خبرگزاری کار ایران

ذرات معلق با منشاء معدنی دلیل اصلی آلودگی شهر تهران اعلام شد

ذرات معلق با منشاء معدنی دلیل اصلی آلودگی شهر تهران اعلام شد
کد خبر : ۱۵۱۱۱۱۹

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دلیل اصلی آلودگی شهر تهران ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گردوغبار و کانون‌های اطراف شهر هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، هوای شهر تهران به مدت دو روز در شرایط مناسبی قرار نداشت و دلیل آن ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گردوغبار و کانون‌های اطراف شهر تهران است.

داریوش گل علیزاده با اشاره به اینکه استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و یزد نیز در شرایط مشابه قرار دارند، افزود: البته منشاء آلودگی در این شهر‌ها قدری متفاوت است مثلا در شهر یزد اراضی تخریب شده پیرامون شهر و فعالیت صنعتی در این امر دخیل است.

وی میزان مصرف برق به صورت میانگین در کشور را در حال حاضر ۷۹ هزا مگاوات دانست و گفت: این میزان درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ هزار مگاوات افزایش داشته است و این یعنی مصرف سوخت نیروگاه‌ها نیز افزایش داشته و این باعث می‌شود تا NOX‌ها تبدیل به ذرات معلق ثانویه می‌شوند.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شرایط کیفیت هوا به گونه‌ای است که باید وابستگی به سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم و در این زمنیه وزارت نیرو باید برنامه‌ای ارائه دهد تا بدانیم در برابر ناترازی چه اقداماتی انجام خواهیم داد.

گل علیزاده افزود: شدت مصرف انرژی در کشور نشان می‌دهد که ما جزء ۳ کشور بالا هستیم و این با درآمد ناخالص ملی مطابقت ندارد.

وی تاکید کرد: بخشی از این مساله به تجهیزات، اما بخش دیگر به الگوی مصرف در کشور ما بر می‌گردد.

او اذعان داشت: ما ۳۰۰ روز در سال امکان استفاده از انرژی خورشیدی را داریم، اما اکنون سهم ما کمتر از یک درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر است و قرار بود در طی ۴ سال به ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فواید توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: اگر تامین انرژی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد هم برای اقتصاد کشور مفید است و هم آلودگی‌های محیط زیست را در آینده کاهش خواهد داد.

وی افزود: بیش از ۹۴ درصد تامین انرژی کل کشور از محل انرژی‌های فسیلی است و ما باید وابستگی به انرژی‌های فسیلی را در کشور کاهش دهیم تا آلودگی کاهش یابد.

او تشکیل آلاینده ثانویه ازن را از جمله دغدغه‌های مهم در این ایام دانست و تصریح کرد: ازن جو پایین آلاینده بسیار خطرناک است و با توجه به وجود اکسید‌های نیتروژن و آلاینده‌های فرار که در حضور نور خورشید تبدیل به ازن می‌شوند، نگرانی‌ها در این زمینه بسیار افزایش یافته است.

گل علیزاده گفت: وزارت نیرو باید گام‌های مشخص با زمانبندی و هزینه مشخص در این زمنیه طراحی کند و در این زمینه شاخص ارزیابی نیز مشخص باشد در غیر اینصورت هزینه اصلاح این روند در آینده بسیار بیشتر از امروز خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز