خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

۳۶ هزار میلیارد برای تامین زیرساخت‌های افزایش ظرفیت پزشکی نیاز داریم

۳۶ هزار میلیارد برای تامین زیرساخت‌های افزایش ظرفیت پزشکی نیاز داریم
کد خبر : ۱۵۸۳۰۲۳

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت اخلاق پزشکی و تأثیر آن بر رفتار دانشجویان پزشکی، گفت: دانشجویان به‌طور ناخودآگاه از اساتید خود شخصیت‌سازی می‌کنند و رفتارشان را بر اساس نگرش و رفتار اساتید شکل می‌دهند. این امر موجب می‌شود که نگرش به علوم پزشکی تنها به‌عنوان یک مهارت نباشد، بلکه به‌عنوان چارچوب فکری و الگوی زندگی شخصی و اجتماعی دانشجویان نیز تأثیرگذار باشد.

به گزارش ایلنا، سیدجلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تأکید بر اینکه در کنار آموزش علمی، اخلاق پزشکی باید به‌طور جدی در برنامه‌های آموزشی گنجانده شود، افزود: همان‌طور که دین از طریق الگوسازی و رفتار افراد خانواده در ذهن و عمل آن‌ها جای می‌گیرد، اخلاق پزشکی نیز از طریق رفتار و نگرش اساتید باید در دانشجویان نهادینه شود. دانشجویان طبیعتاً از اساتید خود یاد می‌گیرند و رفتار آن‌ها، چه در زمینه علمی و چه در زمینه اخلاقی، تأثیرات عمیقی بر رفتار آینده دانشجویان خواهد گذاشت. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد که توجه به جنبه‌های اخلاقی و آموزشی در درمان و آموزش پزشکی باید به‌طور مستمر پیگیری شود. 

وی گفت: با توجه به این مسائل، یک برنامه بلندمدت برای آموزش و ارتقای کیفیت درمان و آموزش پزشکی ضروری است، چنین برنامه‌ای می‌تواند در درازمدت بار درمان و بهداشت را کاهش دهد و کیفیت خدمات پزشکی را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد.

حسینی در ادامه به اهمیت تشکیل جلسات منظم شورای دانشگاه‌ها با حضور رؤسای دانشگاه‌ها، روسای دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و ارسال منظم صورتجلسات آن به حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: این جلسات می‌تواند در راستای ارتقاء توانمندی‌های آموزشی و پیگیری مسائل دانشجویی بسیار مؤثر باشد. علاوه بر این، برگزاری جلسات منظم با اساتید، دستیاران و دانشجویان و بازدید از دانشکده‌ها و راندهای آموزشی برای ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

وی در ادامه به موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با افزایش ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی در سال‌های اخیر، هم‌اکنون با کمبود ۲۵ هزار تخت آموزشی، ۲ هزار و ۹۰۰ عضو هیات علمی علوم پایه و ۲ هزار و ۳۰۰ عضو هیئت علمی بالینی مواجه هستیم. علاوه بر این، در حوزه دندانپزشکی نیز با کمبود ۲ هزار و ۶۰۰ یونیت دندانپزشکی روبرو هستیم.

حسینی افزود: این افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در حالی رخ داده است که بودجه‌ای برای تأمین زیرساخت‌های آموزشی و درمانی این دانشجویان پیش‌بینی و اختصاص نیافته است. برای تأمین زیرساخت‌ها، حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که این مبلغ برای تأمین کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آموزشی در سالهای تنفس ۲۰ درصد افزایش در دانشگاه ضروری است. 

وی تأکید کرد: امیدواریم که با توجه به شرایط موجود، تخصیص این بودجه در مجلس شورای اسلامی به‌زودی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. در غیر این صورت، دانشگاه‌ها با چالش‌های بسیار جدی در تأمین امکانات آموزشی و درمانی مواجه خواهند شد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه به همایش آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: اساتید بالینی نیز باید در این همایش‌ها مشارکت داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن برای ارتقای کیفیت آموزش استفاده کنیم. همچنین، حمایت از فرآیندهای دانش‌پژوهی و به‌ویژه توسعه فناوری‌های نوین، از جمله هوش مصنوعی، در آموزش پزشکی باید در اولویت قرار گیرد. 

وی همچنین بر لزوم توجه به جذب دانشجویان خارجی تأکید کرد و گفت: در کنار جذب دانشجویان خارجی، باید نظارت کاملی بر وضعیت تحصیلی و افت تحصیلی دانشجویان انجام شود تا از مشکلات آینده جلوگیری شود.

حسینی از برگزاری جلسات فراخوان بیستم برای جذب هیات علمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این جلسات به‌سرعت پیش خواهد رفت و امیدواریم تا قبل از پایان سال، پرونده‌های فراخوان بسته شوند. همچنین، برای فراخوان بیست‌ویکم اقدامات لازم در دانشگاه‌ها آغاز شده است. 

وی در خصوص نیروهای قراردادی تبصره ۷ ماده ۱۴ نیز گفت: در هفته‌های گذشته جلساتی با سازمان اداری و استخدامی و سازمان بازرسی کل کشور برگزار کرده‌ایم و به‌زودی مشکلات این نیروها حل خواهد شد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در خصوص آیین‌نامه ارتقا نیز بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازنگری گروهی به‌صورت مشترک از وزارت بهداشت و وزارت علوم در حال پیگیری است تا به‌زودی نهایی شود.

به گزارش وبدا، حسینی همچنین به تعهدات نیروهای تخصصی اشاره کرد و گفت: امسال هم نیروهای ۵ درصد و هم ۱۰ درصد را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم و این نیروها به مناطقی که درخواست و علاقه‌مندی داشتند توزیع شدند تا شاهد ماندگاری آنان در این مناطق باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز