خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اعلام شد:

ساخت «سد ماندگان» باید متوقف شود

ساخت «سد ماندگان» باید متوقف شود
کد خبر : ۱۵۸۳۱۲۵

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: سد ماندگان مجوز محیط زیستی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صدیقه ترابی امروز دوشنبه ۲۴ دی، در نشستی خبری در مورد ساخت سد ماندگان گفت: طبق آنچه در مصاحبه‌ها و مکاتباتمان با وزارت نیرو، ریاست جمهوری و استانداری اصفهان گفته‌ایم، این سد متاسفانه فاقد مجوز زیست محیطی است. مقدار ۲۵۰ میلیون متر مکعب سهم آب شرب استان اصفهان یا باید از طرح بهشت‌آباد و یا ماندگان تامین می‌شد.مکاتبه‌ کردیم که یا طرح بهشت‌آباد یا ماندگان انجام شود. بحث بعدی شد خرسان است که آن هم باید تعیین تکلیف شود.

وی افزود: دوم بحث مصوبات فنی فاز اول طراحی سد ماندگان هست که هنوز ما این مصوبه را دریافت نکرده‌ایم. از طریق معاونت‌های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست، توقف ساخت این سد را درخواست کرده‌ایم که مقام قضایی هم این درخواست را اجابت کرده‌اند ولی متاسفانه تا امروز این اتفاق نیفتاده است.

او افزود: ما باید از دستگاه‌های مختلف بخواهیم تا گزارش عملکردشان را بفرستند و ببینیم آیا نسبت به آنچه در قانون پیش‌بینی شده کارشان را انجام داده‌اند یا نه. مثل سال‌های قبل درحال دریافت گزارش دستگاه‌ها هستیم و آنچه مسلم است این است که این اقدامات را طبق درصدی که پیش‌بینی شده بود انجام نگرفته است.

ترابی ادامه داد: ما در توضیح وظیفه سازمان محیط زیست و نقش نظارتی آن قدری کوتاهی کرده‌ایم. سازمان حفاظت محیط زیست از منظر قانون یک سازمان نظارتی است و باید در چارچوب این وظیفه عمل کند.

وی افزود: این کار نظارتی در چارچوب‌های مختلف بروز و ظهور پیدا می‌کند که انجام مکاتبات، پیگیری برگزاری نشست‌ها، کارگرو‌‌های ملی و اقداماتی از این دست را شامل می‌شود.آنچه شما از این اقدامات می‌بینید، انجام گاه و بی گاه مصاحبه‌ها است و در همه موارد نیز امکان انجام مصاحبه را نداریم. اما اینگونه نیست که سازمان محیط زیست صرفا ابراز نگرانی کند و باید به خاطر داشته باشیم که سازمان محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست.مثلا سازمان محیط زیست نمی‌تواند رأسا در بحث سوخت و پسماند اقدام کند، وارد پالایشگاه شود و طرح کیفی‌سازی سوخت را اجرا کند یا مدیریت پسماند را انجام دهد.

ترابی ادامه داد: ما تاکنون تقریبا هر دو هفته یک بار جلسات کارگروه آلودگی هوا را برگزار کرده‌ایم و آسیب‌شناسی برای قانون هوای پاک انجام دادیم که چرا علی‌رغم تصویب شدن دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک با روند افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم و چرا این قانون به اندازه کافی و به درستی اجرا نمی‌شود تا شرایط مناسب‌تری را در کلان شهرها ببینیم. بررسی ما نشان داد قانون هوای پاک، قانونی بسیار ایده‌آل است.

وی افزود: اقدام ما این بود که ببینیم کدام کلان‌شهرها وضعیت نامناسب‌تری را از نظر آلودگی دارند و بر شش کلان‌شهر متمرکز شدیم تا علت‌یابی کنیم.

 ترابی تاکید کرد: موضوع آلودگی هوا و موضوع پسماند، چالش‌های بسیار پیچیده‌ای هستند. در یک دوره زمانی بسیار طولانی وضعیت ما به این نقطه رسیده و نمی‌توان از سازمان محیط زیست توقع داشت در مدت سه یا شش ماه مشکل را حل کند.

