رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران:
سهم موتورسیکلتها در جابجایی مسافر و کالا به ۱۱ درصد رسیده است

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: در حوزه حمل و نقل موتوری، سهم موتورسیکلتها در جابجایی مسافر و کالا از ۷ درصد در سال ۹۵ به ۱۱ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس این سازمان امروز دوشنبه ۲۹ بهمن در نشست خبری مشترک با سخنگوی شهرداری تهران گفت: در تاریخ ۱۸ دی ماه، سازمان ترافیک تهران تأسیس شد و از آن زمان، تهران با چالشهای ترافیکی متعددی مواجه بوده است. در طول ۵۰ سال گذشته، تکنولوژی و روشهای مختلفی برای طراحی و اجرای مترو در تهران به کار گرفته شده است. اولین خط مترو در سال ۱۳۷۸ بین تهران و کرج راهاندازی شد و پس از آن، برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان یک تحول جدی در مدیریت شهری آغاز شد.
وی افزود: سازمان ترافیک تهران در حال تدوین یک برنامه استراتژیک برای بهبود وضعیت حمل و نقل است که شامل افزایش ایمنی، کاهش هزینهها و بهبود کیفیت خدمات است. یکی از چالشهای اصلی ترافیک تهران، ارزان بودن استفاده از خودرو در مقایسه با سایر کشورها است که منجر به افزایش ترافیک میشود. برای مقابله با این چالش، سازمان ترافیک به دنبال اصلاح طرح ترافیک و ایجاد خطوط ویژه حمل و نقل همگانی است.
علیمردانی خاطرنشان کرد: از دیگر استراتژیها، حذف سفرهای غیرضروری از طریق توسعه دولت الکترونیک و خدمات مجازی و همچنین تشویق به استفاده از دوچرخه و پیادهروی است. پروژهای به نام "شبکه زندگی" در حال طراحی است که هدف آن ایجاد شبکهای برای تردد پیاده و دوچرخه در تهران است. این شبکه به اتصال مناطق مختلف تهران کمک خواهد کرد و در سال آینده توسعه آن در مناطق پیرامونی آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان حمل و نقل در ادامه اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل موتوری، سهم موتورسیکلتها در جابجایی مسافر و کالا از ۷ درصد در سال ۹۵ به ۱۱ درصد افزایش یافته است. به همین دلیل، شورای ترافیک تهران اقدام به ساماندهی حمل و نقل موتوری و تشکیل قرارگاه موتورسیکلت کرده است تا استانداردها و معاینه فنی موتورسیکلتها را بهبود بخشد.
وی افژود:در نهایت، هدف کلی این اقدامات، بهبود وضعیت ترافیک و حمل و نقل در تهران و فراهم کردن شرایطی ایمن، سریع و ارزان برای شهروندان است.
علیمردانی تاکید کرد:در متن جدید، به موضوع ساماندهی و بهبود شبکه حمل و نقل در تهران پرداخته شده است. یکی از مسائل جدی که در حال حاضر در این حوزه مورد توجه قرار گرفته، طراحی و اجرای کمانهای شبکه حمل و نقل است. این کمانها به منظور حل مشکلات ترافیکی در نقاط کلیدی شهر که با بحران ترافیکی مواجه هستند، ایجاد میشوند.
وی اظهار داشت: سازمان ترافیک تهران در حال استفاده از ظرفیتهای طرح جامع حمل و نقل برای اولویتبندی و اجرای این کمانها است. هدف این اقدام، کاهش مشکلات ترافیکی در تقاطعهای مهم و ناقص شهر تهران است. همچنین، تأکید شده که این طرحها به گونهای تنظیم شدهاند که بیشترین تأثیر را در کاهش ترافیک داشته باشند. اهمیت آنها در بهبود وضعیت ترافیک و حمل و نقل در تهران غیرقابل انکار است.
علیمردانی در خصوص تردد خودروهای پلاک شهرستان هم گفت: حدود ۲۸ درصد پلاک شهرستان در شهر تهران تردد دارند. قالب ۲۲ درصد آنها پلاکهای حومه شهر تهران است.حدود ۶ درصد پلاک شهرستان داریم که وارد تهران میشوند. برای کنترل محدوده مرکزی شهر تهران بین پلاک شهرستان و تهران تفاوتی وجود ندارد. چرا که موضوع بحث محدوده طرح ترافیک آلودگی هوا است و هر دو اعمال قانون میشوند.
رئیس سازمان حمل و نقل تاکید کرد: روزانه حدود ۲ میلیون خودرو وارد محدوده آلودگی و ترافیک می شوند این خودروها پلاک شهرستانی نیستند اما پلاکهای حومه شهر تهران هستند.
علیمردانی همچنین گفت: نهضت پارکینگ سازی را شهرداری شروع کرده ایم که نیازمند اعتبارات و هزینههای زیاد و کار عمرانی فراوانی است.در سازمان ترافیک پارکینگ ها بخشی مکانیزه و بخش غیر مکانیزه است. امکانات ما در حوزه پارکینگ سازی محدود است. اما تمام تلاشها میکنیم که در حد توان این زیرساختها فراهم شود کاری که میتواند انقلاب و تغییر جدی ایجاد کند، مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پارکینگهای مشارکتی است که یک نیاز جدی شهر تهران است و توسط سازمان ترافیک پیگیری میشود.
علیمردانی همچنین در خصوص حوزه هوش مصنوعی نیز گفت: قاعدتاً هوش مصنوعی به بهبود وضعیت ترافیک تهران کمک می کند. در طرح ترافیک سال آینده به صورت پیمایش محوری حرکت خواهیم کرد. به این معنا که خودرو به صورت مانیتورینگ کنترل میشود و ملاک تعدد تردد خودروها خواهد بود.
وی همچنین در خصوص دوچرخه های اشتراکی با تاکید بر اینکه مسیر و شبکه زندگی یک زیرساخت و فرصت برای حمل و نقل اشتراکی است، گفت: بخش خصوص با شرط پذیرفتن ضوابط می تواند فعالیت کند و امکان این وجود دارد که دوچرخه اشتراکی در مسیر زندگی فعال شود که البته مستلزم مذاکرات و هماهنگی هایی است. در خصوص معاینه فنی همان دو نوع معاینه فنی فعلی وجود دارد اما برای خودروهای برقی شرایط جدیدی در نظر گرفته شده و این کمک می کند که توسعه خودروهای برقی اتفاق بیفتد و تسهیلات لازم برای خودروها و موتور سیکلت های برقی دیده شده است.