خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

برنامه‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای حفظ سرمایه انسانی در حوزه سلامت

برنامه‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای حفظ سرمایه انسانی در حوزه سلامت
کد خبر : ۱۴۹۷۲۵۱

نمایندگان نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حوزه سلامت، برنامه‌های این نامزدها را برای بهبود وضعیت نیروی انسانی در حوزه سلامت، کاهش مهاجرت، پیشگیری از خودکشی و افزایش امید به آینده را در بین این نیروها مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مهمترین موضوعات در بخش سلامت، بحث نیروی انسانی است. مهاجرت نیروی انسانی در حوزه سلامت به ویژه پزشکان و چالش خودکشی در بین جامعه پزشکی از مهمترین مسائلی است که نیروی انسانی را در این حوزه تهدید می‌کند. همچنین‌ عدم استقبال از برخی رشته‌های حساس پزشکی، نگرانی‌هایی را نیز ایجاد کرده است و باعث شده تا کارشناسان حوزه سلامت در این زمینه هشدار دهند. از جمله رییس سازمان نظام پزشکی کشور که اعلام کرده، پذیرفته‌شدگان رشته جراحی کودکان در  طی ۳ دوره اخیر آزمون دستیاری، صفر است. این میزان در طب بیهوشی و اورژانس به ترتیب کمتر از ۷ و ۵ درصد است. نظرات نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه سلامت را درباره برنامه‌های کاندیداها در خصوص حفظ نیروی انسانی، کاهش مهاجرت و پیشگیری از خودکشی در بین جامعه پزشکی جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:

تاکید بر اصلاح نظام پرداخت

رضا رییس کرمی، رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان درباره برنامه‌های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص حفظ نیروی انسانی نظام سلامت به خبرنگار ایلنا گفت: در حوزه نیروی انسانی و در حوزه پرداخت‌ها در کل کادر درمان با مشکل مواجه هستیم. از بهورزان در روستاها گرفته تا دستیاران و پزشکان و پرستاران با مشکل مواجه هستند و باید نظام پرداخت حتما اصلاح شود. 

وی ادامه داد: در درجه اول بحث اقتصادی و معیشتی به عنوان اولویت باید در نظر گرفته شود که افزایش منابع و کاهش هزینه‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد. 

نماینده ستاد پزشکیان با تاکید براینکه شایسته سالاری در حوزه سلامت بیشتر نمود پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: شایسته سالاری در انتخاب وزیر، مدیران و معاونان و روسای دانشگاه و… از مهمترین مواردی است که در افزایش امید به آینده در بین نیروی انسانی در این حوزه موثر است. 

وی تصریح کرد: همچنین افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی به نوعی به این قضیه مرتبط است و از مواردی است که باید اصلاح شود. این قانون علیرغم مخالفت تمام حوزه‌های پزشکی دولتی و خصوصی و انجمن‌های علمی تخصصی مجلس تصویب شد و باید اصلاح شود؛ ما با این افزایش تعداد نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم، آن هم با توجه به اینکه برخی دانش آموختگان ما به دلیل‌ عدم انگیزه و امید به آینده از کشور می‌روند. 

وی تصریح کرد: بحث پزشک خانواده اولویتی است که باید به آن پرداخته شود و نظام پرداخت نیز باید به صورت ترکیبی باشد هم مبتنی بر عملکرد و مواردی که به عنوان پرداخت‌های تشویقی در آیین نامه‌ها پیش بینی شده که متاسفانه ما به آن عمل نکرده ایم، مد نظر قرار گیرد.

کشورهای منطقه گل های علمی ما را برداشت می کنند

میرخانی رییس ستاد سلامت مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: سختی کار در جامعه پزشکی بسیار زیاد است و از گذشته هم وجود داشته است، اما عدالت در تقسیمِ سختی هم به درستی انجام نشده است. در چند ماه گذشته با خانواده همکاران عزیزم که خودکشی کرده‌اند، صحبت کردم و خیلی از آن‌ها حرفهایی می‌زدند که تاثیر بدی داشت. می‌گفتند دخترم و پسرم گفته است اگر من باید در یک شهرستان دور سختی بکشم، چرا پسر و دختر فلان مدیر و مسئول و وکیل در شرایط بهتری هستند، مگر ما با آن‌ها چه فرقی داریم؟

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم همه چیز را با هم برابر کنیم، اما تعریف درست برابر کردن را هم نمی‌دانیم. در صورتی که توانایی آدم‌ها متفاوت است و به برتری افراد توجه نمی‌کنیم. با این کار باعث شده‌ایم که کشورهای اطراف از گل‌های علمی ما برداشت کنند. پزشکان ما بخشی از افراد تحصیلکرده این جامعه هستند کشورهای اطراف در واقع دارند کشت فراسرزمینی می‌کنند و ما در کشورمان می‌کاریم و آن‌ها برداشت می‌کنند. هیچ کاری شاید مهمتر از ساماندهی وضعیت نیروهای انسانی نباشد. هر کسی که در دولت آینده وزیر شود می‌تواند خیر دنیا و آخرت را برای خود با تغییرات مثبت برای نیروی انسانی انجام دهد.

افزایش ظرفیت آموزش پزشکی یک نیاز روز کشور است

سید جلیل میرمحمدی، نماینده ستاد سلامت سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات درباره برنامه‌های دولت او برای ساماندهی وضعیت نیروی انسانی در نظام سلامت به خبرنگار ایلنا گفت: درخواست افزایش مجوز استخدامی می‌تواند یکی از راهکارها باشد که البته اجرایی هم شده است و حدود ۲۸ هزار مجوز استخدامی طی دو الی سه سال گذشته اخذ شده است و نیروها استخدام هم شده اند. یکی دیگر از موارد که می‌تواند در این زمینه موثر باشد، اجرای فوق العاده خاص کادر بهداشت و درمان است که امسال نیز به حمدالله شروع شد، اما فکر می‌کنم به صورت کافی و کامل باید در سال آتی اجرا شود. 

وی ادامه داد: همچنین پرداخت به موقع و عادلانه حق و حقوق همه کادر بهداشت و درمان از جمله پزشکان از جمله موضوعات دیگری است که باید پیگیری شود. حذف کسورات قانونی به ویژه برای افرادی که به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند و مطب ندارند و در بخش خصوصی فعال نیستند باید اعمال شود. استفاده از ظرفیت قانون عدالت آموزشی نیز در این مورد می‌تواند موثر باشد. 

نماینده ستاد جلیلی با اشاره به افزایش ظرفیت آموزش پزشکی گفت: این افزایش ظرفیت آموزش پزشکی یک نیاز روز کشور است و این تعارف بردار نیست. ما الان در مناطق محروم و کمتر برخوردار با مشکل مواجه‌ایم و حتی در برخی از مناطق پزشک عمومی هم نداریم. اما افزایش ظرفیت بدون ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، تامین هیات علمی مورد نیاز و… قطعا شکست خواهیم خورد. اما یک قانونی داریم تحت عنوان قانون عدالت آموزشی که اگر از ظرفیت این قانون به خوبی استفاده کنیم، به طور حتم بخش قابل توجهی از نیازهای ما در مناطق محروم و کم برخوردار جبران می‌شود. البته باید ساز و کارهای آن را نیز رعایت کنیم. در قانون عدالت آموزشی آمده بود که سه برابر مدت تحصیل، فرد باید در یک منطقه محروم فعالیت کند قطعا کسی این کار را نمی‌کرد اما این را به یک و نیم برابر کم کردیم. باز هم هنوز معترض هستند و معتقدند که این عدد باید پایین‌تر بیاید. ما اگر بتوانیم تغییرات را به معادل آموزش برسانیم این انگیزه ایجاد می‌شود. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های دکتر جلیلی در این مورد نیز اجماع همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با سلامت برای ارتقای سلامت آحاد مردم است. همچنین اجرای کامل قوانینی که در حوزه سلامت وجود دارد. همین الان یک سری قوانین داریم که به صورت کامل اجرا نمی‌شود و اگر این قوانین اجرا شود منابع پایدار برای نظام سلامت تامین می‌شود. اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده و اختصاص اعتبار برای مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها و تامین زیرساخت‌های آموزش در همه عرصه ها، اختصاص به موقع و مکفی و با کیفیت ارز جهت تامین دارو، به روزرسانی زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری شبکه از دیگر برنامه‌های دکتر جلیلی در حوزه سلامت است. 

درآمدهای این افراد متناسب با کاری که انجام می‌دهند نیست

علی اکبری ساری، رئیس ستاد سلامت علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نفر از کارکنان نظام سلامت در بخش سلامت فعال هستند که حدود ۱۲۵ هزار نفر از این تعداد پزشک هستند که حدود ۴۵ هزار نفر از این تعداد را پزشکان عمومی شامل می شوند. همچنین حدود ۱۸۵ هزار پرستار و ۷۵ هزار ماما، ۶۵ هزار بهورز و مراقب سلامت و گروه‌های مختلف متعدد از جمله ۱۳ الی ۱۴ هزار دستیار در نظام سلامت مشغول فعالیت هستند. هر کدام از این نیروها با چالش‌ها و مشکلات خودشان مواجه هستند. مشکلات عمده و مشترک این گروه‌ها بحث شرایط کاری این افراد است. 

وی ادامه داد: درحال حاضر این افراد شرایط کاری سختی دارند و حجم زیاد کار به ویژه در بخش دولتی، زمان‌های طولانی بدون انعطاف، امنیت شغلی نسبتا پایین و امید به آینده نسبتا پایین و از همه مهمتر درآمد کماز جمله چالش‌هاست. درآمدهای این افراد متناسب با کاری که انجام می‌دهند نیست و مشکل تعرفه، کارانه و سقف پلکانی مالیات و… وجود دارد. البته مقدار زیادی از این موضوع مالیات پلکانی برای پزشکان شاغل در بخش دولتی حل شده است. همه اینها دست به دست هم داده است و یاس و ناامیدی در این قشر ایجاد شده است. 

نماینده ستاد زاکانی در حوزه سلامت تصریح کرد: تبعیض‌ها به این یاس و ناامیدی اضافه کرده است. البته شرایط اقتصادی، اجتماعی و تورم در کشور نیز بر این مشکلات افزوده است. اما ما باید عمده تمرکزمان بر بخش اول باشد یعنی برای نیروهای متخصص طرحی یک رقم خیلی محدودی ما حقوق اختصاص می‌دهیم و مقدار کمی‌کارانه که شاید مجموع آن به ۳۰ میلیون نرسد. این‌کارانه هم با ۶ الی ۷ ماه تاخیر به دست پزشک می‌رسد که یکی از پزشکان دراین باره می‌گفت در یک شهر کوچک که نیروی متخصص طرحی بود بعد از ۷ الی ۸ ماه که‌ کارانه مختصر وی پرداخت نشده بود، مجبور شده بود ماشینش را بفروشد تا بتواند هزینه معیشت خود را تامین کند تا شرمنده خانواده‌اش نباشد. تعرفه‌ها و کارانه‌ها را باید تا حدی که تاب آوری اقتصادی کشور اجازه می‌دهد اصلاح کنیم. دستیاران نیز باید بیمه شده و شرکتی‌ها را تبدیل وضعیت کرده و کارانه دستیاران نیز اصلاح شود. 

 اکثریت جامعه پزشکی و پرستاری در حد دهک‌های متوسط جامعه هستند

سید حسن امامی رضوی، نماینده ستاد سلامت محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌های این کاندیدا در حوزه نیروی انسانی به ایلنا گفت: این بحث مهمی است اما یکی از محورهای هشت‌گانه‌‌ای ما این است که از تجهیزات محوری باید به سمت انسان محوری برویم. علاوه براینکه ما سهم منابع سلامت‌مان کم است توزیع مناسبی هم نداریم. بعد از اینکه طرح دارویار در کشور اجرا شد سهم دارو از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد رسید؛ یعنی سهم نیروی انسانی کم شد ما یک اقدام خوب انجام می‌دهیم اما تبعات آن را در نظر نمی‌گیریم. چون نظام ما نظام تعرفه‌ای است چاره‌ای نداریم که از همین مسیر آن را اصلاح کنیم. یعنی منابع را افزایش دهیم و تعرفه را براساس قیمت تمام شده خدمت محاسبه شده پرداخت کنیم. باید در نظر بگیریم که چه عاملی باعث شده که نیروی انسانی ما مهاجرت می‌کند و این کاملا مشخص است تفاوت درآمد در کشور ما و خارج از کشور. اگر این موضوع دقت نشود مشکل خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: همچنین باید حمایت‌های معنوی علاوه بر حمایت‌های مالی داشته باشیم. از زمانی که افزایش ظرفیت مطرح شد موجی علیه جامعه پزشکی ایجاد شد و تبلیغات منفی را ایجاد کرد. تعداد محدودی از جامعه پزشکی درآمد بالایی دارند و اکثریت جامعه پزشکی و پرستاری در حد دهک‌های متوسط جامعه هستند. بنابراین بحث حمایت معنوی مهم است. این حمایت معنوی نیز باید از بالا شروع شود. کمک به بحث مسکن نیروها نیز می‌تواند موثر باشد که برای این هم راهکارهایی وجود دارد همین که زمین در اختیار قرار دهیم می‌تواند کمک کننده باشد. دستیاری نیز باید به عنوان شغل تلقی شود.

در زمان انتخابات حرف های پوپولیستی نزنیم

صداقت، نماینده ستاد سلامت قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این باره گفت: اینکه در زمان انتخابات حرف‌های پوپولیستی بزنیم صورت خوشی ندارد اینکه ما الان چون می‌خواهیم رای بگیریم و برای این کار به طور مثال برای فلان خودکشی دل بسوزانیم، یک کار انتخاباتی است. برخی پزشکان به این دلیل خودکشی می‌کنند که یک سقف درآمد برای آن‌ها قرار داده‌اند و پزشک مجبور است کل ماه را مریض ببیند، این در حالی است که به دهم ماه که می‌رسد ۲۰۰ میلیون تومان برای بیمارستان کار کرده است و سقف کاری وی پر می‌شود، اما مگر پزشک می‌تواند بعد از آن دیگر بیمار نبیند. 

وی ادامه داد: باید این موارد را اصلاح کنیم دولت شهید رییسی ضعف‌هایی را برطرف کرد، اما همچنان ضعف‌هایی وجود دارد و هیچ تعصبی نسبت به این موضوع نداریم. مردم باید بین دو تفکر انتخاب کنند اول تفکری که وقتی رای از مردم می گیرد دیگر پاسخگو نیست و دوم تفکری که به مردم پاسخگوست. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز