خبرگزاری کار ایران

بسیاری از بی‌سوادان بالای ۴۰ سال هستند/ تعریف «سواد» تغییر کرد

بسیاری از بی‌سوادان بالای ۴۰ سال هستند/ تعریف «سواد» تغییر کرد
کد خبر : ۱۴۹۴۱۳۸

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش در توضیح برنامه‌های جاری نهضت، از تغییر رویکرد به مدرسه‌محوری اشاره کرد و گفت: مدرسه‌محوری هم در شورای عالی آموزش و پرورش و هم در سند تحول بنیادین تکلیف شده و باید از این پس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، علیرضا عبدی در گردهمایی مدیران کل استانها به تشریح برنامه‌های سال آتی نهضت سوادآموزی پرداخت و گفت: نهضت سوادآموزی در سال پیش رو دو هدف عمده دارد، نخست، ادامه برنامه‌های جاری در حوزه ماموریت‌های تکلیفی و دوم، دنبال کردن طراحی اساسنامه‌ای که تغییر رویکردی تقریباً ۸۰ درصدی را ایجاد می‌کند.

عبدی در توضیح برنامه‌های جاری نهضت، از تغییر رویکرد به مدرسه‌محوری اشاره کرد و افزود: مدرسه‌محوری هم در شورای عالی آموزش و پرورش و هم در سند تحول بنیادین تکلیف شده و باید از این پس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. ما معتقدیم که مدرسه کانون تحول و تربیت محله است.

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با پراکندگی مدارس در سطح کشور، مدرسه‌محوری می‌تواند به تحقق اهداف نهضت کمک کند، مدیران مدارس مسئول این کار خواهند بود و تصمیم می‌گیرند چگونه با افراد بی‌سواد در محل خود برخورد کنند و با چه روش‌هایی آنها را باسواد کنند.برای این منظور، سرانه نهضت را برای مدل مدرسه‌محوری سه برابر کرده‌ایم یعنی از ۱.۲۰۰ تومان به ۳.۶۰۰ و ۴.۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی همچنین به ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف نهضت اشاره کرد و گفت: ما ظرفیت فوق‌العاده‌ای به نام نهضت دانش‌آموزی، نهضت اولیا و مربیان، معلمان و نیروهای جهادی و طرح روستای باسواد که همه در خدمت مدارس برای کمک به این امر قرار دارد. در تعریف سواد تغییراتی اعمال کرده‌ایم تا با برخورد احساسی مواجه نشویم.

وی افزود: در بسیاری از کشورها و در خود اساسنامه سواد را صرفا توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن معرفی کردند همین امر باعث می‌شود رتبه این امر در جهان رتبه بالایی نباشد و لازم است در تعریف سواد تجدیدنظر شود.

معاون سوادآموزی به روش‌های نوین آموزش نیز اشاره کرد و افزود: یکی از روش‌های جدید، روش قرآن‌پایه است. بسیاری از بی‌سوادان بالای ۴۰ سال هستند و با این روش می‌توانند با آموختن قرآن باسواد شوند. نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در کشور از این مسیر باسواد شده‌اند ولی هنوز در تعاریف رسمی بی‌سواد تلقی می‌شوند.

عبدی همچنین به مدل‌های مردمی اشاره کرد و گفت: در مدل مردمی، سرانه‌ای نخواهیم داشت بلکه به حجم کاری اهمیت خواهیم داد. هر استانی که بتواند با جریان‌های مردمی تعداد بیشتری را باسواد کند، مدیرکل و عوامل آن استان با مشوق‌های بالایی تشویق خواهند شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان افزود: ما از هر استان انتظار داریم که جریان مردمی را پای کار آورند تا بتوانیم به اهداف نهضت سوادآموزی دست یابیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز