شده، شاهد مدیریت صحیح پروژه و کاهش اثرات تخریب باشیم.