خبرگزاری کار ایران

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی:

هزینه‌های بهداشت و درمان در جوامع درگیرِ ناامنی غذایی شدید ۷۶ درصد بیشتر است

هزینه‌های بهداشت و درمان در جوامع درگیرِ ناامنی غذایی شدید ۷۶ درصد بیشتر است
کد خبر : ۱۵۴۳۱۶۰

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در همایش ملی امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل، پیشران‌های ناامنی غذایی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،، همایش ملی امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل صبح امروز، ۲۴ مهر ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد. محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت با اشاره به اهمیت تأمین امنیت غذایی عنوان کرد: در بند ۶ سیاست‌های کلی سلامت، بند ۶ سیاست‌های کلی جمعیت و بند ۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر اهمیت این موضوع تأکید شده است.

وی امنیت غذایی را چنین عنوان کرد: امنیت غذایی یعنی دسترسی اقتصادی و فیزیکی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی، سالم و مقوی با مطلوبیت اجتماعی و فرهنگی و بهره‌مندی تمام سلول‌های بدن از مواد مغذی و کافی برای دستیابی به زندگی سالم و فعال است.

محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اظهار کرد: برای تأمین پایدار غذای سالم و اقتدار غذایی، ارتقا سلامت جامعه و افزایش‌امید به زندگی ارکانی که می‌تواند به این سه بعد کمک کند شامل فراهمی غذا از نظر تولید و تأمین کافی غذا، دسترسی فیزیکی و اقتصادی غذا و تأمین سلامت بهره‌مندی سلولی از مواد مغذی است.

مطلق با اشاره به افزایش‌امید به زندگی در کشور گفت: میزان‌امید به زندگی در اوایل انقلاب اسلامی میان زنان ۵۴ سال و میان مردان ۵۶ سال بود. درحالی که در حال حاضر امید به زندگی میان آقایان به ۷۵ سال و میان زنان به ۷۸ سال رسیده است.

وی چند عامل را به عنوان پیشران‌های ناامنی غذایی بیان کرد: «شوک‌های اقتصادی، نوسانات و افزایش قیمت غذا در جهان و کاهش دسترسی به غذا»، «بحران‌های آب و هوایی»، «تحریم‌ها و کاهش واردات انرژی، نهاده‌ها و محصولات کشاورزی»، «ضایعات و تلفات در کل زنجیره غذا» و «ناسالم بودن غذا» را از جمله عوامل مؤثر در ایجاد ناامنی غذایی است.

مطلق همچنین پیشران‌های ناامنی غذایی از منظر پدافند غیر عامل را این گونه مطرح کرد: آلودگی‌های عمدی مربوط به زنجیره تأمین غذا می‌تواند پیامد‌های ژئوپولیتیک و اقتصادی ویرانگری داشته باشد. همچنین برخی عوامل بیولوژیک باکتریایی به عنوان سلاح‌های بالقوه تروریستی می‌توانند تعمداًی برا آلوده کردن زنجیره تأمین غذای یک کشور مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اشاره به ضرورت تدوین سند ملی امنیت غذا و تغذیه گفت: مطالعات نشان داده است که هزینه‌های بهداشت و درمان در جوامع مواجهه با نا امنی غذایی خفیف ۱۹٪، ناامنی غذایی متوسط ۳۲٪ و ناامنی غذایی شدید ۷۶٪ بیشتر است.

در ادامه همایش نادر توکلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت غذا و امنیت غذا گفت: این موضوع به حدی اهمیت دارد که در کشور یک شورای عالی امنیت غذایی داریم که کار بین بخشی است و می‌تواند به جلوگیری از مخاطراتی که در این زمینه اتفاق می‌افتد کمک کند.

 وی افزود: پدافند غیر عامل نیز یک موضوع بین بخشی است و عملاً هر اقدامی در زمینه زیرساخت، توسعه، منابع انسانی و یا فرآیند‌ها اتفاق می‌افتد از بحث‌های مهم آن این است که پیوست پدافندی داشته باشد. پیوست پدافندی به این مفهوم است که ملاحظات و نکاتی که سند پدافند غیر عامل کشور دارد در همه حوزه‌ها بخصوص در حوزه سلامت لحاظ شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز