خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

جزئیات مصاحبه با پذیرفته‌شدگان در آزمون تایید صلاحیت حرفه‌ای روانشناسی

جزئیات مصاحبه با پذیرفته‌شدگان در آزمون تایید صلاحیت حرفه‌ای روانشناسی
کد خبر : ۱۵۴۰۵۳۰

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درباره مصاحبه با پذیرفته‌شدگان در آزمون تایید صلاحیت حرفه‌ای توضیحاتی را ارائه کرد.

«علی فتحی آشتیانی» رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نتیجه آزمون تایید صلاحیت حرفه‌ای سازمان روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۱۶۹ نفر در دومین آزمون تایید صلاحیت حرفه‌ای ثبت‌نام کرده‌ بودند، گفت: از مجموع ۱۷۱۶۹ نفر ثبت‌نام‌کننده، ۱۵۴۵۶ نفر در آزمون شرکت کردند. از این تعداد نیز ۷ هزار و ۶ نفر موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شدند. ملاک نمره قبولی کسب ۷۰ درصد نمره یک درصد بالای شرکت‌کنندگان بود. یک درصد بالای شرکت‌کنندگان ۱۵۵ نفر بود که میانگین نمره آن یک درصد می‌شود ۸۰ و ما ۷۰ درصد این نمره را ملاک قبولی قرار داده‌ایم که نمره ۵۶ می‌شد. البته باتوجه به شرایط اجرای آزمون یک نمره نیز به داوطلبان ارفاق کردیم و در نهایت نمره قبولی ۵۵ تعیین شد و با توجه به اینکه این نمره برای قبولی در آزمون در نظر گرفته شده بود در نهایت ۷ هزار و ۶ نفر قبول شدند که به عبارت دیگر ۴۵.۳۳ درصد افراد شرکت‌کننده در آزمون موفق به قبولی شدند.

وی درباره مصاحبه افراد قبول شده در آزمون که باعث اعتراض پذیرفته شدگان نیز شده است، گفت: در خصوص مصاحبه، درگاه ملی مجوزها در تاریخ ۲۱ خردادماه سال جاری مصوبه‌ای برای سازمان صادر کرده است که بر اساس آن، افرادی که قصد دارند پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت کنند، باید در آزمون صلاحیت حرفه‌ای شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند. همچنین دریافت برگه تأییدیه سلامت روانی نیز الزامی است. اما لازم به ذکر است که مصوبات هیئت مقررات‌زدایی شش ماه پس از تاریخ تصویب اجرایی می‌شوند و بنابراین این مصوبه از ۲۱ آذرماه سال جاری قابل اجرا خواهد بود.

رییس سازمان نظام رواشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه در این دوره طبق این مصوبه عمل نکرده‌ایم، گفت: براساس مشورت‌های متعددی که در این زمینه داشته‌ایم و با توجه به این شرایط، ما تصمیم گرفتیم که مصاحبه‌ای داشته باشیم. این مصاحبه نسبت به برگه تأییدیه سلامت روانی آسان‌تر و روان‌تر خواهد بود، چرا که دریافت برگه تأییدیه سلامت روانی، نیازمند مراجعه به روانشناس و انجام تست‌های مختلف است که هزینه‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

فتحی آشتیانی تصریح کرد: افرادی که موفق به قبولی شده‌اند، نگرانی نداشته باشند در حقیقت ما با این کار به این افراد کمک می‌کنیم. این مصاحبه مشابه سال گذشته، به صورت عمومی و شخصیتی خواهد بود و بیشتر بر ارزیابی توانایی برقراری ارتباط، شیوایی کلام و تسلط بر محیط متمرکز و شایستگی عمومی و کار با مراجعه کنندگان و آرامش و تسلط فرد بر خود و محیط در موقعیت داشته باشد، خواهد بود. جای نگرانی برای افرادی که در این مصاحبه شرکت می‌کنند وجود ندارد.

وی ادامه داد: این مصاحبه یک مصاحبه عمومی است و مانند دوره قبل درصد قابل توجهی از افراد موفق خواهند شد و این مرحله را پشت سر می‌گذارند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره درباره ارزیابی مشاوران گفت: این مصوبه در آزمون بعدی در صورت‌ عدم تغییر اجرایی خواهد بود یعنی در سومین آزمونی که برگزار می‌کنیم چنانچه مقررات تغییر پیدا نکند ارزیابی صورت خواهد گرفت البته این کار نسبتا سخت خواهد بود. من معتقدم با مکاتباتی که با درگاه ملی مجوزها خواهیم داشت درخواست می کنیم که آیتم برگه تاییدیه سلامت روانی را به مصاحبه تغییر دهند، چراکه مصاحبه خیلی آسان‌تر از دریافت برگه تاییدیه سلامت روانی است. دریافت این برگه هم هزینه بالاتری را به همکاران ما تحمیل خواهد کرد و همچنین ممکن است سخت‌گیری‌هایی وجود داشته باشد.

فتحی آشتیانی خاطرنشان کرد: ما در دوره گذشته با ۸ هزار و ۴۱ نفر در ۲۰ روز در ۳۱ استان کشور با کمک اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مصاحبه کردیم یعنی در یک فاصله زمانی کوتاه کار را انجام دادیم و مطمئنا در این دوره نیز می‌توانیم در فرصت کوتاهی این کار را انجام دهیم و این کار بسیار ساده‌تر از اخذ تاییدیه سلامت روانی است، چراکه آن دشواری خاص خود را دارد و باید به گروه‌های خاص مراجعه کرده و سخت‌گیری‌هایی در این زمینه خواهد شد.

وی درباره هزینه مصاحبه گفت: در سال گذشته هزینه مصاحبه ۵۲۵ هزار تومان بود امسال نیز همین هزینه را در نظر گرفته‌ایم و دریافت می‌کنیم و اضافه نخواهد شد چراکه همت همکاران دانشگاه است و این هزینه نیز برای حق‌الزحمه ناچیزی است که برای همکاری این افراد با ما داده خواهد شد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران تاکید کرد: این مصاحبه بسیار ساده است و پذیرفته‌شدگان هیچ دغدغه‌ای نسبت به آن نباید داشته باشند از لابلای مصاحبه برخی از افرادی که به طور جدی مشکلات روانشناختی ممکن است داشته باشند یا توانایی برقراری ارتباط کلامی نداشته باشند مشخص خواهد شد، چراکه خدمات روانشناختی با همه شاخه‌های علمی و پزشکی و سایر مشاغل متفاوت است کار روانشناسی از یک حساسیت بسیار بالا برخوردار است لذا لازم است به عنوان متولیان سازمان این حساسیت را در نظر بگیریم و به آن توجه کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز