در نشست هماندیشی با مدیران مدارس مطرح شد:
چرا آموزشوپرورش در اجرای سند تحول بنیادین موفق نیست؟

وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چرا آموزشوپرورش در اجرای سند تحول بنیادین موفق نیست؟ از مدیران مدارس خواست تا نظرات خود را در این باره اعلام کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا کاظمی امروز -شنبه ۱۱ اسفند- در نشست هماندیشی با مدیران مدارس بیان کرد: مدیر مدرسه، فرمانده اصلی نظام تعلیم و تربیت است و بیشترین نقش را در نظام تعلیم و تربیت ایفا میکند. پس فردی که بیشترین نقش را ایفا میکند، بیشترین چالشها نیز بر او مترتب است.
کاظمی افزود: نخستین هدف ما از برگزاری این جلسه این است که فاصله میان صف و ستاد را در نظام تعلیم و تربیت بدانیم و در گام بعدی به دنبال آنیم که بدانیم چگونه میتوانیم این فاصله را برطرف کنیم و سپس با توجه به تأکیدی که رئیسجمهور بر توسعه عدالت آموزشی دارند باید بدانیم که چگونه به این مهم دست یافت و تاکنون در دولت چهاردهم چه تدابیری در این راستا اتخاذ شده است.
وی سپس به طرح این پرسشها که چرا آموزشوپرورش در اجرای سند تحول بنیادین موفق نیست؟ چرا خروجی این نهاد با انتظارات آموزش همخوانی ندارد؟ چه کنیم که موفق شویم و اشکال کار کجاست؟ پرداخت و از مدیران حاضر در جلسه خواست تا نظرات خود را اعلام کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در مورد اول، الگوی مدارس تراز را راهبری میکنیم. اگر مدیری قدرت ترسیم چشمانداز و یک برنامه عملیاتی را مدرسه خود داشته باشد مدرسه تحول مییابد. ما باید کاری کنیم که مدیر مدرسه را وزیر نیز نتواند تغییر دهد. مدیران باید به حوزه کاری خود عالمترین باشند. سرمایهگذاری در حوزه مدیران آموزش و پرورش بالاترین سرمایهگذاری است.
او افزود: در جلسات ما با دکتر پزشکیان قرار شده که چهار کار انجام دهیم: اول اینکه، معلمان را آموزش دهیم، دوم روشهای یاددهی و یادگیری فعال و آسان را داشته باشیم که دانشآموز در آن عنصر فعال باشد و معلم نقش راهبری را به عهده بگیرد، سوم اینکه در چیدمان کلاس تحول ایجاد کنیم؛ امروز باید به سمت فعالیتهای گروهی در مدارس برویم. چهارم اینکه سختافزار و نرمافزار کلاس باید اندکی تغییر کند.