خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

کرامت استاد و دانشجو باید به رسمیت شناخته شود

کرامت استاد و دانشجو باید به رسمیت شناخته شود
کد خبر : ۱۵۲۳۶۳۷

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر می خواهیم مسائل کشور حل شود باید مرجعیت علم را قبول داشته باشیم و از تفکر غیر علمی و شبه علم فاصله بگیریم.

به گزارش  ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم ، حسین سیمایی روز پنج شنبه - ۸ شهریورماه- در آئین معارفه خود به عنوان وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری که با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: شخص رئیس جمهور فارغ از دو قطبی‌های مرسوم هستند و در سه ساحت باور، گفتار و رفتار نشان دادند که این قالب های تصنعی را شکسته اند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: عیب و اشکال دو قطبی‌سازی این است که این نکته را القا می‌کنند که راه دیگری وجود ندارد یعنی یا اصلاح طلب یا اصولگرا، یا دین دار یا دین ستیز، درحالی که دکتر پزشکیان راه سومی را گشودند.

سیمایی صراف ادامه داد: البته نه به این معنا که ما وفاق را مساوی با عدم اختلاف نظر می دانیم، زیرا به طور طبیعی اختلاف نظر امری عادی است.

وی با تاکید بر اینکه، آنچه که مانع پیشرفت کشور است، نزاع است افزود: در قرآن کریم نیامده است که اختلاف نداشته باشید بلکه فرموده نزاع نداشته باشید، و گرنه اختلاف نظر حتما وجود دارد و انسان‌ها در یک قالب نمی گنجنند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه، اختلاف نظر مقدمه گفت‌وگو، رشد و کمال است، افزود: بر همین اساس نیز دکتر پزشکیان نیز اعلام کرده اند که دولت چهاردهم، دولت نزاع و دعوا نیست.

وی همچنین گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر پاگرفتن کرسی‌های آزاداندیشی تاکید می‌کنند که متاسفانه تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده، به نظرم ایشان به دنبال آموزه‌های دینی و علمی هستند.

سیمایی صراف با بیان اینکه، هم اکنون نوبت ماست که وفاق ملی را در دانشگاه دنبال و محقق کنیم، از همه اهالی علم و دانش خواست که به شعار دولت اعتماد کنند زیرا این نه شعار بلکه اعتقاد رئیس جمهور است.

وزیر علوم اظهار داشت: مشکلات و چالش های کشور مشخص است و ما در حوزه شناخت چالش اختلاف نداریم بلکه در بحث راه حل در جامعه توافق نیست؛ به این معنی که هنوز عده ای به روش علمی اعتقاد ندارند و از راه شبه علم یا خارج از تفکر علمی به دنبال حل مشکلات هستند.

سیمایی صراف با اشاره به اینکه، هم اکنون توسط رئیس جمهور به همه اعضای دولت این ماموریت داده شده که به‌دنبال اجرایی کردن وفاق باشند، افزود:ما متعهد می شویم که ان شا الله با کمک استادان، دانشجویان و همه اهالی علم و دانش شعار وفاق ملی را در حوزه کاری خودمان دنبال کنیم.

وی در توضیح بیشتری افزود: اکنون نوبت دانشگاه است که ارتقاء پیدا کند و علاوه بر آموزش و پژوهش و فناوری، مسئولیت اجتماعی خود را بشناسد و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نباشد و مسئله محور و نیاز محور باشد.

وزیر علوم گفت: برای تحقق آرزوها و اهداف علاوه بر تجهیز دانشگاه و آزمایشگاه و کتابخانه و کارگاه، در وهله نخست باید کرامت انسان ها از جمله استاد و دانشجو به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: اگر این کرامت را بپذیریم با وجود همه کمبودها و حتی شرایط سخت موجود، نشاط، شور و انسجام بازخواهد گشت و پیوند جامعه، دانشگاه و نظام به فضل خداوند متعال وثیق تر خواهد شد.

عضو هیئت دولت چهاردهم گفت: یکی از مسائل اساسی که در جلسات دولت مطرح شده، موضوع معیشت همه شهروندان به‌ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهی است

سیمایی صراف تاکید کرد: توجه به معیشت اساتید و کارکنان برای ادامه پرشتاب سرعت جریان علمی یک ضرورت است و وزارت علوم در این راستا فعالیت خواهد کرد.

وزیر علوم از وزرای ادوار گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید، دانشجویان و کارکنان که همگی در راه توسعه علم و فناوری تلاش می کنند قدردانی کرد .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم گفت: در طول سه سال گذشته ۷۵ اقدام تحولی در سطح ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.

محمدعلی زلفی گل با ارائه گزارشی از عملکرد سه سال گذشته خود در این وزارتخانه اظهار داشت:با توجه به اهداف فرادستی نظام اعم از قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم و همچنین سند چشم انداز ۲۰ ساله، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پنج اولویت را برای دوره مدیریتی خویش تعیین کردم.

مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآورپرور و همچنین تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش پنج اولویت اعلام شده توسط وزیر علوم دولت سیزدهم بود.

وی با تاکید براینکه، تمام کوشش و تلاش خود را بکار گرفتیم تا بسترهای سخت افزاری، نرم افزاری و هوشمند لازم را برای تحقق اولویت های اعلام شده مهیا کنیم تصریح کرد: در طول سه سال گذشته ۷۵ اقدام تحولی در سطح ستاد وزارت علوم انجام شد.

زلفی گل اظهار داشت: از جمله اقدامات مهم این دوره می‌توان به طراحی و ایجاد نظام‌های سنجش و انگیزش جدید و مؤثر برای ارکان مختلف آموزش عالی، تأسیس سامانه‌های هوشمند نوین مانند "نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) " و "جریان اقتصادی نوین (جان) "، فراهم‌سازی مقدمات تأمین مسکن دانشگاهیان و خوابگاه‌های مجردی و متأهلی، و تلاش در جهت بهبود معیشت دانشگاهیان اشاره کرد.

وزیر سابق علوم افزود: تصویب قانون جهش علمی بر مبنای عملکرد در مجلس شورای اسلامی و کسب موافقت سازمان برنامه و بودجه برای اعمال فوق‌العاده ویژه یا همسان‌سازی حقوق کارکنان وزارت علوم با کارکنان وزارت بهداشت از دستاورد‌های ارزشمند این دوره است.

زلفی گل اظهار داشت: در این زمینه، لازم می‌دانم از همکاری بی‌نظیر جناب آقای دکتر منادی تقدیر ویژه‌ای داشته باشم. با توجه به تشکیل مجلس جدید و عدم معرفی دو نماینده از مجلس در شورای حقوق و دستمزد، امیدوارم با پیگیری‌های جناب آقای دکتر سیمایی، این مطالبه به‌حق به‌زودی به تصویب و اجرا درآید.

زلفی گل افزود: این اقدامات به تفصیل در فصل نخست کتاب راه نشان حاوی آئین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه نامه های مصوب مرکز هیات های امنا و هیات ممیزه مرکزی ارائه شده و فایل مربوطه در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز