عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا:
بیش از ۵۰ درصد بودجه عمرانی شهر تهران را به توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد هوای پاک اختصاص دادهایم
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از ۵۰ درصد بودجه عمرانی شهر تهران را در مدیریت شهری ششم به توسعه حمل و نقل عمومی و آن هم با رویکرد هوای پاک اختصاص دادهایم.
مهدی بابایی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درمورد وعده شهرداری تهران مبنی بر رفع آلودگی هوا گفت: میدانیم که اصلیترین علت آلودگی هوا در شهر تهران وسایل نقلیه متحرک هستند ما زمانی میتوانیم ضوابط سختگیرانه را برای تردد خودروهای شخصی و به خصوص خودروهای شخصی تکسرنشین اعمال کنیم که حملونقل عمومی را توسعه داده باشیم و مردم جایگزینی را برای خودروهای شخصی داشته باشند. با همین رویکرد این اتفاق را رقم زدیم تا پس از آن بتوانیم قوانینی وضع کنیم که تردد خودروهای شخصی را محدود کنیم و به این ترتیب بتوانیم بر آلودگی هوا فائق شویم.
وی افزود: مدیریت شهری تنها یکی از نهادهایی است که در قانون هوای پاک مسئولیت دارد. رویکرد ما در مدیریت شهری ششم توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل عمومی پاک است. در همین راستا بیش از پنجاه درصد بودجه عمرانی شهر تهران را در این دو-سه سال اخیرِ مدیریت شهری ششم به توسعه حمل و نقل عمومی و آن هم با رویکرد پاک اختصاص دادهایم.
وی در توضیح اقدامات مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در حوزه اتوبوسها این کموبیش مشهود است، قرار داد داخلی 2500 دستگاه بسته شده و تاکنون حدود 1200 دستگاه تحویل شده است که در خطوط در حال فعالیت هستند. خرید خارجی هم صورت گرفته است. درحال حاضر ۱۰ اتوبوس برقی در تهران است و ۷۹ دستگاه در گمرک در حال ترخیص و الباقی نیز در حال تحویل هستند. به نظر میرسد تا پایان دوره مدیریت شهری ششم ما این پنج هزار دستگاه را تحویل شهروندان بدهیم که بتوانیم رویکرد توسعه حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم.
بابایی افزود: در کنار آن، خرید تاکسیهای برقی و ونها هم در دستور کار است که کموبیش تحویل آنها نیز انجام میشود. علاوه بر این شهرداری تهران قرارداد 1100 دستگاه واگن را نیز منعقد کرده و از ماه بهمن اولین رامهای قطار وارد میشوند. در کنار آن با واگنسازی تهران هم قرارداد بسته شده و با توجه به گزارشهایی که داریم هر دو ماه یکبار تولیدکننده داخلی یک رام قطار تحویل متروی تهران میدهد. تا الان ۱۸ ایستگاه مترو جدید در این دوره افتتاح شده و باز هم ادامه خواهد داشت.
وی افزود: اینها باعث میشود که ظرفیت مترو تهران دو برابر ظرفیت فعلی شود؛ یعنی فاصله حرکت قطارها نصف گردد.به نظر من این اقدامات نشان میدهد که مدیریت شهری در این عرصه عزم راسخی دارد و امیدواریم با دعای مردم به نتیجه کامل برسد.
وی تأکید کرد: این وظیفه مدیریت شهری است که تمام تلاش خود را به کار میبندد تا در این عرصه سربلند ظاهر شود ولی نیاز است که دولت و نهادهای دیگر هم به وظایف خود عمل کنند؛ به خصوص درمورد تعیین تکلیف خودروهای فرسودهای که در سطح شهر فعالیت دارند.میزان مصرف سوخت این خودروها دو یا سه برابر سرانه مصرف سوخت در دنیا است.این کار شدنی است و امیدوارم به نحو مطلوب جلو برود. انتظار ما از دولت این است که برای آنها هم این موضوع در اولویت باشد.
بابایی در پاسخ به این سؤال که چرا تأثیر این اقدامات در رفع آلودگی مشهود نیست گفت: همانطور که گفتم، ما اول باید زیرساختهای حمل و نقل عمومی با رویکرد حمل و نقل عمومی پاک را تکمیل کنیم و بعد به سراغ وضع قوانین بازدارنده برای تردد خودروهای شخصی (مانند توسعه محدوده طرح ترافیک یا اخذ عوارض درصورت تردد خودروی شخصی در معابر) برویم. وقتی میتوانیم این سیاستها را اعمال کنیم که جایگزین لازم را برای شهروندان ایجاد کرده باشیم. ما در مرحله ایجاد جایگزین هستیم و وقتی این جایگزینی صورت گرفت این قوانین میتواند ساری و جاری شود و اثرات آن در شاخص مشهود گردد.ما فعلاً در این مرحله هستیم و بههرحال تلاش خود را میکنیم.
بابایی تصریح کرد: اگر کارشناسان در این حوزه نکتهای دارند، ما آمادگی شنیدن آن را داریم، ولی بضاعت ما این است.
او درمورد زمان به ثمر رسیدن این اقدامات و رفع مشکل آلودگی تصریح کرد: اولویت ما در شورای ششم آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی است و این خود را در بودجه و اقدامات شهرداری نشان میدهد. وقتی که این جایگزینها عملیاتی شوند یعنی حمل و نقل عمومی تعیین تکلیف شود، اتوبوسها به نقطه مطلوب برسند و ظرفیت مترو را افزایش دهیم بعد از آن، به نظر من این فرآیند شدنی است؛ آن هم نه در آیندهای دور.
وی تصریح کرد: زمان دقیق آن را نمیتوانم بگویم ولی به نظر من، بعد از کامل شدن این فرایند اعمال ضوابط سختگیرانه برای تردد خودروهای شخصی و حتی موتورها میتواند نتیجه خود را در شاخص آلودگی هوا به نمایش بگذارد.
نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درمورد تأثیر مازوتسوزی در کرج بر آلودگی هوای تهران گفت: بیتأثیر نیست؛ چون بههرحال جهت وزش باد در تهران از غرب به شرق است و این هم بر آلودگی هوای تهران تأثیرگذار است و من این را نفی نمیکنم. به هر حال ما باید به سمتی برویم که مازوتسوزی را متوقف کنیم. اما اینکه به بهانه مازوتسوزی بخواهیم اهمال خود را در ذخیرهسازی سوخت برای نیروگاهها پوشش دهیم قابل قبول نیست.
بابایی افزود: درصد نیروگاههایی که مازوت میسوزانند در پیک زمستان زیر پنج درصد است ولی میبینیم قطعی برق خیلی بیشتر از اینها است.