خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

کاهش جمعیت گونه مهاجم کاراس در تالاب نئور

کاهش جمعیت گونه مهاجم کاراس در تالاب نئور
کد خبر : ۱۵۲۸۳۹۹

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشرفت و موفقیت در احیای تالاب نئور با بررسی دقیق کارشناسی و علمی در کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها تایید شد.

به گزارش ایلنا آرزو اشرفی زاده با اشاره به اینکه موضوع مبارزه با گونه‌های مهاجم در دستور کار کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیاء تالابها  قرار داشته است، افزود: روند فعالیت‌ها در جهت احیای تالاب نئور،  طی جلسات کارشناسی به‌طور منظم مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و در آخرین جلسه این کمیته کاهش جمعیت گونه مهاجم کاراس و افزایش میگوی گاماروس  ( گونه شاخص تالاب نئور) تایید شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تالاب نئور اردبیل متأثر از ورود گونه ماهی غیربومی کاراس است و این ماهی غیربومی مهاجم با قدرت تکثیر و تحمل بالا تنوع زیستی و حیات تالاب نئور به‌ویژه گونه بومی میگوی گاماروس این تالاب را در معرض خطر جدی قرار داده است. حذف فیزیکی گونه مهاجم کاراس به‌ویژه مبارزه بیولوژیک بطور توأمان، به عنوان راهکار عملیاتی مبتنی بر نظرات کارشناسی در کمیته اکولوژی دفتر حفاظت و احیاء تالاب‌ها مطرح شد و پس از بحث و بررسی ابعاد مختلف آن به تأیید اعضاء کمیته رسید و در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: خوشبختانه روند احیای این تالاب مثبت است، به‌طوری‌که ضمن کاهش جمعیت گونه مهاجم کاراس، میگوی گاماروس که گونه شاخص تالاب نئور (Gammarus  lacustris) که از سال 92 در دریاچه مشاهده نشده بود، در برنامه پایش تالاب که در خرداد و شهریورماه 1402 انجام شد، به وفور مشاهده و جمعیت آن احیاء شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، اشرفی زاده اظهارکرد: پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب در تالاب نئور همچنین شرایط زیستی آن و تغییرات جمعیتی گونه‌های بومی و غیربومی تالاب به‌طور منظم پایش می‌شود. گرچه ریشه کن کردن گونه‌های مهاجم از سطح اکوسیستم‌ها امری دشوار و تقریباً ناممکن است اما تلاش‌ها به منظور کنترل جمعیت گونه مهاجم کاراس و بهبود شرایط تالاب نئور ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز