معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:
شبیهسازی آزمونهای شبهنهایی با امتحانات نهایی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امیدواریم شرایطی کهدر آزمونهای شبه نهایی ایجاد شده است زمینه سازی عدالت آموزشی وهم چنین ارتقای کیفیت آموزش و آشنایی بیشتر دانش آموزان و از سوی دیگر کاهش استرس دانش آموزان در امتحانات نهایی باشد. سعی شده طراحی سوالات و فرایند برگزاری و حضور مراقبان و کنترلهای قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمونهای نهایی باشد.
به گزارش ایلنا، محمد مهدی کاظمی جزئیات آزمونهای شبه نهایی را تشریح کرد و گفت: آزمون شبه نهایی که برنامهاش تحت عنوان طرح سهنما توسط معاونت آموزش متوسطه برگزار شد با هدف توجه به دروس لازم التوجه وشناخت نقاط ضعف آموزشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری و برنامهریزی برای بهبود نقاط ضعف و همچنین آشنایی دانش آموزان با امتحانات نهایی به ویژه با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد بوده است.
معاون آموزش متوسطه بیان کرد: با توجه به آنکه برای اولین بار آزمون نهایی در پایههای دهم و یازدهم نیز انجام میشود و هیچ سابقه قبلی ندارد. تمرکز ما در آزمونهای شبه نهایی بر روی پایههای دهم و یازدهم است که در ۴ عنوان واحد درسی ،۲ عنوان درس عمومی و۲ عنوان درس اختصاصی انجام میشود.
وی افزود: به استانها اعلام شده است طوری برنامه ریزی شود که محیط آزمون شبیهساز آزمونهای نهایی باشد که دانش آموزان آمادگی بیشتری را در این رابطه داشته باشند که خود زمینه ساز کاهش استرس دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ماه میشود.
کاظمی تصریح کرد: تصحیح اوراق توسط خود معلمان دانش آموزان و آزمون هم در همان مدرسهای که دانش آموزان هستند برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه خاطر نشان کرد: شروع آزمونها هم از ۲۷ فروردین بوده است و تا ۴ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و در ۴ روز (۲۷،۲۹ فروردین و۱،۴ اردیبهشت) با فاصله زمانی که در آزمونهای نهایی برنامه ریزی شده و طراحی سؤالات شبه نهایی براساس چارچوب و الگوی مفهومی که کار مشترک سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مرکز سنجش بوده در اختیار دبیرخانههای راهبری دروس قرار گرفته است و در طراحی سوالات سعی شده متناسب با همین چارچوب مفهومی که الگوی طراحی سوالات امتحانات نهایی هم خواهد بود انجام شود.
وی ادامه داد: برای شرکت در آزمونها الزامی نیست اما به جهت آمادگی بیشتر برای امتحانات نهایی توصیه شد که همه دانش آموزان پایههای دهم و یازدهم در این امتحانات شرکت کنند ضمن این که پس از تصحیح اوراق نقاط ضعف دانش آموزان مشخص میشود و میتوانند رفع اشکالات و نواقص یادگیری، توسط معلم و حتی خود دانش آموزان انجام دهند.
کاظمی گفت: طراحی سوالات هم از ۹۰ درصد محتوای برنامه درسی و کتاب درسی است با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد به شیوه امتحانات نهایی و براساس همان چارچوب و الگوی درسی امتحانات نهایی هست.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان گفت: امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده است زمینهسازی عدالت آموزشی و همچنین ارتقای کیفیت آموزش و آشنایی بیشتر دانش آموزان و از سوی دیگر کاهش استرس دانش آموزان باشد و سعی شده فرایند برگزاری و حضور مراقبان و کنترلهای قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمونهای نهایی باشد، جلسه تبیینی و توجیهی در این رابطه برای معاونین و کارشناسان آموزشی مناطق و سرگروههای آموزشی و همچنین مدیران مدارس برگزار شد و از طرف معاونت آموزش متوسطه و مرکز سنجش نکات مورد نیاز منتقل شد.