خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

با اقدامات کوتاه‌مدت نمی‎‌توان آلودگی هوا را از بین برد/ اقدامات برای حمل و نقل عمومی تهران بسیار کمتر از نیاز شهر است

با اقدامات کوتاه‌مدت نمی‎‌توان آلودگی هوا را از بین برد/ اقدامات برای حمل و نقل عمومی تهران بسیار کمتر از نیاز شهر است
کد خبر : ۱۵۶۶۶۳۲

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا مسئله یک سال و دو سال گذشته کلان‌شهرهای ما نیست و نمی‌توان برای آن انتظار راه حل‌های یک ماهه یا دو ماهه داشت.

«احمد طاهری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد علت آلودگی هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا مسئله یک سال و دو سال گذشته کلان‌شهرهای ما نیست؛ در نتیجه نمی‌توان برای آن انتظار راه‌حل‌های یک یا دو ماهه داشت. ما در کارگروه ملی آلودگی هوا به دنبال این هستیم که اولاً یک فرآیند منظم و قابل پایش برای اقدامات دستگاه‌ها در زمینه کاهش آلودگی هوا پیاده‌سازی کنیم و سازمان بتواند این موارد را تحت یک قالب ساختارمند مورد نظارت قرار دهد و دوم بتوانیم حداکثر اقداماتی را که در کوتاه‌مدت می‌توانیم برای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم، مصوب کنیم. نباید این انتظار وجود داشته باشد که با اقدامات کوتاه‌مدت بتوان آلودگی هوا را از بین برد.

 طاهری ادامه داد: شرایط جوی خاصی هر سال در همین موقع اتفاق می‌افتد که سکون نسبی را به همراه دارد و پدیده وارونگی هم هم‌زمان با آن رخ می‌دهد و این منجر به تجمع آلاینده ها می‌گردد. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی این وضعیت تا دوشنبه ادامه دارد. دوشنبه یک ناپایداری نسبی خواهیم داشت که پیش‌بینی می‌شود منجر به کاهش غلظت آلاینده‌ها شود و بعد از آن هم باید منتظر باشیم و ببینیم که شرایط جوی به چه شکلی رقم خواهد خورد.

دولت برای رفع آلودگی هوا برنامه بلندمدت دارد

 او توضیح داد: شرایط جوی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در غلظت آلودگی است، اما قطعاً اقدامات ما صرفا منوط به شرایط جوی نیست. هما‌ن‌طور که مطلع هستید جلسات شرایط اضطرار هم در کلان‌شهرها در حال برگزاری است. روز گذشته نیز این جلسه در تهران برگزار شده و تصمیمات متناسب طبق قانون گرفته شده است اما در دولت چهاردهم در کنار این اقدامات کوتاه‌مدت، حتماً  برنامه بلندمدت  به‌صورت جدی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی برنامه بلندمدت دولت را برای رفع آلودگی این‌گونه تشریح کرد: اسقاط ناوگان فرسوده یکی از محورهای اصلی است که حتماً در این دولت به‌صورت جدی برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل تأثیر بسیار زیادی نیز در انتشار آلاینده‌ها در کلانشهرها دارد، این موضوع از موضوعاتی است که حتما به آن خواهیم پرداخت. تولید و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای رفع ناترازی کشور، ارتقاء کیفیت سوخت تولیدی در کشور و گسترش ناوگان برقی علی‌الخصوص در ناوگان کار و به‌یژه موتورسیکلت، گسترش حمل و نقل عمومی و گسترش نظارت بر انجام معاینه فنی (هم در ناوگان حمل و نقل و هم در منابع ساکن از جمله موتورخانه‌ها) از مواردی هستند که حتماً با جدیت در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

او در مورد اقدامات سازمان محیط زیست برای رفع آلودگی هوا اظهار کرد: سازمان محیط زیست طبق ماده 2 قانون هوای پاک، به عنوان ناظر اجرای قانون قلمداد شده که مهمترین وظیفه سازمان در این قانون، همین وظیفه نظارتی آن است. ما در دوره جدید با احیاء و به‌روزرسانی سامانه هوای پاک نظارت خود را به‌صورت بسیار جدی تر پیگیری می‌کنیم. همچنین در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا -که با ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار می‌شود- برنامه‌های اجرایی دستگاه‌ها را نیز اخذ می‌کنیم، در طول زمان هم مورد پایش قرار می‌دهیم و گزارشات را در کارگروه و به سایر نهادهای نظارتی هم می‌فرستیم.

 سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ارزیابی اقدامات شهرداری برای رفع آلودگی هوا تصریح کرد: شاهد این هستیم که اقداماتی از سمت  شهرداری تهران در حال انجام است؛ به خصوص برنامه‌هایی در گسترش حمل و نقل عمومی، برقی‌سازی ناوگان، افزایش تعداد اتوبوس‌ها و همچنین گسترش مترو در شهر تهران در حال انجام است. اما آن‌چه که تا به امروز عملیاتی شده بسیار کمتر از چیزی است که شهر تهران نیاز دارد و حتماً باید اقدامات به‌صورت خیلی جدی‌تر دنبال شود. برنامه‌هایی که شهرداری تهران برای برقی‌سازی و گسترش حمل و نقل عمومی ارائه داده باید با سرعت بیشتری مورد پیگیری قرار بگیرد.

 طاهری در پیش‌بینی وضع آلودگی هوا در روزهای باقی‌مانده از سال بیان کرد: البته سازمان هواشناسی بهتر می‌تواند در پیش‌بینی وضع هوا اظهار نظر کند، اما به طور کلی بر اساس پیش‌بینی‌ها، امسال نسبت به سال گذشته کاهش دما خواهیم داشت که امیدواریم با مدیریت وزارت‌‌خانه‌های نفت و نیرو و (مهم‌تر از آن‌ها) مردم، بتونیم قدری مصرف سوخت را در کلان‌شهرها مدیریت کنیم تا استفاده از سوخت جایگزین در صنایع و نیروگاه‌های کشور به حداقل ممکن برسد و همچنین انتشار از منابع حمل و نقل شخصی و منابع خانگی کاهش یابد و در این شرایط سکون جوی شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

وی افزود: با کاهش دما، قاعدتاً وارونگی نیز همراه با آن اتفاق می‌افتد و مهم‌تر از آن این است که کاهش دما مصرف انرژی را نیز (به خصوص در بخش خانگی) افزایش می‌دهد. به همین دلیل اکنون بیشتر نیازمند اقدامات از سوی دستگاه‌های متولی و مردم برای کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آن هستیم.

 طاهری تأکید کرد: البته لزوماً با کاهش دما، پایداری جوی اتفاق نمی‌افتد؛ یعنی امکان دارد هم‌زمان که کاهش دما را داریم، ناپایداری‌های جوی را هم تجربه کنیم که منجر به تخلیه آلودگی‌های شهر شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز