خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هدایت تحصیلی در برخی مدارس به علت تکمیل ظرفیت، ناگزیر اجباری می‌شود

هدایت تحصیلی در برخی مدارس به علت تکمیل ظرفیت، ناگزیر اجباری می‌شود
کد خبر : ۱۵۱۱۷۷۹

رییس کمیته‌ی آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس گفت: سهم بودجه‌ی آموزش و پرورش از کل بودجه‌ی کشور ۹.۵ درصد است.

«حسین حق‌وردی» رییس کمیته‌ی آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که در برخی مدارس، هدایت تحصیلی حالت اجباری به خود گرفته است و در واقع انتخاب از سوی دانش‌آموزان محدود شده است، گفت: البته باید این سوال را از مدارسی که چنین کاری را می‌کنند، پرسید. من در این باره نمی‌دانم. آما آنچه مسلم است، بر اساس هدایت تحصیلی هر دانش‌آموزی هر رشته‌ای را که در برگه‌ی هدایت تحصیلی برایش قید شده‌ است می‌تواند برود. آنجا اولویت‌هایی مشخص شده است. اولویت اول، اولویت دوم، اولویت سوم و… هر دانش‌آموزی هر رشته‌ را که در برگه‌ی هدایت تحصیلی تحت این اولویت‌ها برایش درج شده است را می‌تواند انتخاب کند و بنابر قانون هیچ‌کس نمی‌تواند این انتخاب را از او سلب کند، اما در بعضی جاها یک محدودیت‌هایی داریم. برای مثال کسی می‌خواهد در رشته‌ی مشخصی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کند، اما چون مسئله‌ی کارگاه و کار عملی و… مطرح است، آن مدرسه بیش از ۲۵ نفر نمی‌تواند ثبت‌نام کند.

حق‌وردی ادامه داد: در چنین شرایطی در آن مدرسه به علت این که ظرفیت‌ها تکمیل شده، لاجرم به دانش‌آموز می‌گویند، نمی‌توانی فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کنی و او را به سمت رشته‌ی دیگری هدایت می کنند که ظرفیت ثبت‌نام دانش‌آموز وجود داشته باشد، اما این که ظرفیت ثبت‌نام داشته باشند و دانش‌آموز را مجبور به تحصیل در رشته‌ی دیگری کنند، این نادرست و غیرقانونی‌ است و حتی شرعی نیز نیست.

دولت نتوانسته‌است سرانه دانش‌آموزی را واریز کند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که بنابر برنامه‌ی ششم توسعه، بنا بود ۴۸ درصد از دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و ۵۲ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری تحصیل کنند، اما چرا میزان دانش‌آموزان فنی به ۳۷ درصد رسیده‌است؟ مسئله محدودیت در بودجه است، دولت نتوانسته‌ است سرانه دانش‌آموزی را واریز کند. پول نیست! دولت باید این کار را انجام می‌داد، اما انجام نداد.

حق‌وردی تصریح کرد: در مجلس هم بر سر این موضوع سه، چهار بار جلسه نظارتی گذاشته شد. ولی پول نیست. پول نیست حقوق معلمان حق‌التدریس را بدهند، اضافه‌کارها را بدهند، حق الزحمه‌ی امتحانات را بدهند.اعلام نتیجه‌ امتحانات نهایی و تصحیح اوراق برای چه به تعویق افتاد؟ به این دلیل که وزارت آموزش و پرورش و دولت نمی‌توانند بودجه لازم را اختصاص بدهند که حق‌الزحمه‌ی برگزاری امتحانات و تصحیح اوراق به موقع پرداخت شود، آن مبلغ پرداخت نمی‌شود و این مشکلات پیش می‌آید.نتایج سال دوازدهم را همین چند روز پیش دادند، بعد همین الان برایشان کلاس جبرانی گذاشته‌اند، و پانزدهم هم دوباره امتحانات شهریور ماه برگزار می‌شود، یعنی عملا یک هفته می‌خواهند برای‌شان کلاس بگذارند. ده واحد انتخاب کنند و باز برایشان فرصتی نمی‌ماند. 

حق‌وردی تاکید کرد: بالاخره گسترش هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌های کار و دانش به صورتی که پیش‌تر در برنامه ششم و حالا در برنامه‌ی هفتم در نظر گرفته شده‌است، احتیاج به تخصیص اعتبارات دارد. همین الان هنرستان‌های موجود ما کمبود تجهیزات و امکانات دارند و توان پاسخ‌گویی به گرایش عملی دانش‌آموزان ما هم ندارند.

باید دانش‌آموزان را به سمت آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و مهارتی ببریم

عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین گفت: خیل عظیمی از دانش‌آموزان ما می‌خواهند به رشته‌های فنی و حرفه‌ای بروند و البته درستش هم همین است ما باید به جای این‌ که حضور دانش‌آموزان در رشته‌های منتهی به دانشگاه را افزایش دهیم و مدام مرحله‌ی دانشگاه را پیشِ‌ روی دانش‌آموزان قرار دهیم، باید این‌ها را به سمت آموزش‌های فنی‌ حرفه‌ای و مهارتی ببریم، چون آن‌چه که ما اکنون نیاز داریم تکنیسین است و تکنسین نیز در همین رشته‌ها پرورش می‌یابند و فردا هم به درد صنعت و تولید کشور می‌خورند. اما خب امکاناتش نیست! بودجه نیست.

سهم بودجه‌ی آموزش و پرورش از کل بودجه‌ی کشور ۹.۵ درصد است

وی با بیان اینکه الان سهم بودجه‌ی آموزش و پرورش از کل بودجه‌ی کشور ۹.۵ درصد است، گفت: برای اینکه به حالت تعادل برسیم باید این بودجه به ۲۰ درصد برسد؛ یعنی ۲۰ درصد از کل بودجه‌ی کشور به آموزش و پرورش برسد تا به حالت تعادل برسیم. برای جبران عقب‌ماندگی‌ها که کلی زمان لازم داریم تا بتوانیم جبران کنیم. لذا علت این که این مهم، محقق نشده، کمبود بودجه است. فقط در سالی که رتبه‌بندی معلمان اجرا شد این سهم کمی افزایش داشت و به ۱۱.۵ درصد رسید. آن هم به واسطه‌ی مسئله‌ی رتبه‌بندی معلمان بود. الان با بودجه‌ای که برای نوسازی مدارس و برای احداث مدارس جدید اختصاص داده‌اند. معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس به من می‌گفت که ۵۰۰ سال زمان می‌برد که تخریب و بازسازی مدارس فرسوده‌ای که اکنون داریم، انجام شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز