خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تلاش دولت برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی

تلاش دولت برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی
کد خبر : ۱۵۴۰۰۲۴

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره رویکرد توسعه‌ای حمل و نقل پاک و فعال در شهرها توضیحاتی را ارائه کرد.

«مهدی جمالی‌نژاد» رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حذف خودرومحوری و تاکید بر رویکرد انسان محوری در شهرهای کشور گفت: رویکرد انسان محوری بعنوان یکی از مهمترین اصول شهرسازی در حوزه برنامه ریزی ترافیک نیز به خصوص در سالهای اخیر اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده و در برنامه‌های جامع حمل و نقل و ترافیک یکی از اساسی‌ترین اصول برنامه‌ریزی‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: از مهمترین سرفصل‌های مرتبط با این موضوع، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل پاک و فعال، ایجاد محدودیت برای ترددهای خودرویی شخصی است که در سیاست‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی همواره مدنظر بوده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تصریح کرد: هرچند با کمبود و فرسودگی ناوگان در انواع حمل و نقل عمومی شهری اعم از مترو و اتوبوس و تاکسی مواجه هستیم اما دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از شهرداریها و توسعه و نوسازی این زیرساخت‌ها می کند.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: رویکرد توسعه حمل و نقل پاک و فعال در شهرها که راهبرد دهه اخیر در مدیریت شهری دنیاست در کشور ما نیز مدنظر قرار گرفته و در برنامه‌های توسعه پیاده راهها، توسعه مدهای سبک و پاک مثل دوچرخه‌های برقی و اشتراکی و اسکوترهای اشتراکی مورد توجه قرار دارد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر ایجاد محدودیت‌های مکانی، زمانی و مالی برای ترددهای خودرویی شخصی نیز با استفاده از ابزارهای نوین و روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی موردنظر قرار دارد. امید می‌رود با مجموعه این اقدامات شهرها برای زندگی انسان‌ها محیط مناسبتری باشند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه از تصویب لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بیش از دو سال می‌گذرد تاکنون چقدر مصوبات این لایحه اجرایی شده است؟ گفت: در قانون‌ درآمد پایدار شهرداری ها و‌ دهیاری ها بندها و سرفصل‌های مهمی از قبیل‌ تصویب کدهای عوارضی جدید، اعتبارات ماده ۲۸۰ً قانون مالیات مستقیم، ماده ۲۳ جرایم رانندگی، ایجاد سرفصل آموزش در  شهرداری ها و دهیاریها اجرا و‌ منجر به خلق درآمد این دو نهاد گردیده است.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: از مهم ترین ماده  قانون مذکور که در حال انجام است ماده ۱۵ موضوع تصویب اساسنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره نظارت بر اجرای این قانون گفت: همچنین در بعد نظارت چنانچه بندها و ماده‌های قانونی از سوی دستگاه‌های ذیربط انجام نشود از طریق دستگاه‌های نظارتی (سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی و ..) پیگیری و نظارت می‌گردد و در مواردی که مصوبه هیات وزیران ابلاغ گردد نیز از سوی سازمان پیگیری و‌ نظارت می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز