در صحن شورا مطرح شد؛
طلب ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی اتوبوسرانی شهر تهران از شهرداری
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: شرکت عقاب ۵۰۰ دستگاه تحویل داده و تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه دیگر تحویل خواهد داد. شرکت اسنا تاکنون ۱۶۷ دستگاه تحویل داده و طبق الحاقیه قرارداد تا پایان خردادماه سال آینده تأمین ۵۰۰ دستگاه را تکمیل خواهد کرد.
به گزارش ایلنا، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورا در جریان برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینکه میزان زیان انباشته شرکت واحد بیش از نیمی از سرمایه شرکت شده است، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۴۱ اگر زیان بیش از این شود یا باید افزایش سرمایه صورت بگیرد و یا انحلال انجام شود، پیشنهاد افزایش سرمایه مطرح شده است.
وی افزود: سرمایه اصلی شرکت چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و زیان انباشته آن ۲ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان است. اگر افزایش سرمایه صورت بگیرد، شرکت از ماده ۱۴۱ خارج خواهد شد. با احتساب هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه، میزان سرمایه شرکت به ۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان است.
مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از شهرداری طلبکاریم که سرمایه ای است که ما را از زیان انباشته خارج می کند، گفت: شرکت عقاب ۵۰۰ دستگاه تحویل داده و تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه دیگر تحویل خواهد داد. شرکت اسنا تاکنون ۱۶۷ دستگاه تحویل داده و طبق الحاقیه قرارداد تا پایان خردادماه سال آینده تأمین ۵۰۰ دستگاه را تکمیل خواهد کرد.
ضرورت همکاری وزارت کشور برای تامین ون معلولان و جانبازان
وی افزود: شرکت کاوه برای تأمین ون جانبازان موضوعات گمرکی دارد و باید وزارت کشور در این زمینه همکاری کند. جلساتی در این زمینه در هفته جاری داریم که مشکل حل شود. متأسفانه از ۴۰ دستگاه ون ۶ دستگاه دریافت شده است.
علیزاده با بیان اینکه ۷۰ خط بخش خصوصی به خودرو سرویس شهر احاله شده و ۷۰ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شده است، خاطرنشان کرد: عمده این خطوط تعطیل یا نیمه تعطیل بوده که پوشش داده ایم. در یک سال گذشته نزدیک به هزار میلیارد تومان صرفه جویی برای شهرداری تهران رقم خورده است. هر اتوبوسی که خودمان اداره کنیم برای ما ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و وقتی به شرکت خودرو سرویس شهر واگذار می شود این رقم به ۱۱۰ میلیون تومان می رسد. امروز یا فردا ۴۰۰ دستگاه دیگر نیز به خودرو سرویس واگذار می شود که با احتساب واگذاری های قبل به ۸۰۰ دستگاه می رسد و دیگر خطوط نیز از این مسیر فعال تر خواهند شد.
نوسازی هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس با برچسب «این اتوبوس از محل عوارض پرداختی شما تهیه شده است»
وی اعلام کرد: هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده و برچسب های «این اتوبوس از محل عوارض پرداختی شما تهیه شده است» روی این اتوبوس ها نصب شده است.
علیزاده با بیان اینکه امسال ۶۰۰ نفر از کارکنان شرکت بازنشسته می شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمبود راننده پایه یک داریم و جذب رانندگان بازنشسته ممنوع است، با همکاری شورای تأمین، جذب رانندگان از شرکت حامیان انجام شد.
وی ادامه داد: بخش خصوصی توان خرید اتوبوس ۱۲ میلیارد تومانی را ندارد. هر خط به ۲۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد و ما نمی توانیم معطل بمانیم که شرکت های خصوصی این تعداد اتوبوس را تأمین کنند.
یک ماه است اتوبوسهای وارداتی درگیر فرایند اداری هستند
علیزاده با بیان اینکه ۱۰ دستگاه اتوبوس نزدیک به یک ماه است که وارد شده و در فرایند اداری گرفتار شده است، یادآور شد: یک ایراد گرفته بودند که چرا اتوبوس ها آیینه ندارند؟ آیینه ها در کشتی باز شده و مجدداً نصب خواهد شد. طبق آخرین قولی که سازمان استاندارد داده، بناست که تا ۱۰ روز دیگر این اتوبوس ها به تهران برسد و برای مابقی اتوبوس ها نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد. برای ایستگاه های شارژ نیز مشکلی وجود ندارد. شروع کار ورود اتوبوس های برقی همراه با جمع آوری اتوبوس های فرسوده خواهد بود و در آینده از طریق مهندسی های پیش بینی شده، خطوط سبز ایجاد خواهد شد.
به گزارش شهر، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه تمام اتوبوس ها را شهرداری می خرد و وزارت کشور تنها ۱۶۷ دستگاه اتوبوس خریده است، گفت: اگر وزارت کشور اتوبوس های خود را تحویل دهد، می توان به بخش خصوصی واگذار کرد و این بخش می تواند ۲۰ درصد قیمت اتوبوس ها را بپردازد اما هنوز مشکل تأمین هزینه اتوبوس ها از سوی بخش خصوصی وجود دارد.
وی افزود: این عدم تأمین اتوبوس ها از سوی وزارت کشور تنها مربوط به تهران نیست و دیگر شهرها نیز درگیر آن هستند. به ما ۱۶۷ اتوبوس تحویل دادند و به دیگر شهرها یک یا دو اتوبوس.