خبرگزاری کار ایران

معیادفر مطرح کرد:

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از ۳ میلیون زائر در ایام اربعین حسینی

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از ۳ میلیون زائر در ایام اربعین حسینی
کد خبر : ۱۵۲۳۸۴۸

رییس اورژانس کشور در پایان عملیات اربعین اقدامات کمیته بهداشت درمان اربعین حسینی (ع) را تشریح کرد.

جعفر معیادفر رییس اورژانس کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به خلاصه عملکرد کمیته بهداشت درمان اربعین حسینی (ع) از 15 مردادماه تا پایان عملیات اربعین چهارشنبه 6 شهریورماه گفت: در این مدت ارائه ۳۲۸۳۸۱۲ مورد خدمت بهداشتی و درمانی به زائرین اربعین حسینی (ع) صورت گرفته است و همچنین ۲۹۸۷۴۳۰ مورد خدمت پیشگیرانه بهداشتی و درمانی ارائه شده است. در این مدت بازرسی بهداشتی ۱۱۴۴۳۶ مورد، آموزش بهداشتی به خادمین ۴۹۷۹۷ مورد، آموزش بهداشتی به زائرین ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۱۷۰ انجام شده است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۷۰۳۳۹ مورد خدمت بهداشتی و درمانی به اتباع سایر کشور که شامل اورژانس پیش بیمارستانی ۶۳۱۳ مورد، مراکز درمانی (بیمارستان – درمانگاه) ۳۷۵۴ مورد و مراکز جامع سلامت ۶۰۲۷۲ مورد است. 

رییس اورژانس کشور با اشاره به اینکه خدمات درمانی به 15778 نفر با علائم گرمازدگی در درمانگاه‌های پایانه‌های مرزی گفت: در این مدت 6007 مورد درمان درمحل، 9121 مورد سرم تراپی و 650 مورد اعزامی صورت گرفته است. همچنین اعزام ۷۷۵۳ مصدوم و بیمار توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی ثابت و سیار انجام شده که شامل اعزام هوایی ۴۳ مصدوم و بیمار، اعزام ۲۱۱۴ مصدوم سوانح ترافیکی به مراکز درمانی، پذیرش ۴۸۰ مصدوم/بیمار از کشور عراق و انتقال به مراکز درمانی، ارسال ۱۶۸۰ واحد خونی به مرز‌های غربی کشور، پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به نیاز‌های مراکز درمانی صورت گرفته است.

معیادفر با بیان اینکه در این مدت بستری 5793 زائر در بیمارستان ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی انجام 558 عمل جراحی اورژانسی، اعزام 445 مصدوم و بیمار به مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی، شناسایی 16143 سندروم توسط تیم های مراقبت از بیماری های واگیر، 8362 رپید تست توسط تیم های مراقبت از بیماری های واگیر، 56497 سنجش مواد غذایی و ... با دستگاه  های پرتابل  توسط تیم های بهداشت محیط، معدوم سازی 45733 کیلوگرم/لیتر مواد غذایی  و ... فاسد توسط تیم های بهداشت محیط، گندزدایی 125452 مترمربع توسط تیم های بهداشت محیط، سم پاشی 1004601 مترمربع توسط تیم های بهداشت محیط، ارائه خدمات درمان و پیش بیمارستانی به 1102 نفر در مراسم جاماندگان اربعین حسینی (ع)، ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی به 315 زائر، ارائه خدمات آزمایشگاه  رایگان به 1542 زائر، توزیع 451101 برگ آموزشی ما بین زائرین (به زبان فارسی، اردو، عربی، ترکی و ...)، ارسال 22621 پیامک آموزشی و ارائه خدمات پیش بیمارستانی به بیش از 264 هزار زائر اربعین حسینی (ع) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در پوشش  اربعین حسینی (ع) سال 1403 و در مسیرهای منتهی به مرز های ورودی و خروجی غرب و شرق کشور ، به خصوص در پایانه های مرزی به 199/264 نفر از زائرین اربعین حسینی (ع) خدمات لازم درمانی و پیش بیمارستانی توسط تکنسین های اورژانس پیش بیمارستانی ارائه شده است. طی این مدت 7753 مصدوم و بیمار توسط آمبولانس های زمینی و هوایی به مراکز درمانی صحرایی و دائمی انتقال و 256446 مصدوم/بیمار در محل حادثه درمان شدند.

رییس اورژانس کشور با اشاره به مهمترین علل مراجعه مصدوم/بیمار در سوانح غیر ترافیکی گفت: در ایام اربعین ارائه خدمات درمانی و پیش بیمارستانی به 15778 بیمار گرمازده، ارائه خدمات درمانی و پیش بیمارستانی به 4868 بیمار گوارشی،  ارائه خدمات درمانی و پیش بیمارستانی به 1862 بیمار تنفسی، ارائه خدمات درمانی و پیش بیمارستانی به 2325 بیمار قلبی، ارائه خدمات درمانی و پیش بیمارستانی به 347 از خانم های باردار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 1 درصد از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی مربوط به سوانح ترافیکی است، گفت: ارائه خدمات پیش بیمارستانی به 2615 مصدوم سوانح ترافیکی در این بازه زمانی انجام شده که شامل اعزام 2114 مصدوم سوانح ترافیکی به مراکز درمانی و 501  نفر مصدوم سوانح ترافیکی در محل حادثه درمان شده اند. همچنین در این مدت به 261584 مصدوم/بیمار سوانح غیرترافیکی ارائه شده است که شامل اعزام 5639 مصدوم / بیمار سوانح غیرترافیکی به مراکز درمانی و درمان 255945 نفر از مصدوم/بیمار سوانح غیرترافیکی در محل حادثه بوده است. 

وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی و پیش بیمارستانی 480 مصدوم/بیمار ایرانی کشور اعزامی از کشور عراق به مرز های 4 گانه (مهران/خسروی/شلمچه و چزابه) گفت: در طرح اربعین حسینی (ع) 1403 به دلیل وقوع سوانح ترافیکی و یا بیماری های مختلف 480 مصدوم/بیمار از کشور عراق به مرز های 4 گانه مهران، خسروی، شلمچه و چزابه اعزام توسط تیم درمانی و پیش بیمارستانی پس از تریاژ به مراکز درمانی جهت ادامه روند درمان انتقال یافتند.

رییس اورژانس کشور خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی به بیش از 163 هزار زائر اربعین حسینی (ع) خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه شده است. در ایام اربعین حسینی (ع) 163852 نفر با مراجعه با مراکز درمانی ثابت و سیار و درمانگاه ها خدمات تخصصی و فوق تخصصی توسط کادر درمانی دریافت نمودند که از این تعداد 5793 بیمار و مصدوم بستری و 158132 مصدوم و بیمار پس از دریافت خدمات لازم درمانی ترخیص شدند. بر پایه داده های ثبت شده طی 22 روز گذشته از طرح اربعین حسینی (ع) 1861 مورد اعمال جراحی در مراکز درمانی به ثبت رسیده است که از این تعداد 558 مورد جراحی اورژانسی و 1303 مورد سایر اعمال جراحی شامل می شود همچنین طی این مدت 445 بیمار/مصدوم جهت دریافت خدمات درمان تخصصی به مراکز درمانی فوق تخصصی اعزام شدند.

وی با اشاره به 114 هزار و 463 مورد بازدید بهداشتی از مراکز اقامتی، تهیه و توزیع غذا، موکب ها و ... در ایران و عراق، گفت: در طرح اربعین حسینی (ع) به منظور مراقبت از سلامت مواد غذایی و محیط های اسکان و تهیه غذا و آب و ... تیم های مدیریت سلامت محیط و کار با حضور در  مسیر های منتهی به مرز ها ورودی و خروجی کشور و همچنین در پایانه های مرزی کشور و همچنین حضور در کشور عراق اقدام به بازرسی، آموزش به خادمین و مردم کردند.

وی ادامه داد: در طرح اربعین حسینی (ع) با حضور میانگین 364 تیم بهداشت محیط ( 691 نفر) در هر روز در مسیر های مرزهای ورود و خروجی کشور و همچنین پایانه های مرزی 113 هزار و 558 مورد مورد بازدید بهداشتی از مراکز اقامتی، محل اسکان زائرین، مراکز تهیه و توزیع غذا و .... به انجام رسیده است .

رییس اورژانس کشور خاطرنشان کرد: بر پایه داده های ثبت توسط تیم های سلامت و محیط کار در ایام پوشش اربعین حسینی (ع) طی بازدیدهای به عمل آمده 949/58 لیتر آب آشامیدنی کلر سنجی و 227904 مترمکعب آب کلر زنی شده است . طی این مدت 125452 متر مربع از سطوح گند زدایی و 1004601 متر مربع از سطوح سم پاشی شده است. همچنین در طرح اربعین حسینی (ع) 49 هزار و 797 نفر از خادمین موکب ها توسط تیم های بهداشتی آموزش های لازم را در خصوص اصول بهداشتی تهیه و توزیع غذا، آب و ..... آموزش دیده اند و به 1227 شکایت  مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است.

معیادفر خاطرنشان کرد: طی این مدت تیم های بهداشت محیط با استفاده از دستگاه سنجش پرتابل 56479 مورد نمونه گیری را  به انجام رسانده اند که منجر به خروج 45 هزار و 733 کیلوگرم/لیتر مواد غذایی و آب از چرخه مصرف شده است.

وی با اشاره به خدمات مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: در طرح اربعین حسینی(ع) به منظور پیشگیری و مراقبت از رخداد بیماری های واگیر تیم های مراقبت و پیشگیری از بیماری های واگیر با استقرار در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در ایران و مسیر های منتهی به کربلا مقدس در کشور عراق اقدام به مراقبت سندرمیک دو میلیون و 451 هزار و 941 نفر از زائرین ایرانی و خارجی نمودند. طی این مدت 16143 سندرم شناسایی و 8362 رپید تست از افراد مشکوک انجام گردید. طی این مدت به منظور پیشگیری از رخداد بیماری های واگیر به 56 هزار و 840 نفر از اتباع سایر کشور ها واکسن پولیو تزریق شده است.

وی با اشاره به خدمات سازمان انتقال خون در این مدت گفت: در ایام اربعین حسینی  پاسخگویی به 100 % نیاز های درخواستی مراکز درمانی در خصوص خون و فرآورده های خونی بوده ایم و در طرح اربعین حسینی 1680 واحد خونی و فرآورده های آن  در مرز های 6 گانه غرب کشور ارسال شد .به مصرف رسید که با توجه به حجم درخواست ها از مراکز درمانی بدون هیچ گونه اختلال کلیه واحد های خونی و فرآورده های خونی به مراکز درمانی نیازمند ارسال شده است .

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز