خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

مراکز جدید دانشگاه علمی کاربردی به شرط اشتغال، دانشجو می‌پذیرند

مراکز جدید دانشگاه علمی کاربردی به شرط اشتغال، دانشجو می‌پذیرند
کد خبر : ۱۵۴۰۷۷۲

رییس دانشگاه علمی کاربردی از مهارت آموزی ۵۰ هزار دانش آموخته دانشگاهی در طرح آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین بلندی در نشستی که به مناسبت سی‌وسومین سالگرد تأسیس دانشگاه علمی‌کاربردی برگزار شد، استفاده از سرمایه خصوصی و بهره‌بردن از محل کار را دو مزیت این دانشگاه اعلام کرد و به معرفی طرح‌های ویژه این مجموعه پرداخت.

وی وجه تمایز دانشگاه علمی‌کاربردی را از سایر مراکز، پراکندگی مراکز متناسب با جهت‌گیری اشتغال منطقه‌ای، حداقل اتکا به بخش دولتی و تأمین حداکثر امکانات از بخش خصوصی، توجه به جنبه‌های تخصصی در تدوین رشته‌های درسی به‌جای اکتفا به مباحث تئوری، انتقال مسائل مبتلابه رشته از طریق خبرگان شغلی و استفاده از محل کار برای تأمین نیاز به محل آموزش عملی برشمرد.

در ادامه جلسه، بلندی به تطبیق‌پذیری برنامه‌های دانشگاه علمی کاربردی با برنامه هفتم توسعه و برنامه‌هایی که وزیر علوم به مجلس ارائه داده‌اند به معرفی طرح‌های این دانشگاه در زمینه اشتغال‌زایی پرداخت.

طرح آباد، برنامه‌ای برای مهارت آموزی به فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها

بلندی به طرح آباد اشاره کرد و گفت: طبق این طرح -که آن را در هیئت وزیران به تصویب رسانده‌ایم- در برنامه‌ای کوتاه به مدت ۲ الی ۳ ماه به دانش‌آموختگان بیکار سایر دانشگاه‌ها، در محل کار، مهارت‌آموزی ارائه می‌شود. پس از پایان دوره آزمونی برای سنجش صلاحیت انجام می‌شود و به پذیرفته‌شدگان، گواهی صلاحیت حرفه‌ای اعطا می‌گردد. در نهایت این افراد به بازار کار روانه می‌شوند. این طرح در نظر دارد تا حداقل ۵۰ هزار نفر را آموزش دهد که این روند برای ده درصد از این تعداد از زمان شروع طرح (ماه خرداد) آغاز شده است.

مراکز جدید دانشگاه‌ علمی کاربردی، به شرط اشتغال دانشجو می‌پذیرند

بلندی تصریح کرد: محور بعدی طرح وزیر علوم، توسعه آموزش‌های مهارتی است که در راستای آن، دانشگاه علمی کاربردی اشتیاق دانشجویان را برای ورود به این مراکز افرایش می‌دهد که افزایش بیست الی سی درصدی این اشتیاق گواه موفقیت ما است. ما ۲۷ مرکز علمی کاربردی جدید افتتاح کرده‌ایم و پانصد هزار نفر به این مراکز وارد شده‌اند. مراکز جدید دانشجو را به شرط اشتغال می‌پذیرند و برنامه داریم تا این ویژگی را به مراکز قدیمی نیز تسری دهیم.

 ارتباط منسجم‌تر با نیاز ملی، محور دیگر طرح وزیر است که ما برنامه‌ای برای محقق کردن آن داریم. در برنامه ما افراد شاغل در بخش اجرایی باید مهارت خود را به‌روز کنند که ما در دوره‌های خود برای این افراد امکان ارتقاء مهارت را فراهم می‌کنیم. در این راستا، سامانه خاص در اختیار ما گذاشته شده که در آن هر صنعت نیاز خود را اعلام می‌کند و ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن این نیاز را مرتفع می‌کنیم. امنیت داده‌ها مبحث دیگری است که وزیر در طرح خود به آن اشاره کرده‌اند. در حوزه آی‌تی اکنون خلأهای زیادی موجود است که برای رفع آن‌ها ۴۲ برنامه تدوین کرده‌ایم. در این حوزه با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت می‌توان با یک لپ‌تاپ ایجاد اشتغال کرد. برنامه هفتم آموزش سالی صد هزار نفر را طی پنج سال مد نظر قرار داده که ما عملیاتی کردن پنجاه درصد این تعداد را به عهده گرفته‌ایم.

طرح مهارت‌آموزی به زنان خانه‌دار، معلولان و سربازان

در راستای «مسئولیت اجتماعی مسئله محور» که مسائل دیگر مورد اشاره وزیر علوم در طرح پیشنهادی خود به مجلس است ما طرحی برای مهارت‌آموزی به زنان خانه‌دار، سربازان و معلولان داشتیم که متأسفانه به نتیجه نرسید. اما اشاره وزیر موجب شد تا آن را به‌روزرسانی کنیم.

بلندی ایجاد مراکز عالی اشتغال را برنامه پیش روی دانشگاه دانست و در توضیح و معرفی آن گفت: از شورای مرکزی مجوز گرفتیم تا مراکز عالی اشتغال را در کنار مراکز علمی‌کاربردی ایجاد کنیم. افراد ضمن سه سال تحصیل در هنرستان با مسائلی آشنا می‌شوند، سپس سه سال بعدی را در مدارس عالی اشتغال به‌طور کارآمد آموزش می‌بینند.

وی در ادامه اعلام کرد: اشتغال ما با وزارت کار متفاوت است. آمار وزارت کار می‌گوید ۹۳ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مشغول به کار هستند و آمار ما ۷۳ درصد را نشان می‌دهد زیرا ما دو سال پایداری در محل کار را نیز در نظر گرفته‌ایم. وی سه سال تجربه عملی را شرط استخدام مدرسان این دانشگاه دانست.

بلندی در خصوص شهریه این دانشگاه گفت: شهریه ما نسبت به سایر دانشگاه‌ها بسیار ناچیز است و برای تحصیل تمام‌وقت چیزی در حدود ۴ میلیون تومان دریافت می‌کنیم. ضمن اینکه معتقدیم بازبینی اساسی باید در این حوزه انجام بپذیرد؛ به این صورت که رتبه‌بندی مدرسین نیز باید در دانشگاه انجام شود و مراکزی که از مدرسین بهتر استفاده می‌کنند شهریه بالاتری بگیرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز