خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان منابع طبیعی کشور:

سالانه ۴ میلیون هکتار باید اقدامات بیابان‌زدایی داشته باشیم

سالانه ۴ میلیون هکتار باید اقدامات بیابان‌زدایی داشته باشیم
کد خبر : ۱۵۲۲۳۲۵

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: حفاظت و احیای منابع طبیعی از اولویت‌های مهم واساسی این سازمان است و تمرکز بر فعالیت‌های حفاظتی تنها معطوف به جنگل‌ها نمی‌شود بلکه مراتع، بیابان‌ها و حتی بیشه‌زارها را نیز در برمی‌گیرد.

به گزارش ایلنا، حسن وحید صبح امروز در نشست با تنی چند از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در سالیان اخیر استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه منابع طبیعی زمینه مناسبی را برای ارتقای سطح دانش و پژوهش‌ها و مطالعات این حوزه فراهم آورده است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورافزود: در تفسیر عکس‌های هوایی، دفتر مهندسی و مطالعات اکنون از سیستم‌های نوآورانه و روز دنیا کمک می‌گیرد و راه‌اندازی سیستم‌های پایش مانند پیشگیری از حریق، فرسایش خاک و زمین لغزش همچنین سیل در مرکز دفتر مهندسی و مطالعات در جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

وحید اضافه کرد: با این وجود در بخش احیای جنگل‌ها و مراتع و برای مقابله با چالش‌های موجود در منابع طبیعی همچون بیابان‌زایی، فرسایش خاک، تبخیر و تعرق منابع آبی و فرونشست دشت‌ها همچنین پایین رفتن سطح سفره‌های زیر زمینی و غیره نیازمند دانش‌های علمی و فناورانه هستیم تا شاهد اثربخشی بیشتر آن در حوزه منابع طبیعی باشیم.

وی در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه و در بخش منابع طبیعی تکلیف داریم ۲۰ درصد ضریب حفاظت از منابع طبیعی  را افزایش دهیم و سالانه ۴ میلیون هکتار و در طول برنامه پنج ساله ۲۰ میلیون هکتار اقدامات بیابان‌زدایی داشته باشیم و در بخش مراتع نیز باید به سمت تولید گونه‌های متنوع و کشت گیاهان دارویی موثر و اقتصادی حرکت کنیم و پیشرفت در این مسیر به‌طور قطع با روش‌های علمی نوین و به کارگیری از فناوری‌های روز دنیا میسر خواهد شد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارتباط خوبی بین سازمان منابع طبیعی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و در زمینه کنترل ریزگردها و شن‌های روان قراردادهایی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کرده‌ایم و از پیشنهادات و ایده‌هایی که منطبق با اصول و قوانین منابع طبیعی باشد، استقبال می‌کنیم.

در این نشست، نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان درباره تولید نهال «ترافل» و تاثیر آن در احیای جنگل‌ها و همچنین تولید گیاه «کاپاریس» و این که تا چه میزان این گونه گیاهی می‌تواند در کنترل فرسایش آبی و بادی خاک و جلوگیری از بروز ریزگردها به کشور تاثیر گذار باشد، گزارشی را ارائه کردند.

در ادامه نقی شعبانیان - معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی گفت: هدف سازمان احیای جنگل و حفاظت از جنگل است و ما معتقدیم منابع طبیعی با فعالیت‌های مبتنی بر دانش روز و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند مشکلات و چالش‌های موجود در بخش جنگل را رفع کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، شعبانیان تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در پایش آفات و بیماری‌های جنگلی، نظارت و پایش عرصه‌های منابع طبیعی، تصویربرداری از عرصه‌ها و اعلام وضعیت گونه‌های مرتعی و جنگلی و پیشرفت جنگل‌کاری همچنین استفاده از تکنیک‌های کارآمد و علمی در جهت تولید آب به منابع طبیعی کمک کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز