خبرگزاری کار ایران

توزیع شیر تکلیف آموزش و پرورش نیست اما پیگیر آن‌ هستیم

توزیع شیر تکلیف آموزش و پرورش نیست اما پیگیر آن‌ هستیم
کد خبر : ۱۵۵۳۰۹۷

​سخنگوی وزارت آموزش و پرورش امروز چهارشنبه ۱۶ آباندر نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی فرهادی در مورد مشکل کمبود کتاب اعلام کرد: چنانچه دانش‌آموزی به موقع و در وقت مقرر اقدام کند قطعاً مشکلی در این خصوص نخواهد داشت. اما گاه زمان سپری شده و دانش‌آموزی به یکباره تغییر رشته می‌دهد. از آنجا که کتاب درسی با یارانه بالا تهیه می‌شود، برای جلوگیری از اتلاف منابع آن را به تعداد دانش‌آموز چاپ می‌کنیم و درصورت این تغییر رشته ناگهانی، کتاب قدری با تأخیر به دست دانش‌آموزان می‌رسد.

وی افزود: به دو روش مراجعه به سامانه و کادر مدرسه می‌توان درخواست تهیه کتاب را ثبت کرد و دانش‌آموزانی که در موعد مقرر اقدام کنند کمتر به مشکل می‌خورند. از این گذشته پی‌دی‌اف تمام کتابها قابل دسترسی است و شکل فیزیکی آن است که ممکن است با چند روزی تاخیر برسد.

فرهادی در خصوص کمبود نیروی سرایدار در مدارس اعلام کرد: تعداد خدمتگزاران مدارس نسبت به دو سال پیش ۳ هزار نفر کمتر شده زیرا تعدادی از آن‌ها بازنشسته شده‌اند و نگاه آموزش و پرورش نیز معطوف به تأمین معلم بوده است. اخیراً هم ۶ هزار نفر از طریق آزمون دولت پذیرفته شده و در مرحله ارزیابی صلاحیت عمومی هستند اما علی‌رغم این جذب نیرو باز هم کمبود خدمت‌گزار داریم. کمبود قطعی ما، ناظر به تعدادی که بازنشسته خواهند شد ۲۵ هزار نفر است زیرا علاوه بر مدارس، اردوگاه‌های دانش‌آموزی و پژوهش‌سراها را نیز باید در نظر گرفت.

وی در خصوص جذب بدون کنکور استعدادهای برتر به دانشگاه فرهنگیان نیز اعلام کرد: آیین‌نامه باید دقیق بررسی شود شفاف باشد و ابهامی نباشد. در حال بررسی هستیم و به محض قطعی شدن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

پیگیر تأمین شیر مدارس هستیم

سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه توزیع شیر نه به‌صورت تکلیفی بلکه به‌صورت توصیه‌ای آورده شده و ما پیگیر آن هستیم. ما اکنون درحال برآورد اعتبار هستیم و حتی سامانه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته‌ایم. تمام این نشان‌دهنده علاقه‌مندی آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت است اما زمینه‌ خوبی برای خیلی از طرح‌های دیگر مانند افزایش کیفیت بهداشت و تغذیه تکمیلی دارد.ما سال گذشته به محض تأمین اعتبار تلاش کردیم در بیشترین ظرفیت ممکن سعی کردیم با شرکت‌های تولیدکننده شیر هماهنگ شویم. امسال هم پیگیر تامین اعتبار آن هستیم و پیگیریم در بودجه سالهای بعد هم آن را تصویب کنیم. توزیع شیر جزء وظایف ذاتی ما نیست اما پیگیر آن هستیم.

وی درباره هنرستان‌ها تصریح کرد: هرقدر در هنرستان‌ها سرمایه‌گذاری کنیم ثمره خود را در اشتغال نشان خواهد داد. در حوزه تشکیل خانواده نیز می‌توان روی هنرستان‌ها سرمایه‌گذاری کرد زیرا فارغ‌التحصیلان هنرستان بیکار نمی‌مانند.

فرهادی در خصوص مشکلات رفت‌وآمد دانش‌آموزان استثنایی توضیح داد:‌ هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی امسال نسبت به سال گذشته جهش تقریباً دوبرابری داشت و گزارشی هم که از آموزش و پرورش استثنایی گرفتیم نشان‌دهنده این بود که وضع نسبت به سال گذشته درخصوص تأمین منابع بسیار بهتر شده است.‌ البته در نقاط دوردست ممکن است مسئله‌ای وجود داشته باشد.

آمار ثبت‌نام در مدارس ابتدایی از ۹۹ درصد رد شد

فرهادی درمورد آمار محرومیت از تحصیل توضیح داد: ما در نظام تعلیم و تربیت موظف هستیم که امکان حضور و ادامه تحصیل فرد را در آموزش و پرورش فراهم کنیم. ما سعی کرده‌ایم در دورترین نقاط نیز مدرسه داشته باشیم و می‌توان به‌طور قطعی ادعا کرد در نقطه صفر مرزی تا پایتخت پرچم مدرسه برافراشته است و این مجاهدت معلمان مدرسه را نشان می‌دهد. مجموعه حکمرانی کشور و نظام نیز در این زمینه از ما پشتیبانی کرده و مبالغ قابل توجهی را در اختیار ما قرار داده‌اند. اما ممکن است مسائلی جلوی حضور به‌موقع و موثر دانش‌آموزان را بگیرند. ما در آموزش و پرورش تلاش خود را در ایجاد زمینه پیشرفت و بسط امکان آموزشی انجام می‌دهیم. این‌گونه نیست که دانش‌آموزی به واسطه نبود مدرسه ثبت‌نام نکرده باشد. ما حقوق معلمان کلاس‌هایی با یک دانش‌آموز را نیز مطابق دیگر معلمان پرداخت می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: آمار ما وابسته به موالید است و برخی مهاجرت می‌کنند و در نتیجه، در مناطقی ثبت‌نام بیش از صددرصد است و در مناطقی عده‌ای لازم‌التعلیم هستند اما ثبت‌نام نکرده‌اند. امسال ثبت‌نام ما در دوره ابتدایی عدد ۹۹ درصد را رد کرده است. گاه بعضی از دانش‌آموزان در اواسط متوسطه دوم جذب کسب‌وکار می‌شوند. این به معنای منع از تحصیل نیست بلکه به‌خاطر جذابیت‌های شغلی و یا ادامه دادن شغل خانواده است.

تلاش می‌کنیم افرادی که توان معلمی ندارند وارد آموزش و پرورش نشوند

فرهادی سوالی را مبنی بر رفتار نامناسب کادر مدارس با دانش‌آموزان و نظارت آموزش و پرورش بر آن‌ها اینگونه پاسخ داد: ما ۱۲۲ هزار مدرسه بلکه بیشتر داریم و اگر در جایی نوع تعامل با دانش‌آموز منطبق بر آنچه مورد نظر آموزش و پرورش است نبود نباید آن را به تمام مدارس تعمیم داد؛ هرچند که یک مورد نیز زیاد است. تمام تلاش آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزی جذب شود. گاهی نیز ممکن است در انتقال اخبار تحریفی صورت بگیرد. ولی نگاه آموزش و پرورش به این مسائل این است که به هیچ وجه نباید دانش‌آموز از مدارس فاصله بگیرد. حتی اگر دانش‌آموز مسائلی دارد که ریشه آن در خارج از مدرسه است باید به او کمک کرد. 

اگر دقت کرده باشید ما در ورودی آموزش و پرورش بسیار دقت می‌شود و ورودی دانشگاه فرهنگیان و رجایی را حتی حین تحصیل مورد مداقه قرار می‌دهیم که اگر کسی توان معلمی ندارد وارد این حوزه نشود. ما تلاش خود را بر رصد ورود افراد به آموزش و پرورش می‌گذاریم اما اگر موردی بروز کند حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد. ما این مسائل را رصد می‌کنیم و آنجا که لازم باشد تذکر می‌دهیم. 

وی ادامه داد: کد ۱۹ ناظر به صلاحیت‌های عمومی در گزینش است و اگر -خدای ناکرده- دقت نکنیم شاهد بروز مواردی مانند آنچه گفته شد هستیم. البته هم وزیر محترم به بازنگری افراد مشمول کد ۱۹ تاکید کرده‌اند و هم قانون دست را باز گذاشته است.

سخنگوی آموزش و پرورش درمورد دریافت وجه از داوطلبان ۳ برابر ظرفیت آزمون کیفیت‌بخشی و عدم استرداد وجه مذکور به مردودی‌ها اعلام کرد: همه آزمون‌ها در کشور ناظر به بخشنامه دولت است. هزینه‌های دریافتی در آزمون‌ها اعم از کتبی و مصاحبه پاسخگوی کل هزینه‌ای که آموزش و پرورش می‌کند نخواهد بود. بعضاً ۸ مصاحبه‌کننده علاوه بر مسائل پزشکی با هر داوطلب قریب به چهل دقیقه صحبت می‌کنند. در آزمون کیفیت‌بخشی صلاحیت عمومی سختگیرانه‌تر بررسی می‌شود تا شائبه‌ای باقی نماند.

مطلوب ما این است که حداکثر جذب نیرو را از طریق دانشگاه داشته باشیم

فرهادی درخصوص کدهای مندرجه در کارنامه داوطلبان توضیح داد: هنگامی که کسی مشمول کد ۱۹ می‌شود برای او تا زمان بررسی کامل جایی در نظر گرفته می‌شود. کد ۶ نیز مربوط مصاحبه علمی بوده، مصاحبه انجام شده و نمره افراد مشخص شده است. بعضی از افراد می‌گویند که نتیجه آن‌ها بهتر از این بوده که این نظر داوطلب است. سامانه این‌ نتایج را تحلیل کرده و بیرون داده و همه اینها با نظارت سازمان اداری و استخدامی صورت گرفته است. آمار شرکت‌کننده زیاد و آمار پذیرش بسیار کم بوده است.

سال آینده دو نوع جذب خواهیم داشت؛ از طریق دانشگاه و از طریق ماده ۲۸. (آزمون استخدامی) 

وی ادامه داد: برای تعیین تعداد نیرویی که نیاز داریم بر اساس اطلاعات دقیقی که سامانه‌ها فراهم می‌کنند به عددی می‌رسیم. برای پایه‌ها و مدارس مختلف این تعداد تحلیل می‌شوند و جلسات کارشناسی برگزار می‌شود که بعضاً ۶ روز طول می‌کشند و در آن‌ها تعیین می‌شود که هر منطقه چه تعداد سهمیه نیاز دارد. مطلوب ما این است که حداقل جذب از ماده ۲۸ و حداکثر جذب از دانشگاه فرهنگیان باشد زیرا کیفیت از طریق دانشگاه فرهنگیان اطمینان بخشی بیشتری دارد.

وی در پایان درمورد قانون رتبه‌بندی اعلام کرد: ما تمام کسورات قانونی بازنشستگی را پرداخت کرده‌ایم و هیچ‌گونه بدهی ناظر به قانون رتبه‌بندی  بازنشستگان  نداریم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز