خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پرستاری:

«تغییرات اقلیمی» الگوی بیماری‌ها را تغییر داده است

«تغییرات اقلیمی» الگوی بیماری‌ها را تغییر داده است
کد خبر : ۱۵۱۴۴۲۱

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: موضوعاتی مانند خشکسالی، سیل و افزایش دما الگوی بیماری‌ها را تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد نجاتیان، رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: حوزه خدمات رسانی به مردم هیچ وقت تعطیل بردار نیست و این وظیفه ما را در توجه به این موضوعات بیشتر می کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم و همه دنیا تحت تاثیر هستند تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت ثابت شده است موضوعاتی مانند خشکسالی، سیل و افزایش دما الگوی بیماری هارا تغییر داده است و به تبع آن نظام های سلامت باید خود را برای این منظور آماده کنند چراکه در سال‌های آینده این روند تشدید خواهد شد و از همین رو نیازمند یک عزم جدی برای کاهش عوامل موثر بر تغییر اقلیم هستیم مانند کاهش تولید کربن و استفاده از سوخت های فسیلی نظام های سلامت باید خود را نسبت به این تغییرات تاب آور کرده و هماهنگ با این تغییرات باشند.

رییس سازمان نظام پرستاری گفت: در چند سال گذشته فضای معیشت و مطالبات معیشتی که به حق هم هست زیاد بوده است که نقش سازمان در حوزه های دیگر دیده نشده است.

وی ادامه داد: البته تلاش‌هایی در برخی از حوزه ها مانند استانداردسازی خدمات انجام شده اما هنوز راه زیادی داریم و انشالله در این دوره تلاش می کنیم یک تعادلی بین این وظایف مختلف ایجاد کنیم. اما تا زمانی که نتوانیم شرایط کاری مناسب و حداقل معیشت را برای همکاران فراهم کنیم این تعامل خیلی ایجاد نخواهد شد اما مردم نیازمند دریافت خدمات باکیفیت هستند و ما تلاش می کنیم به این حوزه هم توجه کنیم.

وی ادامه داد: امروز نگرانی هایی است که نظام سلامت و مردم با آن مواجه هستند و ما امروز با ابر بحران کمبود نیرو مواجه هستیم. شرایط کار بسیار سختی در حوزه پرستاری وجود دارد در حوزه پرستاری آمار دقیقی از کمبود نیرو نداریم و این استخدام ها به بدنه پرستاری نیروی جدیدی اضافه نکرده است.

وی با بیان اینکه میزان پرستار به تخت ما همچنان کمتر از یک است نسبت به چند سال پیش وضعیت بهبود پیدا نکرده است، ادامه داد: مهاجرت همچنان نگرانی عمده ما در نظام سلامت است میل به مهاجرت عوامل مختلفی دارد. از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ درخواست مهاجرت به سازمان نظام پرستاری دو برابر شده است و در هر سال ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی در حوزه ما کشور ما میل به مهاجرت دارند.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل این موضوع عدم مجوز استخدام است سازمان امور استخدامی براساس مدل های ذهنی خودشان با استخدام خیلی موافق نیست و هنوز در کشور وحدت نظری را برای اینکه به ازای هر تخت چند پرستار نیاز داریم وجود ندارد امیدواریم با حضور دولت جدید یکبار برای همیشه این موضوع حل شود. نظام پرستاری معتقد برای ارایه حداقل کیفیت خدمات برای هر تخت بیمارستان ۱.۸ پرستار و ۲.۵ کادر پرستاری نیاز داریم این عدد کارشناسی شده و با معیارهای داخلی و جهانی سنجیده شده است.

نجاتیان تصریح کرد: به دلیل کمبود نیروی انسانی با پدیده نامبارک اضافه کار اجباری مواجه هستیم ۷۰ درصد همکاران ما خانم هستند وظایف مادری و همسری را برعهده دارند اما ما آنها در برخی از ساعات ۸۰ ساعت اضافه کار علاوه بر موظفی خودشان دارند و این در هیچ قانونی دیده نشده است که فردی را مجبور به اضافه کاری کرد و بعد برای آن ۲۵ تا ۳۰‌ هزار پرداخت کرد برای یک ساعت که اصلا مناسب نیست وزارت بهداشت در این زمینه اقداماتی را در دستور کار قرارداده است. امیدواریم در دولت جدید این موضوع به شدت دنبال شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از دانشگاه ها از قانون ارتقای بهره وری تفسیر نادرستی دارند قانون ارتقای بهره وری فرصتی را ایجاد می کند که پرستاران با شرایط بهتری کار کنند تا در نهایت خدمات بهتری ارائه شود.در برخی از دانشگاه ها و بخش خصوصی تفسیر نادرستی از این قانون شده است و باعث شده به هدف آن نرسیم. پرداخت دیرهنگام معوقات یک موضوع اساسی است میزان معوقات حوزه کارانه متوسط ۸ ماه است و این نگرانی و تشویشی را برای همکاران ما ایجاد کرده است.

نجاتیان تصریح کرد: بکارگیری نیروهای قراردادی و شرکتی و عدم امنیت شغلی مشکلاتی را ایجاد کرده است و باید در این دولت برای یکبار این موضوع حل و فصل شود. اگر نتوانیم حقوق و مزایا را افزایش دهیم حداقل در حوزه مالیات استثنایی ایجاد کنیم و معاف از مالیات پلکانی را برای آنها در نظر بگیریم.

وی درباره افزایش آموزش پرستاری ادامه داد: این موضوع هم یک چالش را ایجاد می کند ما اگر آموزش بدون کیفیت را مطرح کنیم قطعا مردم آسیب خواهند دید.برنامه هفتم توسعه فرصت های زیادی را برای پرستاران می تواند فراهم کند که نقش جدی تری در ارائه خدمات داشته باشند. گسترش بیمارستان‌ها نمی تواند مشکلات ما را حل کند مراقبت‌های جایگزین باشیم در حال حاضر ۱۶۰۰ مرکز فعال هوم کر داریم که می تواند این خدمات گسترش پیدا کند و این فرصتی است که می تواند در اجرای طرح پزشک خانواده نیز موثر باشد.اگر دولت به این موضوع توجه کند هزینه سلامت به طور نسبی کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز