خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

اجرای نظام ارجاع در کشور بدون فراهم شدن پرونده الکترونیک سلامت امکان پذیر نیست

اجرای نظام ارجاع در کشور بدون فراهم شدن پرونده الکترونیک سلامت امکان پذیر نیست
کد خبر : ۱۵۴۶۳۴۳

وزیر بهداشت در سی امین آیین نکوداشت روز بیمه سلامت با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت بار عمده ای از نظام سلامت را بر عهده دارد، گفت: پوشش رایگان بیمه برای 5 دهک اول درآمدی باعث افتخار کشور است اما باید عمق بیمه با تقویت پیشگیری و آموزش، بیشتر شود و سواد سلامت ارتقا یابد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا ظفرقندی در این مراسم که امروز (سه شنبه) یکم آبان در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: بار بزرگی از بهداشت و درمان کشور بر عهده بیمه است بنابراین گرامیداشت این روز و تجلیل از فعالان بیمه که موجب ارتقای خدمات شده اند، وظیفه هر کسی است که دغدغه سلامت مردم را دارد.

وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) می فرماید کسی که دو روزش مساوی باشد، ضرر کرده است. در این مراسم باید برای خدمت رسانی بهتر، عمیق تر و توسعه بیمه بحث کنیم. همه می دانند که کشور در حوزه تامین منابع مالی مشکلاتی دارد و این مشکلات باعث کاهش سهم سلامت در GDP و رسیدن آن به 4 درصد رسیده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در قانون برنامه پیش بینی شده که سهم سلامت از GDP باید همتراز کشورهای منطقه باشد، گفت: در سنوات قبل سهم سلامت از GDP تا 8 درصد هم بوده بنابراین باید به الزامات قانون و افزایش سهم سلامت به حدود 7 تا 8 درصد دست پیدا کنیم.

 ظفرقندی چگونگی استفاده از منابع مالی پایدار در حوزه سلامت را مهم دانست و گفت: باید به صورت بهینه از منابع استفاده کنیم تا شاهد هدررفت منابع نباشیم. در دنیا بیمه ها وظیفه آموزش و پیشگیری را بر عهده دارند در حالیکه همه تصور می کنند وظیفه بیمه ها، صرفا مربوط به درمان است.

وی ادامه داد: اگر در حوزه سرطان با ارائه آموزش و تقویت خوداظهاری و خودمراقبتی اقدام کنیم، می توان تا 70 درصد در مراحل اول و دوم، مبتلایان را شناسایی کرد در صورتی که اگر افراد مستعد بیماری رها شوند و آموزش و پیشگیری تقویت نشود، 70 درصد مبتلایان در مراحل سوم و چهارم شناسایی شده و مراجعه می کنند. در مراحل سوم و چهارم بیماری، هزینه ها 10 برابر بیشتر از مراحل اول و دوم است و در نهایت، درمان های معمول و پیشرفته مانند رادیوتراپی، شیمی درمانی و ایمونوتراپی اثربخش نیست و بیمار هم جان خود را از دست می دهد و هزینه های تحمیل شده به بیمه ها نیز 10 برابر بیشتر می شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت آموزش، پیشگیری و فرهنگسازی در حوزه سلامت، یادآور شد: یکی از بیشترین مشکلاتی که در کشور داریم، مرگ و میر در سوانح جاده ای است؛ بگونه ای که سال گذشته 20 هزار نفر در این حوادث جان باختند که هزینه های مالی، جانی، روانی و معنوی زیادی به همراه دارد در حالیکه بخش عمده ای از این سوانح و عوارض آن علاوه بر بهبود کیفیت راه ها و خودروها، با فرهنگسازی و آموزش، قابل پیشگیری است.

ظفرقندی از روش های پیشگیری و سبک زندگی سالم به عنوان عواملی برای استفاده بهینه از منابع یاد کرد و گفت: اگر بیمه ها برای زندگی سالم، کاهش مصرف سیگار و تشویق به ورزش هزینه کنند، سرمایه گذاری و پیشگیری از هدر رفت منابع مالی کرده اند.

وی یادآور شد: چاره ای نداریم که در یک ساختار معین و با اولویت اقشار کمتربرخوردار و مناطق محروم و حاشیه ای، حرکت کنیم. کشورهایی که سهم سلامت از GDP آنها بالاست اگر ساختار مشخصی برای ارائه خدمات نداشته باشند، به موفقیت نمی رسند. مسیر خدمت رسانی برای ما در برنامه، براساس قانون و سیاست های ابلاغی این است که باید نظام شبکه را گسترش داده و عمیق و تقویت کرده و در این نظام شبکه ای، خدمات پیشگیرانه را ارائه و از مسیر پزشکی خانواده به سمت نظام ارجاع، حرکت کنیم.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت با اشاره به الزامات نظام ارجاع، گفت: اجرای نظام ارجاع در کشور بدون فراهم شدن پرونده الکترونیک سلامت و با روش های سنتی، امکان پذیر نیست.

خوشبختانه سازمان بیمه سلامت در زمینه نسخ الکترونیک از سه چهار سال پیش، پیشگام بوده و پیشرفت های بسیار خوبی داشته است اما این گام باید با تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، ثبت خدمات در پرونده و ارسال بازخورد به پزشک خانواده همراه باشد.

ظفرقندی اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع را موجب بهره وری منابع دانست و گفت: در هیچ کشور پیشرفته ای یک فرد نمی تواند در طول دو هفته، دوبار خدماتی مانند تصویربرداری MRI را دریافت کند و حتی افراد چندماه برای دریافت این خدمات، در انتظار می مانند بنابراین باید ساختار ارائه خدمات، مشخص و بر اساس قانون و برنامه که همان پزشک خانواده و نظام ارجاع است، باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز