موتورسیکلتها در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۸۰۰ گرم آلایندگی تولید میکنند
«هر دستگاه موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی حدود ۱۷.۸ گرم در هر کیلومتر پیمایش آلایندگی دارد، در صورتی که آلایندگی هر دستگاه خودرو با استاندارد یورو دو حدود ۲.۷ گرم در هر کیلومتر پیمایش آلایندگی دارد.»
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به مصوبه هیات وزیران در خصوص نصب و به کارگیری فیلتر جذب ذرات دیزل برای تمامی خودروهای دیزلی اعم از واردات و تولید داخل و منوط شدن شماره گذاری آنها به نصب فیلتر مذکور، اظهار کرد: علاوه بر خودروهای دیزلی، نسبت به تعویض کاتالیست ۱۴ هزار دستگاه تاکسی نیز اقدام خواهد شد.
به گزارش ایلنا، دکتر حسینی با بیان اینکه براساس نتیجه آزمونهای اخیر دانشگاه صنعتی شریف، هر دستگاه موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی حدود ۱۷.۸ گرم در هر کیلومتر پیمایش آلایندگی دارد، در صورتی که آلایندگی هر دستگاه خودرو با استاندارد یورو دو حدود ۲.۷ گرم در هر کیلومتر پیمایش آلایندگی دارد، تصریح کرد: نسبت به تدوین مشخصات فنی موتورسیکلتهای برقی برای تهران با حداقل قدرت ۳ هزار وات و با استاندارد اروپایی CE اقدام کرده ایم و در نظر داریم ۱۰ هزار دستگاه از این موتورها را به کار بگیریم.
وی با تاکید براین که ایجاد مناطق کم انتشار آلودگی هوا یا همان نواحی شهری موسوم به LEZ و کنترل مکانیزه این نواحی هم زمان با ارتقاء و به روز رسانی معاینه فنی از دیگر برنامه های پیش بینی شده است، اضافه کرد: تبخیر بنزین یکی از عوامل موثر در آلودگی هوای تهران محسوب می شود و به همین دلیل کنترل آلایندگی منابع ساکن از طرق مختلف مانند کنترل بخارات جایگاههای بنزین را در دستور کار قراردادهایم.
سالانه ۵۰۰ میلیارد ریال بنزین در تهران به هوا می رود
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که روزانه حدود ۵۴ هزار لیتر مایع بنزین در جایگاههای بنزین تهران و حدود ۲۹۲ هزار لیتر نیز در جایگاههای بنزین در سراسر کشور تبخیر شده وبه هدر می رود، اظهار کرد: ارزش بنزین هایی که به هوا می رود با قیمت بنزین فوب خلیج فارس سالانه برابر ۴۹۶ میلیارد ریال در تهران و برابر دو هزار و ۶۸۶ میلیارد ریال در کل کشور است.
دکتر حسینی با بیان اینکه اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نیاز به ابزار های اجرایی دارد، تصریح کرد: حمایت از مدیریت شهری و شهروندان و نیز مشارکت بخش خصوصی در جایگزینی تاکسی های هیربیدی و موتورسیکلت های برقی به جای تاکسی ها و موتورسیکلتهای موجود، استفاده از ظرفیت های دولت و تعامل با سازمانهای دولتی به عنوان نمونه در کاهش تعرفه واردات خودروهای هیربیدی به ۴ درصد و اجبار و الزام به نصب فیلتر دوده و نیز استفاده از بند ق تبصره ۲ بودجه به منظور صرفه جویی درمصرف سوخت به عنوان نمونه توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوس برقی از جمله این ابزارها محسوب می شود.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطر نشان کرد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آمادگی دارد تا تجارب خود در زمینه پایش و پیش بینی آلودگی هوا و اتخاذ و اعمال تصمیمات اجرایی به منظور کاهش و کنترل آلودگی هوا را در اختیار سایر کلان شهرها و شهرهای کشور قرار دهد.