معاون انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی از مدیریت پسماند در استان گیلان توضیح داد: مدیریت نامطلوب پسماند تنها به استان گیلان اختصاص ندارد‌. در استان‌های شمالی و همین‌طور در تهران ما بدترین و نامطلوب‌ترین وضعیت مدیریت پسماند را داریم.

وی ادامه داد: در استان‌های گیلان و مازندران به دلیل زیاد بودن میزان بارش، پسماندها عمدتاً تر هستند و شیرابه زیادی دارند که باعث آلودگی خاک و به احتمال خیلی زیاد آلودگی آب می‌شوند و حتما خیلی زود باید این‌ها مدیریت شود. در سال‌های گذشته تلاش شد که مدیریت پسماند به‌خوبی و با روش بهتری انجام شود.

ترابی با اشاره به دستگاه‌های پسماندسوزی که استانداری‌ها، شهرداری‌ها و مراکز مدیریت پسماند خریداری کرده‌اند گفت: به دلیل اشتباهی که در انتخاب این دستگاه‌ها صورت گرفته، در شهرهای شمالی مثل نوشهر، به دلیل رطوبت بسیار بالای پسماند، درست کار نمی‌کنند و عملاً نتیجه‌ای که باید از این هزینه قابل توجه گرفته می‌شد حاصل نشده است.

وی توضیح داد: این مسیر در جلسات با وزارت کشور و استان‌ها در حال پیگیری است.

ترابی برقی‌سازی حمل و نقل را در کلان‌شهرهایی مثل مشهد و تهران -که بیشترین سهم آلودکی هوا به وسایل نقلیه اختصاص دارد- مسیری درست در جهت بهبود وضع آلودگی هوا دانست و گفت: ما از این اقدام حمایت می‌کنیم.

وی در توضیح نمونه‌ای از این حمایت بیان کرد: سازمان محیط زیست وظیفه دارد قبل از ثبت و شماره گذاری خودروهای برقی، کنترل و آزمایش آلایندگی خودرو را انجام دهد. ما مکاتبه کردیم و گفتیم این ثبت و شماره گذاری بدون دریافت تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است. 

 وی در پاسخ به سوالی از نامه معصومه ابتکار درباره خودروهای برقی گفت: بهتر است قبل از اظهار نظر درمورد این موضوع، از صحت آن مطمئن باشیم. 

 ترابی تصریح کرد: ما سال‌ها است که از برقی کردن وسایل نقلیه حرف می‌زنیم اما به‌خوبی می‌دانیم که زیرساخت‌ها به اندازه کافی فراهم نیست. خوشبختانه در بازدیدی که از نمایشگاه امسال سازمان محیط زیست داشتم متوجه شدم که زیرساخت‌ها درحال فراهم شدن است. برقی‌سازی مورد تایید سازمان محیط زیست است. معتقدیم که خیلی از شهرهای آلوده دنیا که عمده‌ترین منبع آلودگی در آن‌ها منابع متحرک بوده، توانسته‌اند از طریق خودروهای برقی مشکل را حل کنند.

ترابی سپس به سوالی در خصوص از سرگیری مازوت‌سوزی پاسخ داد و گفت: ما در کارگروه ملی آلودگی هوا مصوبه‌ای برای عدم مصرف مازوت در سه نیروگاه منتظر قائم، شهید منتظری اصفهان و شازند اراک داشتیم.

وی افزود: این مصوبه بیش از یک ماه اجرا شد و مصرف مازوت قطع گردید. اما با توجه به شرایطی که در وزارت نفت و وزارت نیرو اعلام کردند، این بحث پیش آمد که با توجه به ذخیره سوختی موجود، امکان عدم استفاده از مازوت در این نیروگاه‌ها وجود ندارد. متاسفانه در بسیاری از نیروگاه‌هایی که امکان مصرف مازوت وجود داشت، مازوت‌سوزی همچنان ادامه پیدا کرده است.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: ما در حال برگزاری نشست های مشترک با وزارت نفت، وزارت نیرو، شرکت ملی گاز و همین‌طور سازمان استاندارد هستیم که ادامه پیدا خواهد کرد. 

وی گفت: در آخرین کارگروه در حدود یک هفته پیش مصوب کردیم که توزیع زمانی و مکانی میزان و نوع سوخت مصرفی نیروگاه‌ها برای سال ۱۴۰۴ به گونه‌ای تنظیم شود که حداقل مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها داشته باشیم. اگر هم قرار است که در برخی از نیروگاه‌ها به‌ویژه نیروگاه‌های خیلی نزدیک به نقاط جمعیتی، در یک بازه زمانی کوتاه مصرف مازوت انجام شود، دو تمهید را برای آن در نظر بگیرند.اول اینکه از مازوت کم سولفور استفاده بکنیم که کمترین اثر را بر سلامتی دارد. دوم، طرح مجدد استفاده از فیلتر‌های کاهش اثر مصرف مازوت در آلودگی هوا نیروگاه‌ها.

ترابی با اشاره به سیاهه انتشار آلایندگی توضیح داد: شهرداری تهران تنها سیاهه انتشار را برای شهر تهران تنظیم می‌کند. سازمان محیط زیست متولی در حال انجام کار گسترده‌تری برای تنظیم سیاهه انتشار برای تمام کلان‌شهرهایی است که دچار این وضعیت هستند. بر این اساس، ما قراردادهایمان را تنظیم کرده‌ایم و -ان‌شاءالله- به زودی این قرارداد‌ها با مشاورین بسته می‌شود و کار آغاز می‌گردد.

وی درمورد از سرگیری سوخت مازوت و احتمال شکایت از وزارت نیرو عنوان کرد: ما فقط موظفیم پیگیری حقوقی کنیم که این کار را انجام داده‌ایم. ولی این را که آیا نتیجه پیگیری حقوقی منجر به یک حکم مشخص و قطعی قضایی خواهد شد یا نه، باید منتظر ماند و دید. بعد از اینکه قرار شد بین قطع برق و مازوت‌سوزی انتخاب صورت بگیرد، بعد از مصوبه کارگروه قطع برق مورد توافق قرار گرفت و ابلاغ شد و اجرای آن آغاز گردید. اما اعتراضات خیلی زیادی از طرف مردم به قطع برق انجام شد و اعتراض مردم در این موضوع بی‌تاثیر نبود.

ترابی اظهار کرد: اینکه دولت گفت اگر نخواهم مازوت بسوزانم باید برق را قطع کنم کار شجاعانه‌ای بود.

ترابی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ در خصوص تاثیر تحریم‌ها تصریح کرد: کشورهای پیشرفته ادعا می‌کنند که ما با مردم ایران هستیم اما جلوی انتقال تکنولوژی را گرفته‌اند. آیا حقوق بشر اجازه می‌دهد که انتقال علم را محدود کنیم و کشور را دچار مشکل کنیم؟

وی سپس به مسئله انتقال پایتخت اشاره کرد و گفت: مشکل تهران تنها آلودگی هوا نیست. بلکه ما نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت را در منطقه‌ای کوچک جای داده‌ایم و این از نظر توسعه سرزمینی و توسعه پایدار برای کشوری به پهناوری ایران صحیح نیست. به جای تمرکز بر آلودگی هوا، به منطقه خشک و نیمه‌خشک ایران نگاه کنید. به‌ویژه تهران که در فلات مرکزی قرار گرفته است. ما انتقال بین حوزه‌ای زیادی را برای تامین آب شرب تهران داشته‌ایم.اینکه چرا به سواحل جنوبی فکر می‌کنیم دسترسی به آب‌های آزاد، و امکان استفاده از آب شیرین‌کن‌ها و انجام فعالیت‌های آب‌بر در کنار آب است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز