در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
برنامه ویژه آموزش و پرورش برای دانش آموزانِ کنکوری عشایر
سرپرست اداره کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر وزارت آموزشوپرورش گفت: درحال برنامه ریزی ویژه برای تقویت بنیه علمی دانشآموزان عشایر هستیم.
"امیر مهردادی" سرپرست اداره کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درخصوص اردوی سراسری دانشآموزان عشایر گفت: این بیستوسومین اردوی کشوری دانش آموزان عشایری است که با مشارکت مردم در مشهد مقدس برگزار شد.این اردو برای ما اهمیت خاصی دارد و ما از برگزاری آن، اهدافی مانند تقویت روحیه تعاون و همکاری، بهبود و گسترش آموزشهای بهداشتی، تقویت هوش معنوی، بحث افزایش مهارت های فردی و اجتماعی و... را دنبال میکردیم.
وی افزود: ما در این اردو به دنبال ایجاد وحدت ملی بین اقوام ایرانی بودیم. اکنون از بین 26 استانی که دانشآموزان عشایری در آن تحصیل میکنند، 24 استان به این اردو دانشآموز فرستادهاند. نتیجه حضور دانشآموزان از اقوام مختلف در این اردو، آشنا شدن آنها با فرهنگ یکدیگر و رسوم مختلف بود. آموزش کار جمعی و خرد جمعی هدف دیگر ما از برگزاری این اردو بود و از همه مهمتر این را میخواستیم که بچهها زندگی کردن در کنار هم را یاد بگیرند.
وی افزود: نکته مهم دیگر این بود که این بچهها همگی زیارتاولی بودند و حضور در حرم امام رضا (ع) برای نخستین بار، برای آنان بسیار مسرتبخش بود.
وی با بیان اینکه امسال اردو را برای دانشآموزان دختر و پسر پایه متوسطه دوم برگزار کردیم، گفت: تلاشمان این است که این اقدام را گسترش دهیم و در سالهای آینده علاوه بر دانشآموزان زیارتاولی دوره متوسطه دوم، محصلان پایههای دیگر نیز را نیز به اردو ببریم.
تقویت بنیه علمی عشایر در دستور کار اداره کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر
مهردادی تصریح کرد: بسیاری از دانشآموزان عشایر بدون اینکه در مدارس خاص شرکت کرده باشند و با تحصیل در همین مدارس عشایری در بهترین رشتههای دانشگاهی از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کنکور قبول شدهاند.به طور مثال دانشآموزان گلستانی، حدود 13 مورد، قبولی در رشته پزشکی داشتند.
مهردادی افزود: با اینحال ما تلاش داریم تا بنیه علمی دانشآموزان عشایر را تقویت کنیم و امسال درحال ریختن چارچوب برنامهای خاص برای آنان هستیم. این برنامه بهویژه برای بچههایی است که در مدارس شبانهروزی تحصیل میکنند و ما به آنها دسترسی داریم، اما عشایر نیمهکوچرو که در مدارس نیمهسیار یا ثابت غیرشبانهروزی هستند نیز میتوانند از این برنامه بهرهمند شوند.
وی توضیح داد: این برنامه بهویژه مناسب کنکوریها است. برنامه داریم تا با کمک برترین استادان کشوری این حوزه، کلاسهای هدایت تحصیلی، برنامهریزی، مطالعه و تستزنی را برای دانشآموزان عشایری برگزار کنیم. خیلی از این استادان، خود مشتاق هستند تا در طول ماه یا هفته کلاسهایی را برای این دانشآموزان بگذارند و عدهای از آنان نیز در راستای جهاد علمی بدون چشمداشت مالی این کار را انجام میدهند.
مهردادی مشکلات مدارس عشایری را برشمرد و گفت: یک مشکل مهم، دسترسی به دانشآموزان است؛ چرا که ممکن است اکثر جادههای مواصلاتی به عشایر خاکی باشند و یا بارندگی به آنها آسیب رسانده باشد. که ما از سازمان عشایری درخواست داریم که این مسیرها را اصلاح و هموار کنند و میدانیم که قطعاً این اتفاق خواهد افتاد. البته برنامه داریم که جلسهای مشترک با سازمان عشایر کشور برگزار کنیم تا این مشکلات در آن مطرح شوند و برای رفع آنها بحث کنیم. مشکل دیگر، مدارس شبانهروزی نیمهکاره هستند که به دنبال آن هستیم تا با برنامهای مشترک با خیرین و یا سازمان نوسازی، مدارسی را که به تکمیل، تعمیر و تجهیز نیاز دارند در اولویت قرار دهیم و مشکلات آنها را رفع کنیم.
وی تصریح کرد: به خیرین سراسر کشور نیازمندیم و از آنها میخواهیم در تعمیر و تجهیز مدارس عشایری و تأمین امکانات و وسایل کمکآموزشی برای آنها به ما کمک کنند، چرا که عشایر ولینعمت و مرزداران صدیق ما هستند.
سرپرست اداره کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که حتی یک دانشآموز بازمانده از تحصیل هم نداشته باشیم و این افتخار ما است که مدرسه عشایری یکنفره و دونفره هم در مناطق دوررس تشکیل شدهاند.
وی تصریح کرد: در جلساتی هم که با رؤسای آموزش عشایری داشتیم گفتیم که نباید حتی یک دانشآموز بازمانده از تحصیل داشته باشیم. از مردم و عشایر نیز استمداد می کنیم که اگر بچههایی هستند که ما از محل استقرار آنها بیاطلاعیم و یا دسترسی به آنها پیدا نکرده ایم به همکاران عشاری ما در استانها اطلاع دهند تا بتوانیم برای آنها هم معلم و هم امکانات تهیه کنیم تا بتوانند به تحصیل بپردازند. این مسئلهای است که نیاز به همکاری عشایر دارد، بهخصوص ساکنان مناطقی که دسترسی به آنها وجود ندارد.