کودکان مناطق کمتر برخوردار امکان تحصیل در دوره پیش دبستانی را ندارند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مناطق کمتر برخوردار کودکان به دلایل مختلفی امکان گذراندن دوره پیشدبستانی را ندارند.
به گزارش ایلنا، رضوان حکیمزاده در مصاحبه با برنامه «تیتر اول» با اشاره به مسئله فقر یادگیری و دلایل آن، گفت: به طور کلی عملکرد تحصیلی دانشآموزان متأثر از عوامل تأثیرگذار درونمدرسهای و برونمدرسهای است که این عوامل میتوانند در پیشرفت تحصیلی دانشآموز اثر مثبت بگذارند و یا اثرگذاری منفی داشته باشند.
دوره پیشدبستانی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است
وی گذراندن دوره پیشدبستانی را یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان توصیف کرد و افزود: گذراندن این دوره سبب آمادگی مناسب دانشآموز برای ورود به مدرسه و نظام آموزشی رسمی کشور میشود. در واقع این دوره پیشنیاز موفقیت دانشآموز در مسیر تحصیلی است.
پوشش صددرصدی دوره پیشدبستانی از مصادیق عدالت آموزشی است
حکیمزاده با اشاره به ضرورت نهادینه شدن عدالت آموزشی در کشور، پوشش صددرصدی دوره پیشدبستانی را یکی از مصادیق آن دانست و ادامه داد: در مناطق کمتربرخوردار که کودکان به دلایل مختلفی امکان گذراندن دوره پیشدبستانی را ندارند و مهارتهای لازم زبانی، شناختی، عاطفی و اجتماعی را کسب نمیکنند، احتمال موفقیت تحصیلی کاهش جدی مییابد؛ زیرا کودک از آمادگی لازم برای ورود به مدرسه برخوردار نیست.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: علیرغم اینکه اقدامات جدی برای پوشش حداکثری دوره پیشدبستانی در سراسر کشور صورت گرفته بود و حتی نرخ پوشش به بالای ۷۲ درصد نیز رسیده بود، در سالهای اخیر شاهد افت جدی این شاخص به ویژه در مناطق کمتر برخوردار بودیم. موضوعی که قطعاً میتواند در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی داشته باشد.
نقش تراکم استاندارد کلاس در بهبود آموزش مهارتهای سواد پایه
حکیمزاده تراکم استاندارد را یکی دیگر از شاخصهای عدالت آموزشی دانست و تصریح کرد: قطعاً در کلاسهایی با تراکم بالا فرصت یادگیری مناسب برای دانشآموزان فراهم نیست و معلم نیز زمان کافی برای تعلیم و تربیت در اختیار ندارد؛ موضوعی که با عدالت آموزشی در تضاد است.
محیط یادگیری مثبت وابسته به حضور معلم باانگیزه و آموزش دیده است
وی حضور معلمان باتجربه و متخصص را یکی دیگر از عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان قلمداد کرد و گفت: ایجاد محیط یادگیری مثبت برای کسب مهارتهای سواد پایه توسط دانشآموزان در وهله اول وابسته به حضور معلمان آموزشدیده و با انگیزهای است که از دانش و تخصص و مهارت کافی برخوردار باشند و بتوانند محیط یادگیری غنی ایجاد کنند. تنها چنین معلمی میتواند ارتباط مؤثر با دانشآموزان برقرار کند و با بازخوردهای مناسب زمینه را برای پیشرفت تحصیلی آنها و فراگرفتن مهارتهای سواد پایه ایجاد کند.
لزوم افزایش نرخ پوشش دوره پیشدبستانی به ویژه در مناطق کمتربرخوردار
حکیمزاده خاطرنشان کرد: در دوره قبل مسئولیت بنده که دفتر پیشدبستانی ذیل معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش فعال بود، با برنامهریزی دقیق و علمی و حرکت هدفمند و همچنین مأموریتهای دولت نرخ پوشش دوره پیشدبستانی به حدی افزایش پیدا کرد که حتی در مناطق کمتر برخوردار این شاخص از میانگین شهرهای بزرگ بالاتر بود؛ اما متأسفانه در چند سال اخیر سیاست گذاری به نحوی بوده که جمعیت حداکثری کودکان به طور خاص در مناطق کمتر برخوردار و لازمالتوجه امکان گذراندن دوره پیشدبستانی را ندارند؛ این موضوع قطعاً در مسیر تحصیلی آنان آثار منفی خواهد داشت.