خبرگزاری کار ایران

حفاظت از جان مردم با ایجاد بسترهای ایمن

حفاظت از جان مردم با ایجاد بسترهای ایمن
کد خبر : ۱۵۴۸۸۶۳

جانشین شهردار تهران در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پیامی، فرارسیدن « هفته پدافند غیرعامل » را به نیروهای خدوم و فداکار این عرصه تبریک گفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پیام علی نصیری آمده است:  حفاظت از زیرساخت‌های شهری و نگهداشت اصولی آنها امروز در جهان به یکی از علوم پیشرو بدل شده است که متخصصانی از حوزه‌های مختلف از جمله علوم امنیتی و فنی و مهندسی و علوم انسانی و مدیریتی را با محوریت مفاهیمی چون پایداری و تاب‌آوری زیرساخت‌ها در برابر تکانه‌های مختلف اعم از طبیعی و انسان‌ساخت گردهم آورده است؛ مقوله‌ای که در کشور ما در «پدافند غیر عامل» مورد بحث قرار می‌گیرد.

این پیام می‌افزاید: پدافند غیرعامل در یک جامعه شهری عبارت است از کاهش آسیب‌پذیری و افزایش امنیت و ایجاد قابلیت انعطاف‌پذیری در وضعیت‌های مختلف و عکس‌العمل‌های به موقع به منظور حفظ اماکن موجود و حفاظت موثر از جان ساکنان یک شهر در مقابل  تهدیدات و مخاطرات انسان‌ساخت عمدی. در حال حاضر موضوع پدافند غیرعامل در شهر تهران بر سه محور اساسی تمرکز دارد:

    حفاظت از جان مردم با ایجاد بسترهای ایمن برای زندگی روزمره شهروندان

    حفاظت از زیرساخت‌ها با تقویت زیرساخت‌های حیاتی شهر در برابر تهدیدات مختلف

  هدایت جوامع محلی در بحران با آموزش و توانمندسازی شهروندان برای واکنش بموقع در شرایط بحرانی

در ادامه این آمده است: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، به عنوان دبیرخانه کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران، با هدف افزایش هماهنگی و هم‌افزایی در مدیریت ریسک و تاب‌آوری شهری، اقدامات متعددی را در دستور کار قرار داده است. این اقدامات به طور کلی شامل تدوین طرح‌‌های مطالعاتی به منظور شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و مدیریت تهدیدات موجود در زیرساخت‌های شهر تهران، (از جمله تهیه برنامه 10ساله مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی پایتخت و نیز مطالعات امکان‌سنجی حذف و جایگزینی گاز از بافت شهری)، ایمن‌سازی ایستگاه‌ها و خطوط مترو و فضاهای زیرسطحی و برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد به منظور ارتقای دانش کارکنان شهرداری و شهروندان برای واکنش سریع در زمان بحران‌ها و تامین تجهیزات لازم و در نهایت انجام تمرین های مباحثه‌ای و عملیاتی متعدد(از جمله اسکان اضطراری در بوستان ولایت، تخلیه اضطراری ناشی از نشت مواد خطرناک در مترو، پشه آئدس و ... ) می‌باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه این پیام افزود: این سازمان  ضمن تبریک فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل، مراتب سپاسگزاری خود را از تلاش‌های نیروهای خدوم و فداکار این عرصه اعلام می‌دارد و از خداوند متعال برای ایشان آرزوی بهروزی و توفیق روز افزون داریم. امید آنکه در سایه الطاف خداوند منان و ظلّ توجهات حضرت ولی عصر (عج) و تحت رهبری حکیمانه مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) این سازمان به همراه همه دستگاه‌های مسئول موفق به برداشتن گام‌هایی موثر در جهت ارتقای تاب‌آوری کالبدی و روانی جامعه و آرامش‌بخشی به شهروندان شریف پایتخت و حفظ و توسعه دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز