خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران در صحن شورا:

تا پایان سال ۲ تا ۳ رام قطار ملی تحویل ناوگان مترو داده می‌شود

تا پایان سال ۲ تا ۳ رام قطار ملی تحویل ناوگان مترو داده می‌شود
کد خبر : ۱۴۷۴۲۹۷

معاون شهردار تهران با بیان این که تا پایان سال ۲ تا ۳ رام قطار ملی تحویل ناوگان مترو داده می‌شود، گفت: از ابتدای دوره کنونی مدیریت شهری تهران یعنی در ۳۱ ماه گذشته، ۸۲۶ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نوسازی شده است.

به گزارش ایلنا، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صبح امروز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دویست و سی و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش عملکرد این معاونت با بیان این که سرفصل اصلی موضوعات ما مترو است و اتفاق مهمی در این بخش افتاده است، اظهار داشت: رویکرد مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است و در سال گذشته ایستگاه‌های مهمی در این دو خط راه‌اندازی شد. 

وی افزود: در برنامه امسال پرونده خطوط ۶ و ۷ مترو بسته می‌شود و در پایان سال جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه را خواهیم گرفت. عملیات حفاری خط ۶ در توسعه جنوبی به اتمام رسید و امسال دو ایستگاه حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به شبکه اضافه خواهد شد. 

هرمزی با بیان این که قسمت شمالی خط شش در غرب تهران به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ایستگاه آیت‌الله کاشانی در غرب خط هفت به عنوان ایستگاه تقاطعی با خط ۶ به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح ایستگاه تختی، خط ۷ تکمیل خواهد شد. 

امسال فاز یک پایانه آزادگان و فاز دو پایانه اکباتان اجرایی می‌شود 

معاون شهردار تهران با بیان این که فاز یک پایانه آزادگان و فاز دو پایانه اکباتان نیز امسال اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: امروز متروی تهران ۱۵۹ ایستگاه و ۳۱۰ کیلومتر خط ریلی دارد و این اتفاق باعث شده که مسافران زمان بیشتری را از شبکه مترو استفاده کند. پیش از آغاز مدیریت شهری ششم مسافر ۹ کیلومتر از مسیر استفاده می‌کرد و با تکمیل شبکه و خط ۶ و ۷ عملا این رقم به ۱۶.۵ کیلومتر رسید. 

هرمزی با اشاره به این که میزان پایداری مسافر در شبکه مترو تهران افزایش یافته است، یادآور شد: در سالی که گذشت حفاری خط ۱۰ آغاز شد و ۱۸ نقطه زمین تحویل داده شد و عملیات هشت ایستگاه آغاز شده است که توسعه خواهد یافت. دستگاه دوم تی‌بی‌ام نیز در سال جاری فعالیت خود را آغاز می‌کند. 

آغاز عملیات احداث خط ۱۱ مترو طی هفته‌های آتی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این که عملیات اجرایی خط ۱۱ مترو نیز مورد توافق قرار گرفته است و در اردیبهشت‌ماه به نتیجه می‌رسد، گفت: در بخش تامین واگن با پیگیری‌های مدیریت شهری دوره ششم و بانک مرکزی قرارداد نهایی و ساخت واگن‌ها آغاز شد. 

وی ادامه داد: پرداخت هزینه‌ها صورت گرفته است و ۴۳ میلیون یورو نیز باید در نیمه اول سال پرداخت شود که مکاتباتی در این زمینه انجام شده است. در نقطه‌ای هستیم که با همکاری سازمان شهرداری‌ها و شهرداری تهران فاز مهندسی پروژه‌ها، طراحی فنی و مکانیکی به پیمانکار ابلاغ شده و طراحی الکتریکال نیز امروز به اتمام می‌رسد و هفته آینده به پیمانکار اعلام خواهد شد. 

رونمایی از نمونه اولیه بوژی ملی واگن‌های مترو؛ خردادماه

هرمزی با بیان این که جلسات مورد نیاز برای طراحی واگن‌های وارداتی مترو در ایران برگزار شد، تصریح کرد: یکی از اتفاقات مهم در این پروژه که جای تبریک به جامعه مهندسین دارد، ساخت ۸۴۰ بوژی ملی است که به صورت کامل در واگن‌سازی تهران انجام خواهد شد. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که طراحی و ساخت بوژی داخلی اتفاق بسیار مهمی است که در دوره کنونی مدیریت شهری آغاز شده است، یادآور شد: ساخت بوژی واگن‌های مترو در داخل کشور برای اولین برای انجام می‌شود. فرایند ساخت نمونه اولیه آغاز شده و خردادماه رونمایی خواهد شد و سپس به تولید انبوه خواهد رسید. 

هرمزی با بیان این که همچنین قرارداد بسیار مهمی با شرکت سی‌آرسی و نورینکمو منعقد شد، اظهار کرد: TOD و انتقال تکنولوژی با پیگیری‌های صورت‌گرفته به نتیجه رسیده و طرح توسعه کارخانه نیز پیش رفته است و شرکت سی‌آرسی از واگن‌سازی تهران بازدید کرده و ریل‌گذاری‌های ابتدایی و تجهیزات کارخانه احصا شده است و در سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. 

سهم داخلی‌سازی واگن‌های مترو به ۵۵ درصد خواهد رسید 

معاون شهردار تهران با اعلام این که تمام مجموعه‌های مرتبط از جمله مپنا و جهاد دانشگاهی در این پروژه درگیر شده‌اند، گفت: سهم داخلی‌سازی واگن‌های مترو در انتهای پروژه به ۵۵ درصد خواهد رسید که البته این آمار غیر از بدنه است. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: از اعضای شورا درخواست داریم که برای پرداخت ۴۳ میلیون یورو به عنوان قسط دوم و سوم به ما کمک کنند. 

قطار ملی از دو هفته پیش در خط تهران - پرند در حال مسافرگیری است 

هرمزی با بیان این که در این دوره از مدیریت شهری تاییدیه‌های نهایی قطار ملی نیز اخذ شده است، خاطرنشان کرد: فرآیند تولید انبوه نیز دنبال شده است و قطار ملی در خط تهران - پرند از دو هفته پیش در حال فعالیت و مسافرگیری است. ما برای این مهم اقدامات را پیگیری کردیم و محموله نفت با همکاری دولت به فروش رفت و هزینه آن موجود است. 

وی با اعلام این که ۵۰ میلیارد تومان جداگانه برای ساخت ۲۱ بدنه مترو اختصاص یافته است، اظهار کرد: ۱۴ بدنه و یا به نوعی دو رام قطار از سالن رنگ خارج شده‌اند و آماده نصب تجهیزات هستند. این نوید را می‌دهیم که تا پایان سال دو رام قطار ملی تولید داخل تحویل داده شود و تلاش می‌کنیم به سه رام برسد. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: قطاری که با حضور رئیس‌جمهور قبلی رونمایی شد، قطعات آن از واگن‌های دیگر مترو که در انبار سیل‌گرفته مترو قرار داشت، جدا و نصب شده بود که تجهیزات آن را تغییر دادیم و آن قطار به مدت دو هفته است که در خط تهران - پرند فعالیت می‌کند.

انعقاد قرارداد ۳ هزار میلیارد تومانی برای تامین تجهیزات مترو 

هرمزی با بیان این که تا پایان امسال، ۳۰ رام قطار مترو اورهال خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۶ دستگاه قطار دوطبقه در سال جاری اورهال می‌شوند. چهار دستگاه لوکوموتیو نیز خریداری خواهد شد. ۲۲ رام قطار DC باید در سال جاری اورهال شود و این رقم در سال قبل ۱۶ رام بود که به طور کامل انجام شد. 

وی با تاکید بر این که سه رام قطار DC بازسازی‌شده تحویل داده شده است و تا پایان خردادماه این کار ادامه پیدا می‌کند، یادآور شد: ۳ هزار میلیارد تومان قرارداد برای تامین تجهیزات مترو منعقد شده است. در این دوره سعی کردیم نیروی انسانی مترو را مدیریت کنیم و علی‌رغم اضافه شدن ایستگاه‌ها تلاش بر مدیریت بهینه نیروها بود. 

در ۳۱ ماه اخیر ۸۲۶ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چالش‌های بخش اتوبوسرانی پایتخت پرداخت و گفت: برای امسال قرارداد خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده است و قراردادهایی نیز با شرکت‌های عقاب‌افشان، اسنا و دیگر شرکت‌ها به تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی منعقد شده است. ۶۰ دستگاه اتوبوس از عقاب و ۶۶ دستگاه از اسنا در آینده‌ای نزدیک تحویل خواهیم گرفت.

معاون شهردار پایتخت تاکید کرد: از ابتدای دوره کنونی مدیریت شهری تهران یعنی در ۳۱ ماه گذشته، ۸۲۶ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نوسازی شده است. تا پایان شهریورماه ۳۵۰ دستگاه اتوبوس از عقاب و اسنا تحویل می‌گیریم و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی نیز وارد خواهد شد. 

حدود ۲۶۰ اتوبوس تا آخر بهار تحویل می‌گیریم

هرمزی با بیان این که بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس از عقاب‌افشان طلب داریم، گفت: در کل ۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان اردیبهشت‌ماه و ۲۰۰ دستگاه نیز تا پایان خردادماه تحویل خواهیم گرفت. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که پیش‌پرداخت قرارداد مربوطه به شرکت اسنا پرداخت شده است، عنوان کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۳ دستگاه اتوبوس در تهران فعال هستند و هم‌اکنون تعداد دستگاه‌های شاغل بیش از ۲ هزار دستگاه هستند. 

براساس گزارش پایگاه خبری شهر، هرمزی با بیان این که وزارت کشور ۲۶۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده است که در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت، یادآور شد: این دستگاه‌ها فعال هستند و چون باید واگذار شوند، در آمار ما محسوب نمی‌شوند. در مجموع می‌توان ۵۰۰ دستگاه به اتوبوس‌های شاغل اضافه کرد و تعداد اتوبوس‌های شاغل را نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اعلام کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز