خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اعلام داروهای کمیاب بیماران هموفیلی/ تامین پایدار داروی فاکتور ۹ در هاله ای از ابهام قرار دارد

اعلام داروهای کمیاب بیماران هموفیلی/ تامین پایدار داروی فاکتور ۹ در هاله ای از ابهام قرار دارد
کد خبر : ۱۵۴۶۶۲۷

رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران با تاکید بر اهمیت دسترسی بیماران به داروی نوین هموفیلی اعلام کرد که تامین پایدار داروی فاکتور ۹ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

«امین افشار» رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اهمیت داروی امی‌سیزوماب برای بیماران هموفیلی گفت: داروی امی‌سیزوماب جزو دارو‌های نوینی است که برای بیماران با کمبود فاکتور هشت با فرم شدید بیماری استفاده می‌شود. این دارو با مکانیسم عملی که دارد، هزینه‌های بیماران را به شدت کاهش می‌دهد. حتی مطالعاتی که صندوق صعب العلاج نیز در این زمینه انجام داده است، نشان می‌دهد که این دارو به شدت باعث کاهش هزینه بیماران می‌شود. 

وی ادامه داد: این دارو علاوه بر کاهش هزینه‌های بیمار، موجب بهبود کیفیت و سبک زندگی او نیز می‌شود. از طرفی این دارو باعث جلوگیری از خون ریزی‌های بیمار هم می‌شود.وقتی بیمار هموفیلی خونریزی نداشته باشد، مسلما درد کمتری تجربه می‌کند و می‌تواند مانند یک فرد عادی فعالیت‌های اجتماعی داشته باشد. این دارو برای کودکان هموفیلی اهمیت ویژه دارد، چرا که مدرسه می‌روند و باعث می‌شود از مدرسه جا نمانند. 

افشار با اشاره به مبلغ فرانشیز داروی امی‌سیزوماب گفت: صندوق صعب العلاج ۹۹.۵ درصد هزینه این دارو را پوشش داده است اما سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه، بیمه‌های پایه را ملزم به همکاری نکردند. این نیم درصد فرانشیز برای بیمار هموفیلی هزینه گرانی محسوب می‌شود و بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان بسته به وضع بیمار، ماهانه برای او تمام می‌شود. از آنجا که علیرغم این که این دارو در داروخانه‌های چند استان توزیع شده است، اما چون بسیاری از بیماران توان پرداخت این فرانشیز را ندارند، باعث شده که این دارو در داروخانه‌ها بماند. 

او افزود: از آنجا که بیمار با مصرف داروی امی‌سیزوماب، سهم مصرف فایبا و فاکتور ۷ او به صفر می‌رسد، درخواست ما از شوارای عالی بیمه و سازمان غذا و دارو این است که بیمه‌های دیگر را ملزم کنند تا از محل کاهش مصرف داروهایی که این بیماران استفاده می‌کردند، مانند فاکتور ۷ و فایبا، پوشش صد درصدی روی داروی جدید امی‌سیزوماب اعمال کنند. 

رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران با اشاره به وجود زیرساخت تولید داروهای نوین هموفیلی در کشور گفت: بسیاری از داروهای نوین درمان هموفیل که در دنیا تولید می‌شوند، در کشور ما نیز زیر ساخت تولید آن‌ها وجود دارد و می‌توان مشابه آن‌ها را تولید کرد. به طور مثال، همین داروی امی‌سیزوماب که در حال حاضر نمونه اصلی آن وارد کشور شده است، توسط یک شرکت داخلی در مرحله مطالعه بالینی قرار دارد. اگر مطالعات بالینی آن انجام شود می‌تواند وارد بازار شود و طیفی از بیماران را پوشش دهد. 

افشار درباره وضعیت تامین داروی فاکتور ۹ در کشور توضیح داد: فاکتور ۹ فقط به اندازه نیاز یک ماه بیماران تامین شده است، اما پایداری این وضعیت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. معمولا یک فشار رسانه‌ای که وارد می‌شود، به اندازه مدت محدود کمبود‌های دارویی را جبران می‌کنند و فکر کلی برای آن نشده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه درباره کمبود فاکتور ۹ مشخص شد که مربوط به‌ عدم برنامه ریزی و سوء مدیریت سازمان غذا و دارو بوده است، چرا که اولا کمتر از نیاز واقعی کشور سفارش داده بودند و دوم بحث مربوط به قانون پدافند غیر عامل و ذخیره شش ماهه را رعایت نکرده بودند. سوم اینکه شرکتی که قرار بود فاکتور ۹ را وارد کند، مقداری تاخیر کرده بود که سازمان غذا و دارو می‌توانست با آن‌ها برخورد کند، اما عکس العملی نسبت به آن شرکت در طی شش ماه گذشته انجام نداده است. 

رئیس هیئت مدیره کانون هموفیلی ایران کمبود‌های دارویی برای بیماری هموفیلی را چنین عنوان کرد: در حال حاضر در زمینه فاکتور هشت پلاسمایی همچنان دچار کمبود هستیم، فاکتور نه پلاسمایی نیز مقدار آن کم است. از طرف دیگر داروی هیومیت در بازار وجود دارد، اما اختلاف قیمت دارد و این اختلاف قیمت در سیستم بیمه ثبت نشده است. در نتیجه همین اختلاف قیمت باعث شده که دارو به دست بیمار نرسد. همچنین در زمینه داروی فیبرینوژن مشکل اساسی داریم. 

او تاکید کرد: تامین برخی از دارو‌ها مانند فیبرینوژن، هیومیت و فاکتور ۱۳ نیاز به ارز EIH دارد. اما دارویی مانند فاکتور نه و فاکتور هشت ارز EIH نمی‌خواهد و کمبود آن‌ها به دلیل مشکلات ارزی نیست. بعضا سوء مدیریت در زمینه تامین این داروها، تحت عنوان مشکلات ارزی و تحریم‌ها عنوان می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز