خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل شهرداری تهران:

ون‌ها ۱۰۰ درصد و تاکسی‌ها ۶۰ درصد فرسوده هستند

ون‌ها ۱۰۰ درصد و تاکسی‌ها ۶۰ درصد فرسوده هستند
کد خبر : ۱۵۱۹۲۲۳

معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: ناوگان ون تاکسیرانی صدرصد فرسوده و ناوگان خودروهای تاکسی ۶۰ درصد فرسوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: درسال ۹۵ مناقصه برگزارشد که مسیر آن از طریق فاینانس بود که ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران خریداری شود که این جدا از بحث قرارداد چین است. ۸۵ درصد این قرارداد فاینانس بود. ۱۵ درصد پیش پرداخت این قرارداد از محل بند ز تبصره ۱۹ است که سازمان برنامه و بودجه مصوب کرده بود و حواله نفت برای آن دریافت کردیم.

وی ادامه داد: اولین محموله نفت توسط بانک شهر دریافت شد و نفت فروش رفت. ما ۹.۷ را پرداخت کردیم که این اعتبار از طریق اخذ تسهیلات بود. این تسهیلات شخصی نبوده و با پشتوانه حواله نفت و سازمان شهرداری ها بود.

هرمزی افزود: مهمترین کارهای مدیریت شهری عملیاتی کردن این قرارداد بود که اگر انجام نمی شد امروز این ۶۳۰ دستگاه واگن را نداشتیم و فاینانس از دست ما می رفت. سهم دولت از این قرارداد ۱۵ درصد که ۹.۳ آن پرداخت شده و در جلسه ای که در این خصوص داشته ایم منابع ریالی در سازمان شهرداری ها تامین شده است. مسیر تخصیص ۵.۳ باقی مانده باز شده و تامین خواهد شد. طرف چینی پول را گرفته و قرارداد عملیاتی شده و پروسه تولید انبوه شروع شده و در بهمن ماه اولین رام را تحویل گرفته و به کشور وارد کنیم.

وی با بیان اینکه از سال آینده به طور مشخص رام های واگن وارد خواهد شد، گفت: سهم داخلی سازی ۵۵ درصد است باتوجه به عملیاتی شدن فاینانس بخشی از این پول به شرکت واگن سازی واریز شده و باتوجه به ادامه روند ساخت واگن ها در کشور باید این شرکت توسعه پیدا کند.

هرمزی درباره قرارداد چین گفت: موضوع این قرارداد موتورسیکلت برقی، اتوبوس و تاکسی بود. ناوگان ون تاکسیرانی صدرصد فرسوده و ناوگان خودروهای تاکسی ۶۰ درصد فرسوده است در اتوبوسرانی هم متوسط عمر اتوبوس ها ۱۶ سال است. مهمترین کار ما نوسازی ناوگان در حوزه مترو، تاکسی و اتوبوس است.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در این قرارداد جریان ناوگان حمل و نقل را در شهر تهران تغییر خواهد داد. نهضت برقی سازی در شهر تهران در حال انجام‌ است و آیندگان قضاوت خواهند کرد. ما کار را شروع کردیم و زیر بار این مسئولیت رفته ایم. ۱۵۰ تاکسی آینده تا ابتدای مهر اگر در ترخیص به مشکل نخوریم وارد خواهد شد. برای ادامه این تعداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی هم پیش پرداخت ها انجام خواهد شد و ظرف ۴ ماه کل محموله به تهران وارد خواهد شد. بانک مرکزی در کمیسیون ذخایر ارز موضوع قرارداد ما را مطرح کرده و مسیر پیش پرداخت در این زمینه مشخص شده است.

وی درباره تاکسی های برقی ادامه داد: خودروهایی که در فاز اول واگذار شدT برای اینکه فعالیت آنها نمود بیشتری داشته باشد ۱۰۰ دستگاه به فرودگاه بین المللی و مابقی در فرودگاه مهرآباد تردد می کنند نظر مدیریت شهری این است که این خودروها در مناطق پرترافیک تردد داشته باشند.

هرمزی با بیان اینکه تا همین امروز به اندازه کل دوره گذشته تاکسی جدید وارد کردیم، گفت: ما در اتوبوسرانی با عقب ماندگی جدی روبه رو بودیم و اتوبوس ها کاملاً فرسوده بودند. ۱۳ هزار تاکسی از رقم اسمی تاکسی های تهران فعال نیستند و با مجاهدت در سازمان تاکسیرانی و رونمایی سامانه برخط، فضایی جدید در تاکسیرانی رقم خواهد خورد.

وی درباره پلتفرم هوشمند تاکسیرانی ادامه داد: برای نخستین بار از چند روز آینده در ثبت نام در سیستم اقدام کنند و بازه دو هفته در نظر می‌گیریم پیمایش و خدمات رسانی تاکسی ها در این پلتفرم انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه قراردادچین توسط فرمانداری تأیید شده و مکاتبات آن هم انجام شده است، تصریح کرد: بخش اول خودروها حمل شده و تا آخر هفته به بندرعباس می رسد و این نشان می دهد که کار انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پس از مطالعات برای انتخاب نوع ناوگان تراموا یا ال آرتی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد، گفت: مسیر مشخص شده اما باید برای انتخاب نوع آن بررسی صورت بگیرد. اگر اتفاق بدی رخ ندهد دو رام ال آرتی چرخ لاستیکی با هزینه چینی ها برای تست وارد خواهد شد و اگر آزمایشات جوابگو بود قرارداد آن منعقد خواهد شد که تفاهم نامه آن منعقد شده است.

در ادامه این نشست شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اشاره به مدهای حمل و نقل عمومی گفت: تراموا مانند اتوبوس با ظرفیت ۱۰ هزار مسافر در جهت است و ظرفیت ال آرتی ۲۰ هزار نفر است. با تلاش های صورت گرفته مقرر شد علاوه بر ۱۱ خط متروی داخلی دو خط قطار سبک شهری اضافه شود اما بین تراموا و ال آرتی، سیستم بیشتر به سمت ال آرتی خواهد رفت.

وی ادامه داد: شاخص اول ال آرتی چرخ لاستیکی میزان ظرفیت و شاخص دوم مسیر ریلی است که معمولاً در دراز مدت در نظر گرفته می شود. پروسه اول ما مدت زمان ۳۰ ساله است که ببینیم هزینه کدامیک افزایش بیشتری خواهد داشت. هریک از موارد مزایا و معایبی دارد که مشاور در حال بررسی آن است و باید تصمیم گیران بر اساس شاخص ها تصمیم گیری کنند. مطالعات تقریباً آماده شده و در جلسه ای به معاون حمل و نقل و ترافیک ارائه شد.

افندی زاده با بیان اینکه سه فاز برای ال آرتی پیش بینی شده است، گفت: واردات تکنولوژی و نحوه ارائه خدمات نیز در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و اگر به شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک ارائه و تصویب شود، نتایج نهایی اخذ خواهد شد اما به هرشکل ورود یک رام تراموای چرخ لاستیکی به تهران به مطالعات ما کمک خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: هریک از این سیستم ها برای شهر تهران مد جدیدی ایجاد خواهد کرد. انواع سیستم های ریلی در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه ال آرتی از مترو کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در خط اول که از میدان آزادی به سمت تهرانپارس، بی آرتی فعالیت می کند، نمونه ال آرتی فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این سیستم در تهران موفق شود، مسیر خوبی را برای حمل و نقل همگانی در کشور فراهم خواهد شد.

هرمزی درباره تغییر درستی گفت: ایشان خدمات زیادی برای مترو کشیدند اما پیشبرد کار برای ما اهمیت دارد و هیچ بحث دیگری وجود ندارد و من اولین بار بنده موضوع عدم پیش پرداخت را اعلام کردم و ربطی به آقای درستی ندارد و پروسه تغییرات مدیریتی از دو الی سه ماه قبل شروع شده بود و ما از زحمات ایشان سپاسگزاریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مطلبی در فضای مجازی منتشر شد که به حق و استوار نبود، گفت: شرکت نورینکو اقداماتی در بخش های مختلف انجام می دهد و خط یک مترو تهران توسط این شرکت اجرایی شده است.

وی افزود: ما مستقیماً از خودروسازان خودروها را خرید می کنیم و نوع و کیفیت خودروهای خریداری شده مشخص است و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

هرمزی با بیان اینکه ۲۵ درصد از هزینه خودروسازان به صورت نقد، ۲۵ درصد غیرنقد و ۵۰ درصد تسهیلات است، یادآور شد: تمام خودروسازان پیش پرداخت را دریافت کرده اند و برای عقاب افشان و اسنا نیز تسهیلات کارسازی شده است و یک ملک ۴۰۰ میلیارد تومانی نیز به عنوان منبع غیرنقد برای شرکت عقاب افشان پیش بینی شده است. برای بخش غیرنقد شرکت اسنا ما هر ملکی را معرفی کردیم مورد قبول آنها نبوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز